Inlägg från: Söderomslottsskogen |Visa alla inlägg
  • Söderomslottsskogen

Rasism eller inte?

Du kan väl fråga henne hur hon definierar rasism?

Den gängse definitionen är ju att göra åtskillnad på människor utifrån etnicitet, härkomst eller utseende i avsikt att förtrycka någon. Att inte ?få? skaffa barn med den man älskar på grund av ?ras? skulle nog de flesta betrakta som en form av förtryck.

Sen kan du ju även ifrågasätta varför det skulle vara ?fel? med ?blandras?. Genetisk variation leder väl snarare generellt till starkare avkomma. Särskilt när individerna själv valt varandra.

Människor tvingas ju inte skaffa barn med någon som valts ut i syfte att följa en nedskriven rasstandard på samma sätt som hundar och katter görs. De skillnader som finns mellan olika grupper har istället uppstått genom geografisk separering, men det finns väl inget som i dagsläget tyder på att det skulle vara motiverat med grava inskränkningar i den individuella friheten i syfte att bevara dessa?

• Söderomslottsskogen
    Anonym (-tango-) skrev 2019-07-16 21:14:20 följande:

Av någon anledning hänger jag bara med folk från Mellanöstern och de är sjukt noga med att INTE blanda upp sig med andra. Särskilt svenskar. De ser oss som orena. De har inga problem att umgås med svenskar (obviously då jag är helsvensk, kvinna), men de vill inte yngla av sig med svenskar.

Givetvis finns det undantag, men jag har aldrig varit med om större rasrenhet från några andra folkgrupper.

Vad har det med vad att göra? De flesta folkgrupper är väl rent generellt mer rasistiska än etniska svenskar.
Svar på tråden Rasism eller inte?