• Anonym (U)

Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?

Det inte din mammas arv , det är din farfars egendom oavsett vad din mamma tycker. Arv är vad som blir kvar när ägaren dör.

( Även om det finns regler vad man kan ge bort / sälja i liknande fall. Men eftersom det är en jurist som hjälpte din farfar får vi väl utgå ifrån att det var i sin ordning juridiskt. )

Det finns ingen lag/regel som säger att föräldrar måste spara och behålla allt de äger för sina barn .

Behåll stugan och njut av den med dina barn.

• Anonym (U)
    Anonym (Arv) skrev 2019-07-07 23:45:12 följande:

Jag skulle ha väldigt svårt för att medverka till att gubben snuvade min mor på sitt arv, om hon inte mig veterligen uppfört sig hemskt illa.

Som sagt, mamma kanske har väldigt goda skäl till att ha klippt kontakten. Gubben kanske var helt hemsk. Och att då dessutom råka ut för att ens eget barn gick hans ärenden för att snuva en på arvet skulle vara oerhört sårande.

Eller så TS mamma som är hemskt . Låter inte orimligt med tanken på hennes beteende nu.
  • Anonym (U)
    Anonym (solen) skrev 2019-07-08 03:27:02 följande:

Här är det morfar som betett sig fel men jag har fått reaktionen av andra här hemma också som du skriver att det är ett hemskt beteende från min mammas sida, därför jag behöver råd och hjälp om vad som är moraliskt rätt vid en sådan här situation, hur ni andra hade gjort och om jag ska tänka mest på henne eller mina egna barn. tack för svar :)

Ja , i så fall är det hon som har fel nu , även om din morfar hade fel tidigare.

Hon har bara rätt till laglotten , resten är upp till din farfar att bestämma över medan han lever.
  • Anonym (U)
    Anonym (Arv) skrev 2019-07-08 12:08:38 följande:

Folk har uppenbarligen ingen känsla för moral nuförtiden. Man ska bara ha och ha och ha även om det innebär att man blir ett verktyg att kränka sin egen mor för en elak förälder, som tar till den sista makten han har över sitt barn. Fy.

Samma sak kan man säga om dottern som struntar i sin far och väntar på att han ska dö så hon kan ta hans pengar.

2 fel gör inte en rätt.
  • Anonym (U)
    sextiotalist skrev 2019-07-08 15:16:58 följande:

Det finns faktiskt möjlighet till detta, om gåvan är given mindre än 10 år innan personen är avliden och att syftet är att göra någon utan arv. Men jag tror inte att det är krav på att det är bröstarvinge som ska ha gåvan, utan att det är att bröstarvingens lott inskränkar.

Här är nästan ett liknande fall, men det var för sent för att klandra

lawline.se/answers/kan-man-klandra-en-30-ar-gammal-gava-8-ar-efter-bouppteckning

Svårt att veta utan information hur mycket morfadern äger sammanlagt.

Om det finns kvar arv som räcker till laglotten kan dottern inte få sommarstugan också.

Kanske flyttar gubben till UK och då kan han testamentera /ge bort allt han äger att dottern kan göra någonting.
  • Anonym (U)
    sextiotalist skrev 2019-07-08 15:53:43 följande:

Det har ju nämnts tidigare i tråden, att det kan finnas andra tillgångar. Det var ju det att du skrev som var felaktigt, att man inte kan klandra en gåva. Det kan man, under vissa förutsättningar.

Men som du skriver, under tiden mannen lever, så har han all rätt att göra vad han vill med sin egendom. Han kan också skriva vad han vill i sitt testamente. Men ett testamente kan alltid klandras och en gåva som inskränker laglotten kan tas med i bouppteckningen. Men det krävs ju vissa förutsättningar.

Min erfarenhet är att det inte är lätt, eftersom vi blev snuvade på vårt farsarv (inte bara pengar, utan även en del saker av affektionsvärde för oss barn) och efter ett antal samtal med olika jurister (vi syskon vände oss till varsin) så fick vi informationen att det kan kosta mer än vad det smakar, för det var väldigt svårt att få tillbaka det som fanns i min fasters ägor. Hade det funnits pengar kvar i boet, då hade det varit lättare.

Jag har ingenstans skrivit att man kan inte klandra en gåva.

Men det kan dottern göra när pappan är död under visa omständigheter.

Men just nu är pappans egendom inte hennes arv.
  • Anonym (U)
    Anonym (Arv) skrev 2019-07-08 16:20:07 följande:

Så du tänker att det är helt omöjligt att det kan finnas extremt goda skäl till att TS mor sagt upp kontakten? Gubben kanske har misshandlat och våldtagit sin dotter, vad vet vi? Är det då verkligen orimligt att strunta i sin far och vänta på att få ut arvet?

Eller så dottern har misshandlat och stulit från sin far och ljugit till sin dotter om att han är elak? ? Om vi nu hittar helvilt på saker. Vad vet vi?

Inget fel med att vänta ut sitt arv , men nu handlar det inte om att hon väntar ut sitt arv utan hon kräver sin levande fars egendom.

Hon har rätt till laglotten. Resten är till gubben att bestämma över.

Oavsett hur elak han är eller inte.
  • Anonym (U)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-07-08 18:42:38 följande:

Fast än så länge vet ingen vad laglotten blir, och just nu kan gubben skänka bort allt han äger och har, och bestämmer över alla sina ägodelar.

Precis. Men när gubben är död får hon kolla upp vad laglotten är och om hon har fått rätt summa.

Just nu får hon sura bäst hon vill.
Svar på tråden Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?