• Anonym (Stina)

Boförälder

Fjäril kär skrev 2019-07-08 09:18:00 följande:

Om hon och barnet har flyttat måste hon göra en flyttanmälan på barnet. Annars får hon inte rätt till ersättning som föräldrapenning/barnbidrag etc. Hon får tex inte vara föräldraledig om barnet är skriven hos dig.

Nej men detta stämmer inte alls. Man kan få både föräldrapenning och barnbidrag när barnet är skrivet hos den andre föräldern. Hur skulle det annars funka med alla barn som bor växelvis?

Däremot ska man ju vara skriven på den adress där man oftast bor men bor man ungefär lika mycket på båda ställena är man ändå bara folkbokförd på en adress. Finns ingen exakt regel om detta dock, så mamman gör inget direkt fel.
  • Anonym (Stina)

Och TS, om barnet är folkbokfört hos dig så flyttar det med dig om du flyttar. Flytten måste dock godkännas (skrivas under) av den andre föräldern.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Pelle) skrev 2019-07-08 11:48:31 följande:

Bäbis är folkbokförd hos mig men bor hos mamman och hennes föräldrar (!!)

Ok då måste alltså exet godkänna att bäbis är folkbokförd hos mig om jag flyttar?

OM hon inte gör det så antar jag mamman alltid får rätt?

Nej varför skulle hon få ?rätt?? Ni har gemensam vårdnad. Och varför skulle hon inte vara ok med att barnet fortsätter vara skrivet hos dig om det är så ni har det nu?

Men jag undrar om du missförstår något om vad det innebär att barnet är skrivet hos dig. Det ger inga speciella fördelar. Alla barn som bor växelvis är skrivna hos bara en förälder. Det påverkar inget.
Svar på tråden Boförälder