• Anonym (H)

Vem gjorde fel?

Båda. Det är ohyfsat att bara bjuda 1 syskon av 3 , men lika ohyfsat att våldgästa kalas mm.

De borde ha tackat nej istället.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2019-07-06 18:09:51 följande:

Båda. Det är ohyfsat att bara bjuda 1 syskon av 3 , men lika ohyfsat att våldgästa kalas mm.

De borde ha tackat nej istället.

Jag trodde också att det var kusiner.

Men de är inte...

I så fall bara de som skickade över alla barn som gjorde fel.
  • Anonym (H)
    Anonym (Moa) skrev 2019-07-06 22:45:00 följande:

Tre skulle ju innebära att föräldrarna skickade över alla tre barnen.

Ja.

Men en kan också innebära att de skickade över alla tre barnen men är också snåla.
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 10:17:51 följande:

Båda. Umgås man tätt bjuder man alla syskon, framförallt utesluter man inte bara en. Men det är också fel att gå emot en inbjudan.

De har inte uteslutit en , utan bjudit 1 av 3 .

Hur många extra barn bör man bjuda enligt dig bara för att barnen har syskon?

Alla andra bjudna barn kan ha flera syskon...
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 11:06:24 följande:

Alla som umgås.

Alla har inte plats till flera extra barn per gäst. De umgås nog inte med endast 2 till barn rent allmänt.

Och nu vet vi inte om barnen umgås med just 4 åringen som har kalas.

Oavsett , det finns ingen etikettregel som säger att gästernas syskon bör bjudas , det hör däremot till vett och etikett att man inte släpar med sig oinbjudna extragäster.

Det är inte upp till gästen att bestämma vilka som är bjudna.
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 11:25:22 följande:

Då får man göra plats. Det är rent hyfs och folkvett. I ts står att familjerna umgås. Barnen är dessutom i nära ålder.

Det är inte du som individ som bestämmer vad är hyfs och folkvett utan det finns regler.

Problemet är med ohyfsade människor som struntar i vett och etikett att ni begriper inte att det finns flera människor än ni.

Det funkar inte att göra plats om alla dyker upp med flera extragäster.

Anledningen med att värden bjuder gäster och inte ohyfsade gäster är att man räknar med en viss antal gäster när man ordnar plats, mat , godispåsar om det är barnkalas i förväg.

Du kan inte räkna med att det är bara du som är ohyfsad nog att ta med extragäster.
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 12:10:32 följande:

Men whatever. Du vet vad jag menar och jag vet vad jag menar. Precis, det finns regler. Oskrivna seder. En säger att man inte utesluter hur som helst. Var har jag skrivit att jag tar med extragäster? I mitt första inlägg skrev jag tydligt att också det är fel. 

Och du hittar inte på dessa oskrivna seder.

Det finns ingen etikettregel om att alla syskon måste bjudas om en bjuds.

Din personliga åsikt blir inte regel och seder oavsett hur mycket du överskattar din egen viktighet.
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 12:10:32 följande:

Men whatever. Du vet vad jag menar och jag vet vad jag menar. Precis, det finns regler. Oskrivna seder. En säger att man inte utesluter hur som helst. Var har jag skrivit att jag tar med extragäster? I mitt första inlägg skrev jag tydligt att också det är fel. 

Det är en annan sak att man såklart inte kastar ut dessa objudna gäster när de är väl framme utan gör så gott man kan.

Men man behöver fortfarande inte bjuda gästernas syskon från början. Oavsett vad du anser som individ.
Svar på tråden Vem gjorde fel?