Inlägg från: Anonym (flyter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flyter)

Mattider på sommaren.

pollyankan skrev 2019-07-03 05:44:16 följande:

Hej!

Hur ser alla era måltider ut/tid på sommarlovet ut?

Jag får typ panik när vi sovit för länge för hur hinner vi med lunchen då????????????

Så berätta gärna ochvskriv även vad ni brukar äta dagtid.

Mvh Mor till 8åring och 6 åring

Hos oss flyter matanorna under sommaren och jag försöker att inte få panik över det. Alla går upp vid lite olika tider och äter också på lite olika tider, den enda måltiden vi alla äter tillsammans är middagen (oftast).

Om vi alla är lediga så brukar dagen se ut ungefär såhär:

Jag och mannen går upp ca 8.30 och äter frukost. 11-åringen går upp vid 9 och ser på Sommarlov och äter frukost vid TV:n. 14-åringen släpar sig upp vid kl 11 och äter då en stadig frukost. Sen ser vi knappt barnen igen innan middagen.

Nån gång vid kl 14 så brukar barnen komma in och börja rota i skåpen, koka lite makaroner med köttbullar eller en korv med bröd, eller fått nåt hos en kompis. Jag och mannen äter också något då, lagat tillsammans med barnen eller bara macka med ägg eller så. Ibland är vi iväg tillsammans och äter mat på café på stan eller pastasallad på stranden eller nåt sånt.

Kl 18 (ca) äter vi middag tillsammans (oftast, ibland är nåt eller båda barnen iväg). Då är det lagad mat med normal variation.

Under kvällen tar vi nåt om vi vill, macka, yoghurt eller så. Alla gör sitt.

• Anonym (flyter)
    legomum skrev 2019-07-03 12:33:12 följande:

Vi sover längre och äter frukost vid 8. Lunchen har jag senarelagt till 12-13 med ett fruktmellis vid 11 istället. Middag vid 17-18 Sedan blir det kanske något mellis till beroende på hur de åt till lunchen.

Har två snart 6 åringar.

Oj, det var täta måltider. Frukt kl 11 - är de hungriga på lunch redan vid 12-13 då? Hur dags får de lunch andra dagar om 12-13 är senarelagt?
  • Anonym (flyter)
    legomum skrev 2019-07-03 17:33:56 följande:
    Vi äter frukost vanligtvis vid 7 och lunchen vid 11. Då brukar vi inte ha någon fruktmellis på fm då har vi mellis vid 14 och middag vid 17.30-18.

Eftersom de är vana vid lunch 11 så får de en bit frukt som gör att de klarar sig längre.

Hur äter dina barn om du tycker det var täta tider? Mina blir 6 år i höst
    Jag skrev det här ovanför: att allt flyter nu på sommaren och alla har lite olika tider. Men mina barn är mycket äldre (11 och 13) och sköter sig själva till stor del nu på sommarlovet. Vi äter nästan inga måltider på samma tider eller alla tillsammans nu på sommaren. Barnen kommer och går, äter hos en kompis, tar nåt i farten innan de sticker och badar, tar middagen lite senare för att de varit iväg. Och även tiderna för de måltider vi faktiskt lagar varierar lite utifrån vad vi gör under dagen och vilka som är hemma.

När de går i skolan så anpassas ju mattiderna efter skolans tider, har inte jättekoll på exakt när de äter i skolan, troligen mellan 11-12 och frukost vid 7, middag nån gång vid 18. Mellis äter de kanske, men inte på nån bestämd tid och nog inte alla dagar, de fixar själva efter skolan.

Det var väl bara den där frukten kl 11 som kändes väldigt nära lunchen vid 12-13. Och om ni vanligtvis äter frukost kl 7 och lunch kl 11 så är ju det exakt detsamma som frukost kl 8 och lunch kl 12, fast utan fruktmellis på fm då.

Men yngre barn har nog större behov av fasta tider, jag minns knappt hur det var när mina var i den åldern, men vi hade nog lite mer rutiner då.

Svar på tråden Mattider på sommaren.