Inlägg från: MammaPolly |Visa alla inlägg
  • MammaPolly

Alla med BF JANUARI/FEBRUARI 2020!

Någon annan med mycket sammandragningar?

Jag är i vecka 31+2 och senaste vackan/dagarna har det blivit riktigt jobbigt... Så fort jag gör annat än att ligga å vila så är dom där!

Avbryter jag inte det jag gör och går å lägger mig gör de tillochmed ont efter ett tag!

Blev sjukskriven på 50% då jag verkligen vill jobba mina sista två veckor innan GP.

Hur tänker/gör du om dagarna?

Jag börjar känna mig bestulen på njutningen av graviditeten igen... har bara haft några bra veckor där jag kunnat njuta fullt ut...

• MammaPolly
    josefiina skrev 2019-12-02 07:26:59 följande:

Jag har aldrig haft det så men anar att vila är på sin plats? Vad säger BM? Kan bara råda dig ett samtal med BM eller kanske någon annan här har liknande upplevelser. Jag ville svara bara så man inte står obesvarad det är lite trögt här emellan. Tråkigt att du inte får njuta och må bra. Önskar dig all lycka till!

Tack för svar!

Har pratat med min bm och läkare. De säger att så länge de går över vid vila så är det ingen fara. Läkaren kollade tappen och den har inte påverkats något så det är ju bra!

Men bara sååå drygt att inte KUNNA göra saker... Det räcker med en promenad på 5-10min för att jag måste lägga mig och vänta... Eller tömma diskmaskinen eller liknande
  • MammaPolly

Hej på er!

Hörrni! Det börjar närma sig nu!

Hur står det till med er alla?

Här har nu 33 veckor gått imorgon och för några dagar sen fick vi se vår stora pojk på tul! Känns som att även denna kommer att komma innan beräknat.

Men jag verkligen njuter av att ha denna lilla krabat i magen! Njuter av rörelserna där inne och av den stooora magen! Tänk om bara allt det andra (foglossning, illamående, förvärkar, ryggsmärtor, huvudvärk, trötthet, halsbränna, mm) inte fanns!

• MammaPolly
    liebespuppe skrev 2019-12-19 10:13:45 följande:

Hej!

Ja, nu är det riktigt nära!

Jag går in i v. 37 på lördag och sonen sedan tidigare föddes i 36+6 utan förvarning (förvärkar eller så, några ytterst små sammandragningar).

Har haft en natt med förvärkar och har sammandragningar så fort jag ökar pulsen. Men hon ligger inte fixerad, inte ens i närheten så tror nog jag får henne runt beräknad tid - i mitten av januari.

Min mage är gigantisk men sluppit alla andra krämpor. Jag kan vara lite trött men absolut inget som inte bara 30 mins paus på soffan lindrar. 

Skönt för dig att du får må bra! Jag har tampats med de mesta symptom genom hela graviditeten...

Båda mina har kommit tidigt utan direkta förvarningar... Men ingen av dem har varit fixerad innan, inte denna ännu heller.... Han låg sist väldigt högt upp men jag tror han kommit lite ner nu senaste dagarna då jag haft mycket lättare att andas!

Här gäller det att "knipa" till nästa år iallafall ;)
  • MammaPolly
    emphz skrev 2019-12-21 12:04:44 följande:

Vår dotter kom till världen i torsdags, den 19/12! Född i v36+5, 3096 gram och 48 cm perfekt liten tjej!

Jag vart beräknad till den 10/1.

Grattis!

Hoppas allt gick bra!
  • MammaPolly

Nu är min lille fixerad v.34+

Det ilar och gör ont till och från långt ner i magen, antar att det är pga fixeringen....

Börjar känna att det är jobbigtvatt vara gravid men jag vill inte heller sluta va det då det här är sista!

Hoppas det snart kommer fler bebisar till världen!

• MammaPolly

Nu börjar min förlossningsoro komma.... bara några veckor kvar, troligtvis dagar iom min två som var tidiga.

Mest orolig är jag för att föda i bilen eller själv hemma.....

Min yngsta var ute ca två timmar efter vattenavgång!

Någon mer med liknande oro?

• MammaPolly
    eeat skrev 2020-01-05 08:33:00 följande:

Oj! Jag delar din oro. Fastän jag blev igångsatt med första barnet så kände jag inte av att jag var öppen 2-3 cm när jag kom in för igångsättning. Nu var inte första förlossningen så lång, blev igångsatt vid 14-15 tiden och sonen föddes vid 02:10 men jag är så orolig nu! Mer än första gången! Just för att folk säger att det går så pass mycket snabbare. Är rädd att inte känna av att förlossningen är på g som första gpngen och sedan behöva åka in krystandes i taxin! Så jag förstår din oro! 2 timmar, ooooh! Har ni nära till sjukhuset? Vi har som tur är 5min med bil till närmsta

Tror inte man alltid känner de första centimetrarna... jag gick öppen ca 2cm med båda i mer än en vecka innan det var dags, vilket var helt normalt....

Med när det satte igång kände du väl?

Ja alltså med 1a hade jag sammandragningar som inte gjorde ont på förmiddagen och under eftermiddagen kom det igåbg ordentligt och när vi efter en stund åkt in va jag öppen 5cm och huvudet var långt ner!

Några timmar senare var allt klart.

Fick efter den fl panik inför nästa k gra år senare då jag inte hunnit få smärtlindring så vi åkte in direkt vid vattenavgång 2a gången. Trots att bm ville vänta då jag inte hade några sd...

Nu har vi ganska nära, 15 min kanske.... men mycket ska ordnas denna gång med barnvakt osv. Sånt löste sig förra gången då vi av ren händelse sov hon mina föräldrar när vattnet gick.
  • MammaPolly
    eeat skrev 2020-01-05 10:49:03 följande:

Jaha ok!

Vilken tur att ni hade barnvakt! Är du rädd att behöva föda ensam? Eller ensam och ensam men utan din partner på sjukhuset?

Största skräcken är nog att föda på vägen in tror jag...

Sammtidigt som jag väntar en stor krabat så finns ju oro för komplikationer över lag...
  • MammaPolly
    josefiina skrev 2020-01-06 22:38:56 följande:

Här börjar det byggas upp en sån pirrande spänning. Jag har nämligen inte lyckats ställa in mig på att gå 40 fulla veckor utan bara att jag ska gå lika länge som med ettan 39+1. Idag 38+5. Kommer såklart bli dryga dagar därefter om hon dröjer på sig.

Men från att ha varit förstoppad till att kroppen tömt sig idag känns spänningen ännu mer. Om det ligger myt eller sanning i att kroppen tömmer sig vet jag ju inte men det är ju ändå kul med spänningen:)

Med båda mina har det varit tömmning dagen/kvällen innan förlossningen dragit igång!

Det är inte långt alls kvar för dig! :D
  • MammaPolly

Jaha då har 37 veckor gått för mig och med det ett mvc-besök är gjort. Remitterad på tul och sen ev. igångsättning om det visar forsatt stor bebis.

Ligger nu över översta kurvan och ser bara ut att gå uppåt! Blir intressant att se hur stor den här grabben är. Men är väldigt glad att bm tar det på allvar och tänker agera, kommer inte heller behöva gå över tiden så det är väldigt skönt!

Någon annan som ev blir igångsat?

• MammaPolly
    josefiina skrev 2020-01-12 19:42:27 följande:

Min lilla tös med bf 14/1 tittade fram imorse efter ett relativt kort och intensivt förlopp. Kl 23 kände jag första värken som fick mig att anta att det kunde vara på G, styrkt över att slemproppen släppt samma dag. Sen ökade det upp fort och när jag kom in på BB 03.25 var jag öppen 3cm 1h senare 10cm och på 3min i krystvärkar var hon ute. Nu myser vi hud mot hud då hon har svårt att komma upp i temperatur.

Njuter nu till fullo lycka till alla andra! Hejjar på er! :)

Grattis!
  • MammaPolly

Härligt att så många bebisar kommit! Grattis till er!

Här går jag fortfarande i väntans tider trots att målet var att knipa till efter nyår ;) snopet!

Men imorgon ska jag in på bedämning för ev. igångsättning och jag är livrädd! Rädd att de vill sätta igång det snart, rädd att de inte vill sätta igång det snart.... ja, allt!

Det är ju fortfarande en vecka kvar till bf men skrutten är stor... och jag tror han är större än deras beräkningar på tul för 1-2 veckor sen!

Börjar bli rädd att han ska fastna bla så jag funderar mycket på snitt vilket också skrämmer mig.

Menmen...

En annan sak jag funderat på är sf måttet, jag har en väldig "framåtmage" borde inte sf måttet bli större då än om man har en bred mage?

Någon som vill uppge vad ni har för mått runt magen/midjan och sf?

Kul å jämföra tycker jag!

Ha det så bra!

• MammaPolly

Hallå där!

Det känns som att det är dags för lite uppdatering!

Kom igen nu!

BF-listan:

29/12 CClady

3/1 mammamu

6/1 anonym2005

7/1 89me

8/1 Tessimon, Sommaren12

10/1 emphz

12/1 facebookmammajuni15, Sumshineinmylife, Jossan4barn, Aleinad

14/1 zebrans, josefiina

16/1 Emmissss, HVL, Kandelaber, Sincere

17/1 liebespuppe

20/1 LillaEm

21/1 CorAst, Ina8401

23/1 JuliaLC, couleours, Rimrifai

24/1 Ärdetminturnu

25/1 eeat

26/1 Millie8401, Maj81, Cassandra92

28/1 moalinneas

29/1 Knivskrik

30/1 mammapolly

31/1 mela88, Kit83

3/2 MiaAhlin, Eklund12321, Cis

5/2 Hannaconda

6/2 solrosbarn

7/2 seger89

9/2 eveliiine

10/2 Carrie123, Irene122

19/2 Littlestar78

20/2 Ritzy, emlo86

22/2 MsBlah

BEBIS ;

19/12 emphz - bf 10/1

6/1 CClady +8

9/1 Tessimon bf +1

10/1 Aleinad -2 IG

12/1 Josefiina -2

19/1 Maj81 bf -7

27/1 mammapolly bf-4

• MammaPolly
    ivovanon skrev 2020-01-31 21:36:22 följande:

Halloj! Bf idag ????

Gjorde hinnsvepning imorse, var lite obehagligt men inte så farligt. Bm sa att jag var öppen 2 cm och att hon kunde känna bebis huvud. Galet! Däremot sa hon att tappen fortfarande va lite lång och att inte helt mjuk. Någon som förstår vad det innebär? Om det inte kommer igång under helgen ska jag göra en till på måndag.

Det innebär att tappen inte är mogen. Den ska ju mjukna och kortas för att utplånas innan födsel.

Jag gjorde också hinnsvepning men hade mjuk töjbar tapp då.

Hoppas det händer nåt snart för dig!
  • MammaPolly

Ärdetminturnu- kul med berättelse!

Skriver ner min också (känner att jag behöver bearbeta den lite så den blir lång)

Så den 26/1 spenderas i köket där jag fått för mig att baka, och det vart hel hel del :D

Under kvällen har jag i vanlig ordning massa förvärkar så jag kröp ner i badet med tända ljus och en tanke att det kanske skulle dröja till nästa bad (avslag)

Allt lungt och vid 23 kryper vi ner i sängen och tittar på serie. Jag har vid det laget väldigt mycket irriterande ilande neråt och säger på skoj att om han fortsätter går nog vattnet, hahaha (jag har nästan gett upp tanken på att det ska starta själv trots hnnsvepning den 24e)

Vid midnatt känner jag ett obehagligt tryck och ska irriterat gå upp och kissa för 3e gången sen vi la oss!

På väg upp ur sängen (smidig som en flodhäst) känner jag knäppet i magen, "flyger" upp och säger -ämmmm älskling! Och står brevid sängen med typ Niagarafallen mellan benen !

Skyndar in på toan och mannen hämtar telefonen för att ringa förlossningen (förra förlossningen gick fort)

Jag ringer förlossningen och mannen ringer barnvakt.

Vid 00.30 kommer vi till förlossningen där de tror att jag kommit in för kontroll pga vattnet MEN jag har börjat få värkar på vägen in. Vi blir visade till nåt väntrum där jag står och tar värkar hängande på ett handfat, oroar mig för allt och alla samtidigt som mannen varnar för nya värkar, lugnar och är fantastisk!

Mannen lotsar ner mig halvliggande i en stol och går för att hämta en BM då det bara är 2min mellan värkarna och de är nästan 1 min långa!

Bm hör och ser att här ska födas barn och vi får ett rum. Jsg hasplar ur mig alla mina fasor med stort barn som fastnar osv mellan värkarna och får sen en låg koncentration av lustgas för jag skakar och har fruktansvärt ont under magen...

Blir undersökt, 6cm och jag börjar klaga då det kommer ta såååå lång tid tycker jag! Hon fortsätter undersökningen genom en värk och säger att nu är du uppe i 8cm!

Då fick jag hoppet tillbaka men mellan värkarna oroar jag mig för barnen hemma och tycker att mannen behöver sitta ner så han inte blir trött :D

Vid 00.30 börjar krystvärkarna och 00.34 är han ute, mindre än 2h sen vattenavgång.

Jag hade en perfekt förlossning då jag hela tiden kände att jag var med och hade kontroll, något jag saknat under de andra två förlossningarna!

Hoppas någon orkar läsa ;D

Jag läser mer än gärna era berättelser!

• MammaPolly
    Ärdetminturnu skrev 2020-02-03 07:36:25 följande:

Jättekul att läsa tycker jag! Älskar förlossningsberättelser! Fantastiskt att klara av hela förloppet på 2h! Hur var skadorna efteråt?

Fick "skrubbsår" och en liten bristning som inte syddes då den ska läka fint själv.

"Andades" ut honom så gott jag kunde så jag tryckte bara typ första och sista värken och Bm höll emot.
  • MammaPolly
    Ärdetminturnu skrev 2020-02-04 00:15:24 följande:

Klassas det som en grad 1 då? På mig sydde hon nästan 20 minuter.

Det vet jag inte men det låter rimligt.

Oj, det måste vart jobbigt för dig? Vad vart det för grad på dig?
  • MammaPolly
    Ärdetminturnu skrev 2020-02-04 13:50:45 följande:

Det blev en grad 2 för mig men jag tyckte dom sydde väldigt länge för att klassas som bara grad 2. Vilken grad bristningen klassades som ska stå i din journal om du fick en kopia på den?

Hmm ska kolla det!

Det kan ju vara mycket att sy även om det inte är djupt. Vad jag förstått ät det djupet i skadan som avgör grad
  • MammaPolly
    knivskrik skrev 2020-02-10 13:27:49 följande:

Vår lilla pojke gjorde entré den 19/1, tio dagar innan BF! Han hade det lite kämpigt med andningen till en början så vi fick spendera lite tid på neo. Han återhämtade sig rätt så fort och nu har vi varit hemma i två veckor. Idag är första dagen ensamma utan pappa och det känns läskigt men har gått bra hittills.

Förlossningen gick snabbt, vattnet gick vid 20:30, inne vid 21 och 23:26 är han född. Jag var 10 cm öppen när vi kom in så jag hann inte med någon smärtlindring. Personalen var helt fantastisk och fick mig att känns mig så trygg så hela upplevelsen får faktiskt 10/10.

Skönt att det gick/går bra!

Och underbart att du är nöjd med upplevelsen!

Var det något särskilt som gjorde dig så nöjd?

Själv är jag mest glad över att jag lyckades "vara med" under hela förlossningen. Det lyckades jag inte med mina äldre barn...
Svar på tråden Alla med BF JANUARI/FEBRUARI 2020!