2 frågor om barn som ska börja på förskolan snart!
Jag vet inte om jag låter hård, men jag tänker att det verkligen inte är ett problem om din son går lite hungrig på förskolan. Jag har själv tre barn, och de matvägrar allihop (inte äldsta nu längre förvisso) i perioder. Som de flesta barn gör. Som någon klokt skrev här ovanför så svälter inga friska svenska barn ihjäl, och om din son väljer att inte äta på föris några gånger så kommer han nog troligen ganska snart att lära sig att det inte är så kul att gå hungrig, och fhpnv börja äta maten som serveras.
Jag tänker att de är helt fel väg att gå att låta honom ha med sig sin yoghurtklämmis, och att ni här har världens guldchans att bli av med den! Det är ju som flera andra skrivit i tråden så att barn ofta beter sig annorlunda i förskolan, de äter sånt de inte äter hemma, lyder personalen på ett sätt som de inte lyder oss föräldrar osv. Det är för den delen inte säkert att han inte kräver klämmis hemma sen ändå även om det funkar utan på förskolan, men varför ta med det lite onödiga beteendet dit?
Mina barn har också hållt på sådär, krävt smörgås, vällingflaska osv istället för mat. Med första barnet var vi nog lite mer ok med det, men nu med tredje barnet orkar vi inte hålla på. Hon får det som serveras och är hon inte nöjd så är det ett val hon gör. Vi serverar förstås saker som vi tror att hon rimligen borde vilja äta, inte ostron eller så :P, men äter hon inte så får hon inte tanka upp med macka efteråt när hon kommer på att hon är hungrig. Så länge din son är normalviktig och inte har några hälsoproblem så är det ju inga konstigheter alls att säga att detta är maten som bjuds. Sen kan man om barnet blir grinigt ge ett mellanmål 1,5 timme senare, men det är en annan sak. Att ständigt ge substitut för mat vid måltiderna tycker jag är onödigt sålänge barnet är friskt.
Apropå miljön så är min erfarenhet att det är så det ofta ser ut på förskolor. Miljön är rätt sliten, och första gången man som förälder kommer dit blir man lite förvånad hur det ser ut. Men, barnen bryr sig inte, och så länge pedagogerna är bra behöver man inte oroa sig. Kan du be att få komma dit på besök igen? Då kan du se om pedagogerna fortfarande känns trötta och slitna eller om det bara var så att du kom på fel dag första gången?