Elviram skrev 2019-07-14 14:07:38 följande:
Ska se om jag kan lyckas förklara detta. När man gör vissa magövningar och ryggen kopplas på eller man känner att man for ont i ländryggen så är det för att magmusklerna är för svaga. (vissa övningar som plankan är även träning för ryggen men gäller att göra den rätt så man inte får ont)
När man är otränad så får man anpassa övningarna uterfer sin förmåga. Ell exempel på en övning är när man ligger på rygg och höjer och sänker bena. Benen ska hållas raka och man ska ha kontakt med ländryggen i golvet. Sänker man benen för mycket och magen är inte tillräckligt tränad så kommer man svanka med ryggen för att kompensera det ska man inte göra. Utan när man börjar känna att man tappar kontakten med golvet ska mna inte sänka benen mer.
Man kan träna magmusklerna även i andra övningar där man inte specifikt fokuserar på magen.
Rekommenderar dessa två pass. Tycker hon förklarar övningarna bra med. Jag kör många av hennes pass :)
Hej!
Nu har jag tränat min mage ett tag och ändå när jag hänger mig och lyfter mina ben mot magen. Så kan jag göra ungefär 25. Borde jag inte kunna göra fler, nu när jag har tränat ett tag?
Vad gör jag för fel egentligen?