sextiotalist skrev 2019-07-12 13:38:02 följande:
Det finns massor av saker som jag inte heller vill att mina skattepengar går till, men eftersom skattepengarna inte är mina privata pengar så kan jag inte styra det. Indirekt kan jag påverka genom att rösta på ett parti som står nära mina värderingar, men även där acceptera att de inte tycker lika som jag i allt.
Något som jag tycker är viktigt (som även de präster jag känner inom Svenska kyrkan, kommer från en högkyrklig släkt på mammas sida) är kvinnans rätt till sin egen kropp och att kvinna aldrig ska tvingas att genomgå en graviditet mot sin vilja, inte för att behålla barnet , inte för att ge bort ett barn.
För en graviditet påverkar en kvinnas kropp. Det är den mest riskabla det en kvinnas kropp kan utsätta för, både den och förlossningen. Trots en bra sjukvård och mödravård, så får alltför många kvinnor livslånga men för livet.
Den dagen du kan utlova att en kvinna kan till 100% kunna gå igenom en graviditet och en förlossning utan men för livet, så kan jag kanske börja tänka om.
Så min orsak till att värna om den fria aborten är för att kvinna ska slippa behöva gå igenom detta, vilket jag anser ett övergrepp
Du skriver om den juridiska abortdebatten. Jag för inte den juridiska utan den etiska abortdebatten. Jag är aktiv i Svenska Kyrkan, Jag tror på en Gud som själv lidit dödens smärta på korset, som vet va den är, och som står på de allra svagastes sid, och i det här är det fostret, som är helt försvarslöst.
Jag är för sådana värderingar hos individuella män och kvinnor att de inte efterfrågar abort även om en abort är juridiskt tillåten.. Jag vill verka för sådana värderingar att man vill följa Guds lag även om statens lag inte vingar en till det. Jag ser aborter som synd mot Gud. Jag tror inte dina prästvänner ser dem som etiskt oproblematiska. heller.
Jag hade varit etisk abortmotståndare även om jag varit ateist eller en agnostiker. Jag är för icke-våld mot både födda och ofödda. Det var därför jag sökte vapenfri tjänst på den allmänna värnpliktens tid.
Sedan är jag, till skillnad från många andra kristna, även vegan och djurrättsaktivist, och även där tror jag inte att lagstiftning är det stora svaret. Även där arbetar jag för att få efterfrågan på animalier att falla.
Det är alltså ordet "efterfrågan" jag tror är nyckelordet både vad gäller "köttsamhället" och, om ordet tillåts mig "abortsamhället". Det är kulturförändringar jag arbetar för