Inlägg från: Anonym (enkelriktat?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (enkelriktat?)

Rasism eller inte?

Anonym (Sebben) skrev 2019-07-15 10:24:46 följande:
    Herregud, det är på riktigt och ingen trolltråd? Oj, sorry.

Jag har sådana släktingar på landet med samt en arbetskollega. De uppfyller schablonen med tatueringar, övefvikt och låg utbildning. De har kasst med jobb och flis.

Värst är väl att de inte läser tidningar, böcker eller lyssnar på nyheter/debatt på TV och radio. De får sina nyheter via SD/Avpixlat/Flashback och FB. De sitter liksom i en mental skitmiljö och kommer inte ur. De röstar förstås på SD eller KD, om de ens röstar. De blir liksom mer korkade för varje år.

Men jag tycker ju om dem och måste respektera deras livsval att öka sin okunnighet och leva i dumhet.

Jag tror att jag inte ska exkludera utan inkludera - jag har kvar dem som kontakter men lajkar inte skit. Jag markerar snällt men stenhårt om de tjafsar om sånt korkat när vi ses. Jag bjöd dem på min 30-årsfest men sa att nu helvete beter ni er som bra vanliga svenssons, ingen populism på mitt kalas. Jag sa det snällt, de spärrade upp ögonen men skötte sig faktiskt på festen. Tack och lov...
    Jag bor mitt i stan. Jo, är tatuerad (du milde tid). Är snarare underviktig än överviktig men min utbildning är ganska medioker. Fast jag har ett bra jobb och tjänar hyfsat.

Jag läser inga tidningar, men plöjer massor med böcker. Speciellt nu under semestern. Får nyheterna via Ekot i P1, tv ser jag sällan på.

Sitter inte i en skitmiljö, tvärtom så har jag ett fint radhus i ett bra område.

Trots det så har jag uppfattningen att "lika barn leka bäst". Och det skulle jag absolut inte ta upp på en födelsedagsfest.

Så det kan bli va?
  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (Rasist?) skrev 2019-07-15 18:38:33 följande:
    Kan man kategorisera hundar i olika raser så kan man kategorisera människor i olika raser. Att tro annat är ett resultat av mänsklig hybris, en tro att människan står över naturen och är fri ifrån den. Det är vi inte. Evolutionen påverkar oss precis som den påverkar alla andra levande varelser.

Finns raser så finns det blandraser och termen blandras har enbart en negativ anknytning i rasister och så kallade "anti rasisters" huvuden.
    Du har helt rätt även om det nu för tiden är mer eller mindre förbjudet att han den åsikten.
    Renrasiga hundar. jättedyra. Blandrashundar, lika underbara men oförskämt billiga. Varför? Ja, säg det.
    Anonym (trumpet) skrev 2019-07-15 18:44:37 följande:
    Nu pratade vi om ordet BLANDras, men det kanske var lite för komplicerat för dig?

Kallar man barn för blandras är man lika fördomsfull och dum som dom som kallar barn för 'oäkta' eller 'h*rungar'

Men vi får hoppas evolutionen tar itu med detta och vi slipper sån idioti som rasism i framtiden (det är redan utdöende med tanke på att dessa människor redan nu gnäller om att ingen vill ligga med dom)

Det var ju precis det som diskuterades. Var det kanske lite för komplicerat för dig att förstå?

Kallar man barn för det du så föraktfullt skriver så är det nog mest att jämföra med "gatuhund". Inte värre än så. Varifrån kommer ditt förakt?

Och sedan undrar jag, vem är det som inte vill ligga med vem? 
  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (this) skrev 2019-07-15 23:32:34 följande:

Just därför ska du inte avsluta kontakten utan visa hennes barn att det finns andra vettigare åsikter för annars blir ju dom lika hjärntvättade för det är just det din kusin  är just nu, hon vill vara sin nya kille till lags och tycka som han

När folk slänger ur sig dumheter om ras hit och dit så ska man inte sitta tyst och låtsdas somd et regnar eller skälla på dom man ska helt lugna säga nej så tycker inte jag jag tycker alla människor har samma värde

Alla raser har samma värde.
  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-16 08:41:34 följande:

Ja, den här rasismen, man häpnar ju över dess dumhet.

Som välutbildad välavlönad humanist, globalt liberal och stadsbo bekymrar jag mig även över din kusin och de andra rasisternas i tråden stringens och stadga i sin retorik. Tänker de bara vad som kommer upp i stunden? Har de inget minne eller önskan om bättre analys och argument?

Om jag var en bitter rasist skulle jag genast ta fram de tyska raslagarna från Nürnberg, apartheidlagarna från Sydafrika eller gamla Rhodesia. Jag skulle studera reglerna för slavhandel förr i tiden. Där pratas om raser och förbud för blandning osv. Det var långt före vetenskapen visste som nu att inga mänskliga raser finns och därför finns egentligen inga blandningar ju alls. 1930-talets vetenskapliga rasforskning, numera skrattad åt, den hade jag vördsamt tagit upp igen, refererat till, och hävdat som sanning.

Men din kusin och rasisterna i tråden bryr sig inte om de gamla rasistiiska teorierna ens. De är djupt okunniga. Adolf Hitler hade tillrättavisat din kusin och sagt att äktenskap mellan svensk och dansk blond typ var jättebra och absolut inget brott mot den ariska renheten osv. Undrar om din kusin hade lyssnat eller hade hon blockat honom också, hon hade inte velat höra sådant snällt snack...

Var det viktigt att inleda harangen med välutbildad, välavlömad?

Ingen här, inte en endaste en, bryr sig eller tror dig.

Om det du skriver vore sant, i det sammanhanget, då hade du inte nämnt det.

Knäpp på näsan!
  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-16 09:59:52 följande:
    Du verkar ju faktiskt bry dig rätt mycket..

Och hur vet du om det är sant eller inte? Nu råkar det dessutom vara alldeles sant. Och jag tror att du menar de saker som du skriver, hur grunda analyser du än gör. Jag knäpper dig inte tillbaka på näsan utan ber dig läsa på saker du intresserar dig för och försöka utveckla dig på olika sätt. Lycka till, jag vill att du inte ska fastna i enkelriktat och enkelspårigt liv och bli en olycklig hatisk populist. Vem vill var sådan?
    Synd att du inte tålde svaret du fick.
  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-16 14:37:00 följande:
    Jo, tjena. Enkelriktad...
    Någon anmälde den och jag gissar på att det var du.
    Och sen har du missat en väldigt viktig detalj.
  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-16 15:34:16 följande:
    Näe, jag anmäler aldrig. Tror på ditt fria enkelriktade ord.
    Som sagt, du har missat en avgörande detalj. Solig
    Och troligen inte läst alla mina kommentarer.
    Men det gör inget, och nu har jag inte tid med det här längre.

Återkommer!
Svar på tråden Rasism eller inte?