soltroll skrev 2019-08-08 11:15:23 följande:
Jag blir bara mer och mer förvirrad av allt som har med att försöka bli gravid att göra. Jag har köpt ägglossningstest nu för att jag vill testa och se så att jag har äl. Jag har testat tempmetoden, det funkade bra tills jag blev så deppig långt innan mensen kom när jag såg att tempen gick ner så jag slutade med det. Men nu läste jag någon hade skrivit att det är inte säkert att man släppt ägg bara för att äl test visar positivt utan det är endast med temp man kan se det. Någon som vet??
Jo det stämmer att man kan få positivt äl-test (LH-ökning) som påvisar att kroppen gör sig redo för ägglossning. Men det behöver inte betyda att ägget faktiskt släpper. Jag har läst att endast blodprov kan visa till 100% om ägglossning faktiskt skett eller inte.
Temp är jag osäker på, hur "tillförlitlig" metod det är för att säkerställa äl. Tempar själv. Det jag kan känna är vanskligt är att det är lätt att det blir felaktig temp på grund av orolig sömn med uppvak, alkohol kvällen innan, infektion i kroppen etc.
Nån som vet hur pass bra tempmetoden är? Temphöjning = alltid ägglossning?