2 frågor om barn som ska börja på förskolan snart!
Jag har 2 "problem "/frågor. Så jag ska göra det konkret och kortfattat.
Min son ska börja på förskolan i augusti. Han har haft ett mer eller mindre matstrul ändå sedan vi började med fast föda, som vi försökt att hantera på bästa sätt. När han va 6 månader köpte jag en klämmis man kan fylla på eget innehåll, bara att diska ur sen använda igen. Han ville inte bli matad, äta själv eller suga i sig köpe-klämmis. Så jag fyllde den med yoghurt och han älskade det. Nu är han 1,5 år och älskar sin klämmisflaska, äter yoghurt från den till frukost och mellis. Ibland om han äter dåligt med lunch vill han ha den ganska snabbt efter lunchen. Pratade med en läkare på bvc som tyckte jag skulle låta honom ha den så mycket han vill, att det inte gör något att han hellre vill äta av den än på tallrik. Det jag oroar mig över är hur det ska gå på förskolan. Hans klämmis med yoghurt är ju hans trygghet, och så som han blir mätt när han inte äter maten som serveras. Vad gör dom på förskolan om han inte äter lunch, men ändå är hungrig, kommer han skrika sig hungrig till söms? Mitt hjärta brister när jag tänker på att han kommer gå hungrig. Hur hanterar förskolan såna situationer? Kommer dom försöka ge honom något annat, eller får han gå hungrig tills det är dags för mellanmål 2 timmar senare? Någon med liknande erfarenhet som kan lugna en förstagångsmamma som ska lämna iväg sitt barn på förskolan? Hemma ställer han sig vid kylen och pekar när han vill ha yoghurt, vad gör pedagogerna när han står vid kylen där och gråter?
Fråga nummer 2. Jag hälsade nyligen på förskolan. Jag reagerade på några saker: lokalerna är riktugt risiga och sunkiga. Pedagogerna verkar väldigt snälla men väldigt försiktiga (nästan blyga) och inte så framåt och drivande som jag förväntat mig att de flesta pedagoger är. Det första som händer när min son börjar leka där är att han kommer till mig med en spik, som ramlat ner från en vägghylla. Jag gav den till pedagogen, hon satte bara upp den igen som ingenting. Det är ju livsfarligt om ett barn hade stoppat den i munnen.
Fördelarna med förskolan är att den ligger jättenära vårat hem, har fin natur och en fin gård som dom är ute på varje dag. Pedagogerna som verkar snälla och omtänksamma, men som jag skrivit ovan en aning "trötta" typ.
Vad är det rimligt att ha för krav på en förskola? Jag har inte besökt många förskolor, så dom flesta kanske är rätt risiga.