• Anonym (Mimmi)

Adoptera familjehemsbarn?

Finns det någon här som har erfarenhet av det och kanske tom fått igenom det mot bions vilja? Hur gamla var barnen och hur länge hade de bott hos er? Hade ni vårdnaden?

• Svar på tråden Adoptera familjehemsbarn?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-09 11:22:09 följande:

Inte mot barnens vilja.

Jag hade inte blivit av med mina barn till att börja med.

Precis ALLA kan förlora sina barn - även du om du nu haft barn. Men att adoptera mot bios vilja är barnmisshandel och aldrig för barnens bästa!

Om du har familjehemsbarn och tänker försöka adoptera dessa så hoppas jag att både de barnen och eventuellt egna barn omplaceras omgående!
  • Anonym (?)
    Anonym (Info) skrev 2019-07-09 12:26:58 följande:

Jag förstår systemet så som det ser ut idag. Att man efter 3 år ska överväga om det är för barnets bästa att lämna över vårdnaden helt på familjehemmet. Tänk dig själv att du som mycket liten blir placerad, kanske redan på BB för att dina föräldrar inte kan/vill ta hand om dig. Du växer upp i familjehemmet, men dina biologiska föräldrar gör ibland ansatser att få hem dig utan att lyckas. När du är 10 år gammal och har träffat dina föräldrar kanske 2 gånger per år så skärper din morsa till sig, gifter sig och skaffar en ny unge. Nu är situationen tillräckligt stabil för att de ska kunna ta hand om dig. Du har levt hela ditt liv i familjehemmet, men nu ska du flytta till din mamma. Är det rätt?

Fast man behöver ju inte dra till med drastiska åtgärder som en adoption och allt vad den innebär. Det räcker med att flytta över vårdnaden till familjehemmet, det blir som en form av adoption men barnet har fortfarande rätt till umgänge med sina biologiska föräldrar ifall barnet vill.
  • LFF

Eftersom barnen har rätt till sitt ursprung samt rätt att ha kontakt med sina biologiska föräldrar även om de misskött barnen så är det extremt ovanligt att familjehem får adoptera sina fosterbarn även om det är barnens önskan. Iaf så länge de biologiska föräldrarna är i livet.

• Anonym (jo)
    Anonym (Suck) skrev 2019-07-09 12:29:03 följande:
    Precis ALLA kan förlora sina barn - även du om du nu haft barn. Men att adoptera mot bios vilja är barnmisshandel och aldrig för barnens bästa!

Om du har familjehemsbarn och tänker försöka adoptera dessa så hoppas jag att både de barnen och eventuellt egna barn omplaceras omgående!
    Vad får du ut av inlägg som detta? Även du måste inse att det finns fall där exempelvis de biologiska föräldrarna grovt misshandlat sina barn fysiskt och/eller psykiskt, och där det inte är för barnens bästa att ha kontakt.

Tror du på allvar, utan att känna TS och hennes familj, samt fosterbarnens historia, att det bästa är att de rycks upp från tryggheten och placeras hos nya människor? Då hoppas jag du inte har egna barn.
  • Anonym (Dubbel-suck)
    Anonym (Suck) skrev 2019-07-09 12:29:03 följande:

Bara dom föräldrar som aktivt väljer att skada sina barn kan förlora sina barn. Bra föräldrar förlorar inte sina barn.

Barnens bästa är att vara i en stabil kärleksfull familj. Ibland är en fosterfamilj den bästa platsen för ett barn.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dubbel-suck) skrev 2019-07-10 12:58:27 följande:

Bara dom föräldrar som aktivt väljer att skada sina barn kan förlora sina barn. Bra föräldrar förlorar inte sina barn.

Barnens bästa är att vara i en stabil kärleksfull familj. Ibland är en fosterfamilj den bästa platsen för ett barn.

Nej detta är bara naivt och riktigt korkat att tro!

Det är så gott som aldrig bäst för barn att bo hos okända giriga människor långt ifrån sin familj, kärlek och trygghet.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Suck) skrev 2019-10-19 09:37:33 följande:
    Nej detta är bara naivt och riktigt korkat att tro!

Det är så gott som aldrig bäst för barn att bo hos okända giriga människor långt ifrån sin familj, kärlek och trygghet.
    Du låter enormt bitter. Vore ts girig skulle hon aldrig adoptera, hon förlorar pengarna man får som familjehem så fort adoptionen går igenom.

För att bli av med sitt barn mot sin vilja måste man misshandla barnet eller missköta det grovt. Det är inte kärlek och trygghet att bo med någon som missbrukar och slår än. 
  • Anonym (Vem)
    Anonym (?) skrev 2019-07-09 12:19:33 följande:

Bra gjort att vänta tills de blev myndiga och själva förstod vad en adoption innebär!

Jag tycker inte att man ska kunna adoptera barn. Visst det är en annan sak om de hade bott på ett barnhem i ett fattigt land där ingen ville veta av barnen, men nu bor barnen i ett familjehem så varför ska de då adopteras? Det är inte det bästa för barnen att adopteras. De stackars barnen säger att de vill adopteras men har ingen aning om de livslånga konsekvenserna av det. Dessutom tror jag att ts övertalat barnen till att gå med på det, det är inte svårt att övertala barn och lova guld och gröna skogar.

Jag tycker frågan är väldigt olika beroende på situationen. Har barnet bott i familjehemmet sedan födseln och knappt träffat sina biologiska föräldrar tycker jag inte att det är fel att ta upp frågan om adoption. Skulle en tonåring familjehemsplaceras pga att den enda föräldern drabbats av en psykos vore det helt galet att föreslå adoption. Och så alla gråzoner däremellan.
  • Anonym (J)
    Anonym (Vem) skrev 2020-01-04 19:10:42 följande:

Jag tycker frågan är väldigt olika beroende på situationen. Har barnet bott i familjehemmet sedan födseln och knappt träffat sina biologiska föräldrar tycker jag inte att det är fel att ta upp frågan om adoption. Skulle en tonåring familjehemsplaceras pga att den enda föräldern drabbats av en psykos vore det helt galet att föreslå adoption. Och så alla gråzoner däremellan.

Varför just tonåring? Det är lika illa om barnet är 7 år.
  • Anonym (Vem)
    Anonym (J) skrev 2020-01-04 19:22:39 följande:

Varför just tonåring? Det är lika illa om barnet är 7 år.

Du missade visst sista meningen i mitt inlägg. :)
  • Anonym (Jag är)

Jag blev adopterad av mina familjehems föräldrar när jag fyllde 18år. Anledningen till varför vi var tvungen att vänta var för att min bio mamma inte ville adoptera bort mig.

• Anonym (J)
    Anonym (Vem) skrev 2020-01-04 19:24:27 följande:

Du missade visst sista meningen i mitt inlägg. :)

Den meningen var lite luddig.
  • Anonym (Varför)

Varför adoptera?Det räcker väl att du är familjehemmets mamma.

• Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2019-07-09 13:08:41 följande:

Fast man behöver ju inte dra till med drastiska åtgärder som en adoption och allt vad den innebär. Det räcker med att flytta över vårdnaden till familjehemmet, det blir som en form av adoption men barnet har fortfarande rätt till umgänge med sina biologiska föräldrar ifall barnet vill.

+1
  • Anonym (Vem)
    Anonym (Varför) skrev 2020-01-04 19:59:58 följande:

Varför adoptera?Det räcker väl att du är familjehemmets mamma.

Nu vet jag så klart inte hur det är i TS fall, men adoption ger ju arvsrätt vilket tex kan innebära att familjehemsbarnet får samma rättigheter som eventuella biologiska eller adopterade barn i familjen - syskon som i det dagliga livet är just syskon, inte bara andra barn i familjehemmet. Jag kan också förstå den känslomässiga delen - att få bekräftat och på papper att man är någons barn/förälder.

Därmed inte sagt att adoption alltid är det bästa.
  • Anonym (A)
    Anonym (Vem) skrev 2020-01-04 19:10:42 följande:
    Håller med
Svar på tråden Adoptera familjehemsbarn?