• LFF

Hur skapa ensamtid med barn?

louisa83 skrev 2019-07-05 10:58:24 följande:
    Det där stämmer ju inte riktigt. Egentid med föräldrarna är mycket bra för barnen. Speciellt för tvillingar eller de barn som är väldigt nära i ålder och ALLTID är tillsammans. Det är skönt för dem att få vara lite själva ibland, och få ha sin förälder för sig själv. Det kan du ju själv tänka dig hur det skulle vara, om du dygnet runt såg samma person framför dig, och få dela uppmärksamheten med dina föräldrar hela tiden, visst skulle det vara skönt ibland att få vara själv?

Jag har tvillingar som är tre år och jag SER på dem hur mycket de tycker om att vara själva med mig eller pappan. De blir MYCKET lugnare. De bråkar ganska mycket, dvs det är den ena som alltid är lite avundsjuk och tar saker från den andra och vill ha mig för sig själv och så där. När vi delar upp dem så är det bra för den ene som alltid blir påhoppad, han får ta det lugnt och kan leka i lugn och ro (jag behöver inte ens vara med bara i närheten), och att han slipper känna det här stressmomentet från sin bror hela tiden. Han får mig också för sig själv och det hjälper vår relation, vi kan bara mysa och gosa utan att någon ?stör? oss. Med den andra som är avundsjuk är det också bra när han är själv med mig, han blir MYCKET lugnare och slipper känna att han ?tävlar? med någon. Han blir helt annorlunda.

Jag känner också att min dynamik med var och en blir annorlunda när vi är ensamma. Det känns mer ?personligt?. Det känns som att vår relation utvecklas. Jag själv blir såklart lugnare och kan ju anpassa situationen efter just detta barnets behov. Annars är det alltid två som man måste ta hänsyn till.

Jag har också läst, att om man delar upp tvillingar ibland, så får de en bättre relation sinsemellan (för de är inte så jäkla trötta på varandra! ;)). Egentligen ska de inte sova i samma rum heller och inte gå i samma klass eller grupp på dagis (fast det gör mina, hade inte hjärta att sära på dem, tycker det är något bra också att de har varandra).

Så när det gäller egentid så finns det bara fördelar, däremot har jag dåligt samvete som inte kan sära på dem oftare, jag menar för att det ska kunna hända så måste ju båda föräldrarna eller en annan vuxen ha tid samtidigt och det är inte alltid så lätt att få ihop det. Men vi försöker göra små saker i vardagen, som att den ene följer med pappan och handlar mat och den andra stannar hemma, så det är inte alltid fråga om några omständliga utflykter eller så
    Om de går i en större grupp som ibland delas upp i mindre så kan du be personalen om att dela på dem i det läget. Då har de varandra men får ändå lite tid ifrån varandra periodvis. Så har vi gjort med våra killar. Samma avdelning men när de delats in i mindre konstellationer så har mina inte varit i samma. Samma sak vid matbordet, de har inte suttit nära där heller.

Nu börjar de i skolan i höst och kommer då gå i varsin klass men vara tillsammans på fritids.
  • LFF
    modsey skrev 2019-07-05 11:46:56 följande:
    Skulle säga tvärtom, håll dem i samma klass ett tag till. Förutsatt att inga speciella skäl till att separera dem finns? Ex att den ena av dem " tar över" eller liknande.
    Eftersom totalt ALLT är en tävling dem emellan, speciellt från den enes sida, och de hela tiden jämför sig med varandra samt ser väldigt lika ut så är det bästa för dem att gå i varsin klass. När man gått ifrån varje utvecklingssamtal på förskolan de senaste 1,5 åren med känslan "Är du säker på att du pratar om rätt barn nu?" och även förskolan rekommenderar att dela på dem (av just tävlingsanledningen samt att de hemskt gärna triggar igång varandra när en av dem har tråkigt) så är det rätt beslut för oss i vart fall. 

De är de bästaste vänner i 9 fall av 10 annars men just att allt är en tävling gör det inte lämpligt att de ska gå i samma klass. De är sjukt tighta ändå och har svårt att släppa in andra när de leker tillsammans även fast de jättegärna vill leka med sina kompisar också. Men eftersom de känner varandra så väl och har sin speciella gemenskap så blir lätt en vän utanför.

Av 3 tvillingpar som börjar i samma skola så är det 2 av 3 som kommer att splittas. 
  • LFF
    modsey skrev 2019-07-05 12:11:59 följande:
    Ok det kan såklart vara ett skäl som är en just sådan särskild anledning. Min erfarenhet är att skolan varit väldigt pigga på att splitta tvillingar, mer av " så brukar vi göra för det är bäst för dem".
    Vi stod verkligen på oss och sa att vi inte ville dela dem och jag läste mycket i ämnet då.
    https://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=3114&Q=Ska%20tvillingarna%20g%E5%20i%20olika%20klasser?
    Jag har också läst massor samt pratat med andra tvillingföräldrar om hur de tänkt, både såna som har tvillingar som också börjar skolan samt de med äldre tvillingar. Jag håller inte med JK alls där om att tvillingrelationen ses som osund och att man till varje pris från förskola och skola vill skilja dem åt. Det är vi som mer eller mindre (i början när de började förskolan) fått tvinga förskolan att dela på dem ibland just för att de triggar både varandra och kompisarna till bus när de tycker att något är tråkigt (bland annat). Förutom pedagogen som själv hade tvillingar och hade mer förståelse så är det bara en annan pedagog som sett deras mönster och rekommenderat att de inte ska vara tillsammans 24/7. Hon kom in i en turbulent period på förskolan där man inte delade upp barngruppen alls och hade därmed ingen som helst aning om våra önskemål när det gällde barnen så hon var väldigt försiktig i sin önskan om att få dela på dem dessutom (inget om "vi vet bäst" eller "så här ska det vara"). 
Svar på tråden Hur skapa ensamtid med barn?