Hur skapa ensamtid med barn?
Jag håller inte alls med dem som skriver att barnen inte behöver egentid med förälder vid 3-4-årsåldern. Jag blev av en barnpsykolog rekommenderad att så ofta som möjligt ha egentid med barnen här hemma, psykologen sa att det var jättebra och att det ger barnen ett lugn och en inneboende trygghet att få vara ensam med en förälder regelbundet. Rådet fick jag när 2,5-åringen var inne i en jobbig period av trots, så rådet gällde väldigt unga barn också.
Nu är vår egentid med barnen så inarbetad här hemma, vi kallar den ?mamma/pappa och x (barnets namn)-tid? så att alla barnen vet vad det handlar om, och inget barn bråkar längre om att få följa med när det andra barnet ska ha egentid.
När vi införde det började vi smått med att bara vara hemma i huset, i ett annat rum under egentiden. Vi kallade det samma sak och sa att: nu är det din tur för mamma och x-tid. Så tog vi en kvart med ett av barnen ensamma. Sen var det andra barnets tur. Efter hand kan man utöka det, byta plats och tid. Då kan man säga till barnet som inte får följa med att det är hens tid imorgon och det brukar gå jättebra för då vet barnet att hens tid kommer. Testa det kanske?