Bebis som nästan helt slutat sparka
Vet inte vad jag ska ta mig till. Är redan en ganska nervös person och detta gör att jag håller på att gå upp i atomer. Är mitt första barn.
Jag är nu i v. 29, och min bebis har nästan slutat sparka. Har hela tiden utgått från att jag har en lugn bebis i magen som inte sparkat så ofta (började känna i v.20), men när hon väl gjort det så har det varit starka tydliga sparkar som jag kunnat känna även om jag ex. stått upp eller gått. Har känt sparkar på utsidan sen några veckor tillbaka och det syns på magen när hon rör sig. Har dessutom moderkakan i framvägg. Kan inte säga hur ofta hon sparkat tidigare månader men det är iaf BRA mycket oftare än vad hon gör nu.
För två veckor sedan åkte vi in till förlossningen efter att jag nästan inte känt nån rörelse på 1,5 dygn. Fick göra ctg + ultraljud, allt såg bra ut. Hon hade sin rygg mot min rygg så det var inte så att hon sparkade mot min rygg eller så som gjorde att jag inte kunde känna, utan hon låg med fötterna mot min mage. Fick även 5 sparkar under tiden vi gjorde ctg.
Sen veckan efter var hon OTROLIGT aktiv och jag kände sparkar HELA tiden, starka hårda sparkar och magen flög åt olika håll. Aldrig har hon varit så aktiv, var så lycklig att jag äntligen kunde sluta oroa mig!
Sen, på bara nått dygn, avtog det kraftigt, nästan helt, bara små små svaga rörelser kunde jag känna. Så små att jag var rädd att jag inbillade mig. Tycker sjukhus är lite jobbigt så väntade tills det gått tre dagar med såna små rörelser innan jag ringde in igen, de ville jag skulle komma in direkt. Allt såg bra ut även denna gång, hon låg med ryggen mot min rygg och fötterna mot min mage. De kollade moderkakan, flödet i navelsträngen, alla mått osv och allt såg jättebra ut. De sa att hon kanske sparkade i moderkakan och att det var därför jag inte kände (men jag har ju hela tiden haft moderkakan fram och känt mycket tydligare sparkar förr, så hur kan jag känna mindre och mindre ju större och starkare hon blir?).
Det var för 5 dagar sen. Har sen dess nästan inte känt nån spark och bara små små rörelser, så små som fladder, att man nästan tror man inbillar sig. Igår kände jag ett litet fladder när jag steg upp och sen ingenting på hela dagen fram tills på natten när hon rörde sig lite. Då hade jag provat alla tips men inget funkade.
Att dricka isvatten, stark iskall saft, äta glass, spela hög rockmusik för magen (tips från förlossningen) har jag gjort, men inget funkar och jag klarar aldrig att få igång henne. Svarar inte på buffar heller.
Det finns ju en massa råd och rekommendationer att man ska åka in direkt om bebisen inte gör mer än 10 rörelser på två timmar om man ligger på vänster sida och har druckit kall saft. Jag får vara GLAD om jag får 5 rörelser på en DAG som det är just nu. Igår fick jag som sagt 2 rörelser på hela dagen. Idag har jag inte fått någon.
Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det här känns inte bra. Hon har ju rört sig så mycket förut. Rörelserna har verkligen avtagit kraftigt.
Hur ska jag kunna veta om nåt är fel nu när jag nästan inte kan känna henne, och varför känner jag henne mindre och mindre och svagare och svagare när man enligt sjukvården ska känna dem starkare ända till v.32?
Idag har jag som sagt inte känt av henne, och om jag inte känner nånting tills ikväll funderar jag på att ringa in ikväll igen. Men då har jag varit inne 3 gånger på två veckor. Fortsätter det såhär kommer de väl tänka att jag är helt hysterisk men hon rör sig verkligen nästan ingenting. Och enligt spädbarnsfonden är det ju en farlig myt som gör att man känner falsk trygghet när man tror att bebisar rör sig mindre pga platsbrist. Rörelserna kan tydligen ändra karaktär, men ska aldrig minska.
Mina har minskat kraftigt.
Är det nån som varit med om nåt liknande, eller har nån teori? Har försökt prata med min barnmorska också men hon säger inte så mycket mer än att jag ska hålla koll.