• korngryn

Mamman vill ha son varannan helg

Giftskåneman skrev 2019-07-17 09:25:26 följande:

Vi hade preciserat vilka helger och tider när barnen skulle var, ibland behövde vi byta helg, då sa familjerätten att det inte behövdes om vi var eniga.

Du pratar om något helt annat. Ts och hans ex ska ändra vårdnaden från gemensam till enskild (delad vårdnad finns det inget som heter!) och det måste givetvis fastställas av familjerätten.

Umgänge och fördelning av boende är en annan sak.
  • korngryn
    Anonym (Tina) skrev 2019-07-17 11:52:32 följande:

JAG anser det mycket värre ja! En mamma har burit, fött, ammat barnet o den connectionen kan inget riva, om inte mamman själv gör det (oftast pga sjukdom el dum i huvet, sorri). Hon säger ju hon inte vill vara delaktig i läkare, skola, föräldramöten el saker som rör honom när han blir större. Det betyder i mitt huvud att man struntar i hur han klarar skolan, hur tandläk o ev sjukdomar sköts, var han rör sig i tonåren o vilken utbildning man söker till..."det får pappan ta, jag bryr mig inte för nu ska jag tänka på mig". Självisk så det stinker. Hoppas pappa o son får ett fint o nära liv med varandra.

Man kan tycka olika. Graviditeten gav i mitt fall bara upphov till ett sjuhelvetes illamående och ingen connection. Det orsakade mest att jag var lite avigt inställd till barnen redan innan de föddes för att de orsakade allt illamående (ja, det är klart att de inte kunde HJÄLPA det, men du fattar). Förlossningen ligger oftast väldigt långt tillbaka i tiden och minnena har bleknat, men jag tror de flesta mammor mest förknippar det mef smärta och inte någon connection i första hand. Dessutom pågår en förlossning några dygn, det är ingenting jämfört med all tid man har på sig att connecta de kommande 18 åren. Samma med amningen, orsakade bara smärta, skrik och sömnbrist, så i den mån det hade någon inverkan på connectionen var det bara av negativ art.

Pappan som slipper allt detta kan fokusera på att connecta på ett positivt sett och behöver inte börja i en gigantisk uppförsbacke så att säga.
  • korngryn
    Anonym (Tina) skrev 2019-07-17 12:34:08 följande:

Nå jag tror 99% av alla mammor här inne INTE skulle kunna tänka sig sk.ta i sitt bar som ts x vill göra. Rätta mig om jag har fel.

Jag tror också att99 % aldrig skulle göra så. Men jag menar att det egentligen är lite värre när en pappa överger sitt barn, för han har liksom inte den jobbiga starten, och dess negativa inverkan på anknytningen, att skylla på. En pappa har oftast kunnat plocka russinen ur kakan under hela barnets uppväxt.
Svar på tråden Mamman vill ha son varannan helg