• Mella-Bella

Hans son slår och biter min barn

Du ska skydda dina barn mot våld, du vet att de med största sannolikhet kommer bli utsatta för våld om det här barnet får träffa dom, därför ska de inte träffa honom. Din man får acceptera det eller göra slut.

• Mella-Bella
    Aiyana skrev 2019-07-19 14:13:23 följande:
    "För mig är det viktigt att bli en familj och som någon av er skrev får jag inte det jag vill ha ut av livet genom att ha en relation varannan vecka"

DU vill bli en familj med pojkvännen och hans son och DU får inte ut det du vill av livet genom att vara särbos och ses varannan vecka. 

Men dina barn då? De där tre som du valt att sätta till världen. Vad vill de och vad är bäst för dem? Vad får de ut av livet genom att utsättas för din mans son och bli slagna och bitna och känna sig rädda?

Ditt ansvar nummer ett är och förblir att värna om och ta hand om dina barn, ge dem kärlek, trygghet och en fin barndom. Att försöka rationalisera bort det för att dina önskningar och din längtan efter kärlek och ett förhållande med en man är stort, är inte acceptabelt på något sätt. 

Problemen med hans son har han ansvar för och de får han lösa. Dina barns välmående är ditt ansvar och börjar du hitta på ursäkter för att undgå det så är dina prioriteringar helt fel. Egoism och föräldrarskap är ingen bra kombination.
    Håller med och om mannen kräver att det ska anpassas efter hans son så kan han leva ensam med det. Hoppas han inte får någon kvinna med barn att köpa det.
  • Mella-Bella

Och problemet med butiker, du måste inte vara i en butik med hans son, bara att välja bort det. Mannen kan inte kräva av dig att ni måste handla ihop. Utsätt dig inte för situationer som du inte vill ha. 

Undrar om mannen har tänkt sig framöver att TS ska hjälpa till mer och mer med att ta hand om hans son. Gå inte med på det TS. Du har främst ansvar för dina 3.

• Mella-Bella
    jrockyracoon skrev 2019-07-19 15:28:42 följande:
    Du tycks inte veta mycket om vad barn med NPF-problem kräver eller hur de kognitiva funktionerna i hjärnan utvecklas.

Självklart behöver alla i barnets närhet anpassa sig (förskola, skola, andra barn, andra vuxna). Ungefär som att alla i en handikappads närhet behöver anpassa sig, exempelvis flytta sig när rullstolen kommer, eller hjälpa till att få den handikappade uppför trappor, eller inte ockupera handikapptoaletten, etc. Ett NPF-barn har ett funktionshinder som man behöver anpassa sig till precis som man behöver anpassa sig (fast på andra sätt) till ett barn som sitter i rullstol.

Varför anpassning? Jo, utan det är det omöjligt att få till en fungerande vardag för barnet. Barnets självkänsla förstörs och de ständiga konflikterna göra att barnet inte har tid att utvecklas kognitivt eller reglera sig. Det blir en farlig spiral av bråk och konflikter.

Alla gynnas av att man anpassar sig till en person med detta handikapp i och med att konfliktnivån då minskar.

Dock innebär anpassning inte samma sak som att man tillåter våld eller psykiskt våld eller att man inte sätter gränser för ett barn. Anpassning kan handla om att man t.ex. anpassar tiden barnen får leka med varandra (så att inte barnet med NPF blir alltför trött). Det kan också innebära att om barnet med NPF vill ha godis, så ger man det godis för att inte i onödan skapa en onödig konflikt.
    Jag pratade inte om förskola, jag pratade om TS barn i deras eget hem. Deras hem ska vara deras trygghet, det ska inte behöva gå och vara rädda. TS mans son är hans ansvar, det är hans ansvar att se till att hans barn inte skadar andra barn. Vilket han har misslyckats med, alltså är det stor risk för våld att ha barnen ihop med hans nuvarande sätt att hantera situationen. TS kan väl anpassa sig om hon vill det, men hon ska inte riskera att hennes egna barn blir utsatta för våld, det är hennes ansvar först och främst. 
  • Mella-Bella
    jrockyracoon skrev 2019-07-19 15:57:32 följande:
    Det du säger nu håller jag helt med om. TS barn behöver känna sig trygga och inte vara rädda.
    Och du har rätt i att jag inte har kunskap om dessa diagnoser, men det har jag aldrig påstått och det spelar heller ingen roll. Hittills har mannens krav på anpassningar lett till att barnen blir utsatta för våld, och det är det som jag är emot.
Svar på tråden Hans son slår och biter min barn