• legomum

Mattider på sommaren.

Vi sover längre och äter frukost vid 8. Lunchen har jag senarelagt till 12-13 med ett fruktmellis vid 11 istället. Middag vid 17-18 Sedan blir det kanske något mellis till beroende på hur de åt till lunchen.

Har två snart 6 åringar.

• legomum
    Anonym (flyter) skrev 2019-07-03 13:27:18 följande:

Oj, det var täta måltider. Frukt kl 11 - är de hungriga på lunch redan vid 12-13 då? Hur dags får de lunch andra dagar om 12-13 är senarelagt?

Vi äter frukost vanligtvis vid 7 och lunchen vid 11. Då brukar vi inte ha någon fruktmellis på fm då har vi mellis vid 14 och middag vid 17.30-18.

Eftersom de är vana vid lunch 11 så får de en bit frukt som gör att de klarar sig längre.

Hur äter dina barn om du tycker det var täta tider? Mina blir 6 år i höst
  • legomum
    Anonym (My) skrev 2019-07-04 10:25:00 följande:

Flera föräldrar som dig:)

Viktigt med rutiner även på sommarlov.

Har märkt att föräldrar släpper på allt de äter frukost vid 8-9 och äter sent på kvällen 19-20 när barnen är hungriga mitt på dan får de ta macka och kräm eller liknande ingen ordentlig mat.

Och så undrar dom varför barnen blev så pigga på kvälls kvisten efter maten.

:)

Jag är hemma med grabbarna tills skolan börjar så dessa tider har vi haft sedan de föddes. Jobbade på förskola för många år sedan och tog efter deras tider. Mindre barn äter ju ofta för de behöver energipåfyllningen vinter som sommar.

Rutiner är det som får vår vardag att fungera så vi följer "skalmans klocka" (förr ingick vilan också) aldrig haft problem med varken mat eller sömn så... vi trivs :)
Svar på tråden Mattider på sommaren.