Inlägg från: Anonym (Mitt liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mitt liv)

    Varför handlar folk så mycket processat kött?

    Det alla måste fråga sig är ju snarare hur de vill leva, inte hur de vill dö.

    Man kan göra alla rätt och leva tills man blir 100 år, men hur kul är det livet? Inte våga äta något som är gott eller göra något som ger minsta lilla risk för att "man kan dö." Man kan göra alla fel och leva tills man är 100. Har träffat personer som druckit en flaska sprit varenda dag och ändå blev så gammal. Låter iofs inte heller så kul, vara full varenda dag. Man kan göra allt rätt eller allt fel och bli 25.

    Man vet aldrig hur gammal man kommer att bli, vad som kommer att hända. Att gå runt och tänka på risker hela tiden istället för att leva?

    Livet är inte åren du lever, utan vad du fyller åren med. Jag lever hellre som jag vill och dör yngre, än lever som jag inte vill och dör gammal. Istället för att välja bort, väljer jag fritt. Vissa saker jag väljer är bra för mig, andra är dåliga för mig. Men det jag väljer, gör jag för att jag vill fylla mitt liv med det som gör livet värt att leva.

  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 12:42:04 följande:
    Ok, kanske inte offerkoftan. Men det är ändå smidigast och bekvämast att tänka som så att "det spelar ingen roll vad jag gör, cancer kan jag få ändå". Så lite offer blir de ju, offer för cancer utan att kunna påverka det ett dugg själva..
    Fast det är ju sant? Du kan inte leva så att du aldrig får cancer. Du kan inte garantera att de val du gör gör att du aldrig får cancer. Du kan inte påverka det särskilt mycket.
    Visst finns det saker som ökar risken, men det finns ändå aldrig garantier.

    Ps sen är inte cancer det man påverkar mest utan snarare hjärt-och kärlsjukdomar.
  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 12:54:47 följande:
    Det finns inga garantier för ett långt friskt liv, men det är väl inte fel att göra det man kan för att undvika att dö tidigt? Så tänker jag iaf. Därför röker jag inte. Men du kanske inte tror att det spelar någon roll heller?

    Nja visst är det hjärt o lungsjukdomar med, men framförallt är det väl tjocktarmscancer. 
    Jag skrev välja fritt istället för att välja bort. Det betyder inte att jag inte väljer bort, men jag väljer inte utifrån hur jag vill dö, utan hur jag vill leva.

    Jag röker inte därför att jag tycker det luktar äckligt, är onödigt och kostar pengar.
    Men jag äter godis för att det är gott trots att det är onödigt och kostar pengar. För att det berikar mitt liv.
    Jag äter skinkmacka men inte leverpastejmacka, för jag gillar skinka men inte leverpastej. Jag väljer fritt, inte bort.

    Nej, hjärt-och kärlsjukdomar är vanligare än cancer. Cancer som grupp är en stor grupp men hjärt-ochkärl är ändå vanligare.

    www.kunskapsguiden.se/psykiatri/Teman/folkhalsa/Sidor/default.aspx

    Jag lever hellre till 60-70 år och lever mitt liv så som jag vill leva det, än till 100 och inte lever som jag vill leva.
    Det är överskattat att vilja bli så gammal som möjligt. Oavsett vad så orkar knappt våra kroppar och vår hjärna att bli så gamla. Det är inte roligt att vara gammal i 30 år.
  • Anonym (Mitt liv)
    sextiotalist skrev 2019-07-15 12:57:08 följande:
    Man vet inte vilka markörer man är född med. En del kan man säkert ta reda på.
    Cancerceller bildas hela tiden, eller snarare vid celldelning bildas det ibland celler som kan ge upphov till cancer. Sedan är det kroppens förmåga att identifiera och skadligöra celler som inte ska var kvar som avgör.
    Kanske man kan ta reda på det men till vilken nytta? Det som händer händer. En del kan ha större risker som du säger, men det finns ju risker med allt här i livet. "Det är farligt att leva, man kan dö."

    Lev här och nu, fullt ut. Jag tror inte någon som älskar skinkmackor kommer ligga på sin dödsbädd och önska att den ätit mindre skinka. Kanske snarare mer.

  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 13:13:21 följande:
    Jag menade att rött kött kan öka risken för tjocktarmscancer, mer än det gör för hjärt-kärl. Ja men hur vill du dö då? Ligga med cancer och plågas ihjäl eller dö knall fall av en hjärtinfarkt? Det är lite så man får tänka med. 
    Jag bryr mig inte om hur jag dör, jag bryr mig om hur jag lever. Jag kan dö imorgon, who knows?
    Det hindrar inte mig från att göra det jag vill och äta den mat jag vill. Snarare tvärtom.
    Eftersom vi inte vet hur eller när vi dör, så lev livet istället för att hålla på och tänka på döden.
  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Mini) skrev 2019-07-15 19:43:07 följande:
    Mhm..fast jag är rätt säker på att du skulle bry dig riktigt mycket om det är av något plågsamt och långdraget du dör. 

    Finns många skäl till att leva hyfsat hälsosamt, diabetes etc. är inget kul sätt att leva heller. Skrumplever får man lättare än man tror t ex.
    Varför tror du att jag lever så ohälsosamt att jag riskerar diabetes eller skrumplever?

    Att inte välja bort utan välja fritt betyder inte att jag bara äter onyttigt. Jag lever snarare "balanserat" där jag äter både nyttigt och onyttigt eftersom jag vill må bra både i kroppen och själen. Utan att äta onyttigt godis ibland skulle jag inte leva ett fullgott liv för mig.

    Jag är inte rädd för att ta en extra chokladbit om jag är sugen på det, inte rädd för att äta en skinkmacka, jag älskar grönsaker och en god sallad också. Kan vräka i mig en pizza och en påse chips och en flaska coca cola ena dagen, för att äta något gott nyttigt dagen efter.

    Jag kommer att vara död mycket längre tid än vad jag lever, så medan jag lever så tänker jag leva som jag vill. Måste jag välja mellan ett tråkigt liv och en "fin" död, eller ett roligt liv och en "plågsam och långdragen död" väljer jag alla gånger det roliga livet ändå!


  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Mini) skrev 2019-07-15 20:20:16 följande:
    Skulle säga att jag äter relativt likt, fast jag tänker på vad jag stoppar i min kropp mer numera av hälsoskäl. Jag sätter inte likhetstecken mellan nyttig mat och tråkigt liv alls, finns också otroligt mycket onyttig mat som jag tycker är sjukt äcklig.

    När jag jämför mina 70-åriga föräldrar så är det slående hur mycket bättre min rätt hälsosamma mamma mår jämfört med min sjuka pappa. Ser samma mönster bland samma generation, dom som ser slitna ut har levt därefter och vice versa.
    Jag har inte satt likhetstecken mellan nyttig mat och tråkigt liv heller.

    Men mitt liv skulle bli otroligt tråkigt om jag inte fick äta alla de onyttiga sakerna som jag älskar.
    På samma sätt som mitt liv skulle vara otroligt tråkigt om jag inte fick äta alla de nyttiga sakerna som jag älskar.

    Jag skulle inte begränsa mig för att kanske få leva i 10-30 år längre!

    jag dör hellre som 70 än som 100 i vilket fall. Skulle aldrig vilja bli så gammal.
  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Mini) skrev 2019-07-15 20:44:29 följande:
    Men skulle du vilja leva åren mellan 50-70 som sjuk och begränsad? Det är ju det det handlar om, inte att bli 110 år gammal. Det är dom exemplen jag har i min närhet som avskräcker mig. Då snackar jag välfärdssjukdomar.
    Känner ingen som varit mellan 50-70 som varit sjuka och begränsade pga sin kost så det är inget som oroar mig.
    Blir jag sjuk, ja, då blir jag. Jag tänker inte sluta njuta av det jag gillar att äta för att det kan hända.
    Precis som att jag inte slutar åka bil för att jag kan krocka.


  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Mini) skrev 2019-07-15 22:04:34 följande:
    Allt är ju en fråga om den riskbedömning man själv är intresserad av. Dvs jag väljer risken att skadas eller dö av dom aktiviteter jag älskar hellre än att få sämre hälsa pga. dåliga matval. Ungefär som att jag gillar att ta yrkesmässigt höga risker som de flesta inte skulle välja eftersom det är kul och har belönat mig väl.

    Lev och låta leva är väl ett grymt bra sätt att se på livet - man får bry sig om både hur man ser ut och hur ens hälsa är. Det är helt ok, faktiskt.
    Har jag sagt emot något av det du skriver nu?
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?