• Anonym (Frågor)

Vårdnadstvist AKUT

Har ni anmält misshandeln?

Hur mkt har barnen bott med mamma /pappa?

Hur har ni främjat umgänge med mamman?

• Anonym (Frågor)

I varför hotade han med att avsäga sig underhållsstödet?

• Anonym (Frågor)
    Anonym (styvföräldrar) skrev 2019-07-13 06:56:04 följande:

Nej pappan har ej anmält misshandeln, barnen var med mamman då det skedde, samt så var jag ej bosatt med pappan heller. Jag fick reda på det typ i nuläget. Varför pappan ej polisanmält har jag ingen aning om samt ej frågat.

Barnen bodde med mamman nästan 1 år sen där efter flyttade dem till pappan och nu har dem bott hos pappan i ca 8 månader i det bostaden dem vuxit upp i samt har sina vänner sen små ålder runt omkring.

Barnen vill ej träffa mamman pga allt det som dem gått igenom under den tiden dem bodde hos henne, dem mår psykiskt dåligt varje pappan pratar om deras situation etc. Stora flickan började djupgråta närhon fick reda att mamman hade stämt pappan, barnen vill vara hos mamman! Dem vill ej träffa henne och det meddelade dem socialsekretrare det också!

Att han inte anmält våld mot sina barn ligger ju till hans nakdel. Detta då han som förälder vetat om att hans barn blivit utsatta för våld men aldrig anmält detta. Det är hans skyldighet och får honom att se ut som en riktig dålig förälder. Att det kommer upp först vid en vårdnadstvist gör att det kommer se ut som ren smutskastning från hans håll och det får honom att se nästan värre ut.

Har mamman bett om att få träffa barnen under dessa 8 månader?
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (styvföräldrar) skrev 2019-07-13 08:26:07 följande:

Pratade nyss med pappan varför han inte anmälde mamman för det våldet som hon begick mot barnen samt skolans fall detsamma han sa det var ett misstag av mig att jag ej anmälde henne men andra sidan så kanske det var för att jag ville undvika problem för barnens del så att det inte blir för mycket press på barnen med förhör etc ...

Kan man anmäla det nu då barnen mår riktigt dåligt då dem fixk reda ang rättegången och vad mamman har gjort för att ta dem, kan man anmäla henne för allt hon gör mot barnen plus misshandeln som begick mot baren ?

Misshandeln var alltså inte värre än några få förhör hade varit? Eller brydde han sig inte?

Om han anmäler nu först när hon kräver vårdnad så ser det bara ut som en desperat motanmälan.

Har mamman velat träffa barnen under dessa månader men blivit hindrad av pappan? Det är viktigt i frågan om vårdnaden
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (styvföräldrar) skrev 2019-07-16 01:28:26 följande:

Okey, TS och TS, TS hit och TS dit!! TS ljuger och pappan ljuger etc! 

Jag öppnade ett inlägg inte för att få påhopp av er, inte för att ni skall döma ifall jag/pappan/mamman ljuger, vem har rätt samt fel och absolut inte ifall barnen ljuger etc! 

Jag bad om råd, ett exempel som här ovan .. har ni goda råd om hur vi ska gå tillväga är jag tacksam annars kommer jag skippa onödiga kommentarer och ifrågesättningar! 

Många ifrågasätter för att hjälpa dig. Ni kan inte komma till rätten och ändra historia flera gånger exempelvis. Först så skev du att mamman dumpade barnen för att få vara med pojkvän/ kompisar, sedan att barnen flydde från våld i hemmet och slutligen skrev du att mamman lämnade över barnen eftersom att barnen själv ville bo hos pappan. Bara där är en sak som ni måste se till att få rätt.

Era historier kan ju tolkas på flera sätt.

Så här är ett sätt att tolka det:

Mamman och pappan levde ihop i över 10 år. Mamman var en bra mamma. Så bra att pappan valde att skaffa flera barn med henne.

Plötsligt en dag så flyr mamman med barnen (fly är ditt ord som indikerar att mamman var rädd för pappa.)

Mamman lever med barnen i ett år. Pappan hälsar på sporadiskt. Han har inte råd att hälsa på mer. Han prioriterar att bo kvar i ett större boende och gifta om sig. Han väljer inte att flytta närmre, inte att bo billigare och han kämpar inte för varannan vecka boende.

Barnen säger till sin mamma att dom vill bo hos sin pappa. Mamman låter barnen bo hos pappan.

Mamman skickar sms och försöker hälsa på barnen men möts av ett hysteriskt skrikande barn och får en anmälan på sig. Då misstänker mamman att pappan försöker vända barnen mot henne och kräver då omedelbart vårdnad.
  • Anonym (Frågor)

Eller så tolkar man det så här

Mamman och pappan levde ihop i över 10 år. Mamman var en bra mamma. Så bra att pappan valde att skaffa flera barn med henne.

Plötsligt en dag så flyr mamman med barnen (fly är ditt ord som indikerar att mamman var rädd för pappa.)

Mamman lever med barnen i ett år. Pappan hälsar på sporadiskt. Han har inte råd att hälsa på mer. Han prioriterar att bo kvar i ett större boende och gifta om sig. Han väljer inte att flytta närmre, inte att bo billigare och han kämpar inte för varannan vecka boende.

Plötsligt dyker barnen upp hos pappan. Mamman säger att hon vill vara med kompisar och pojkvännen istället. Barnen berättar om misshandel. Misshandeln har varit så grov så att barnen är starkt traumatiserade (då hen bara skriker hysteriskt när hen ser sin mamma på skolan) Pappan gör. Ingenting. Han lyssnar på barnen men gör ingen anmälan, ansöker inte om ensam vårdnad. Gör ingenting. Skolan gör en anmälan till soc. Socialen har skyldighet enligt lag att göra polisanmälan om dom tror våld förekommer. Dom väljer att inte göra någon anmälan. Mamman söker kontakt ibland via sms. Barnen vill inte ha kontakt.

Desaa olika slutsatser har jag gjort utifrån dina inlägg. Rätta mig gärna. Båda får pappan att se ilka ut. Mamman ser illa ut i ett av dom.

Ni måste få ihop er story.

Svar på tråden Vårdnadstvist AKUT