• JeSuisMoi

BIM augusti 2019

Hej! Jag är ny i tråden och har första försöket att bli gravid denna månad. Jag slutade med preventivmedel i april och min cykel har varit regelbunden sedan dess. Har använt NaturalCycles på preventläget fram till nu då jag och min sambo bestämt oss för att börja försöka. 

Jag har en cykel på 28 dagar men min lutealfas verkar vara ganska kort. Jag har ägglossning imorgon enligt NC men har symptom idag. Tidigare cykler har min lutealfas varit 10 dagar. Räknar jag min BIM som ÄL+10, eller behöver jag vänta till ca ÄL +14 för att få positivt utslag (om utebliven mens)?

Kul att kunna diskutera och följas åt! :)

• JeSuisMoi
    FruA2019 skrev 2019-08-05 11:17:09 följande:

Ömma bröst, är det någon här som haft det INNAN ägglossning? 

Läste att man kan få det när östrogenet ökar innan ägglossningen. I förrgår kändes brösten tunga och igår hade jag ömma bröst och det stack till i dem titt som tätt, idag är det samma men inte alls lika mycket. Vet att det är vanligt innan mensen kommer men innan ägglossning? 

Jag får ömma bröst innan och under ägglossning, ungefär 2-3 dagar innan börjar det kännas i brösten. :) Känner inget sånt innan mens däremot..
  • JeSuisMoi

Lägger också in mig själv den 14/8, då ÄL+10 :)

BIM augusti 2019 

2/8: Pepsin, Theresesvea, lineberg, Loui123 

3/8 NeoMio0322, Sara11 

4/8 LBP91, Obalem 

5/8: Hallonen80, Jordgubbe 

6/8 fruSolsken 

7/8 Längtande95, larssonc

8/8: Phoworray, Anonym (E) 

9/8: Förstabarnet123 , MsPinnipeds 

10/8 höstlöv123 

11/8: Jphoppas, kronisktförvirrad, Bambi91 

12/8 Sofiakarin, Myrkrypet, Joset 

13/8 Millemupp, Fialotta8, Kattunge15

14/8 Zyprexa, Annali85, Michibell, Nextchapter, Fladdriga svansen, FH24, Majja92, JeSuisMoi

15/8 Bettyboop95

17/8 VictoriaBerggren, Nicciz, jhms 

20/8 hundenhubbe 

21/8 Noraaaaa 

23/8 viljaa 

24/8 HannaIsabell 

25/8 sockan, pepsi20 

26/8 FruA2019, Mathilda999, Mima93 

27/8 Pyret13, Freya18 

28/8 soltroll, joss1234, FrokenF89

31/8 Lady K 

Gravid: Mandistoss, Monkan93, Lejoninnan37, missangelface2

• JeSuisMoi
    Nextchapter skrev 2019-08-05 15:12:54 följande:

Hej på er,

Jag har en fundering.

Hur tidigt kan man börja få symptom och hur tidigt kan man testa?

Jag har BIM den 14/8, men jag redan i ett par dagar känt av ömma bröstvårtor (inte hela bröstet) och lite stickningar/molande småvärk nere i ?tjejmagen? vilket jag inte känner igen alls. Är inte den som letar symptom heller vill jag tro.

Nog för att jag kan få lite känningar innan mens, men inte såhär tidigt och ömma bröstvårtor har jag aldrig haft.

Vore ett under om det ens skulle vara något då vi endast fick till det ca 4 dagar innan beräknad ÄL och 3 dagar efter beräknad ÄL den 31/7 (enligt min app P-Tracker)

Skall också iväg i slutet av veckan och det kommer bjudas på alkohol, vill ju såklart inte dricka om det skulle finnas en chans. (Hur stor betydelse skulle det ha såhär tidigt isåfall om man tar ett par glas?) Brukar inte va den som inte dricker nått i vanliga fall så det kan bli lite genomskinligt.

Vad tror ni?

Jag har hört att det är i början av graviditeten som det är störst risk med att dricka alkohol, då det kan påverka så att man får missfall. Jag skulle nog ta ett tidigt test samma dag som tillställningen - om det visar negativt skulle jag eventuellt dricka något men vara väldigt snål med mängden (kanske ett glas bubbel och sen skylla på huvudvärk eller liknande).

Funderar själv på hur jag ska tackla olika situationer då jag inte heller är den som tackar nej till dricka. Smyghandla alkoholfritt i baren, ta med egen flaska alkoholfritt som man fyller upp i smyg om man är på tillställning hos någon om sådant alternativ inte skulle finnas där ;)
  • JeSuisMoi
    Nextchapter skrev 2019-08-05 15:12:54 följande:

Hej på er,

Jag har en fundering.

Hur tidigt kan man börja få symptom och hur tidigt kan man testa?

Jag har BIM den 14/8, men jag redan i ett par dagar känt av ömma bröstvårtor (inte hela bröstet) och lite stickningar/molande småvärk nere i ?tjejmagen? vilket jag inte känner igen alls. Är inte den som letar symptom heller vill jag tro.

Nog för att jag kan få lite känningar innan mens, men inte såhär tidigt och ömma bröstvårtor har jag aldrig haft.

Vore ett under om det ens skulle vara något då vi endast fick till det ca 4 dagar innan beräknad ÄL och 3 dagar efter beräknad ÄL den 31/7 (enligt min app P-Tracker)

Skall också iväg i slutet av veckan och det kommer bjudas på alkohol, vill ju såklart inte dricka om det skulle finnas en chans. (Hur stor betydelse skulle det ha såhär tidigt isåfall om man tar ett par glas?) Brukar inte va den som inte dricker nått i vanliga fall så det kan bli lite genomskinligt.

Vad tror ni?

Jag har hört att det är i början av graviditeten som det är störst risk med att dricka alkohol, då det kan påverka så att man får missfall. Jag skulle nog ta ett tidigt test samma dag som tillställningen - om det visar negativt skulle jag eventuellt dricka något men vara väldigt snål med mängden (kanske ett glas bubbel och sen skylla på huvudvärk eller liknande).

Funderar själv på hur jag ska tackla olika situationer då jag inte heller är den som tackar nej till dricka. Smyghandla alkoholfritt i baren, ta med egen flaska alkoholfritt som man fyller upp i smyg om man är på tillställning hos någon om sådant alternativ inte skulle finnas där ;)
  • JeSuisMoi
    Nextchapter skrev 2019-08-05 16:21:35 följande:

Okej, ja det är såklart man isf dricker så lite som möjligt, men det är en sån tillställning det delas ut mm så ville bara dubbelkolla hur det var.

Angående mina andra funderingar om symptom mm, har du nån fundering eller erfarenhet om det?

Då kan man ju ta ett glas som man knappt smuttar på, om man inte känner för att dricka alls. Det står så mycket olika om huruvida man kan dricka i de första veckorna eller inte. Men om man går omkring med ett glas i handen så kommer nog ingen reagera på om man faktiskt dricker eller inte. :)

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av graviditeter eftersom detta är första gången vi försöker. Men jag har upplevt tidigare att jag har känningar i tjejmagen och brösten men utan att det varit någonting, men det kan man ju aldrig veta så håller tummarna att det innebär positivt för dig!
  • JeSuisMoi
    BIM augusti 2019 

2/8: Pepsin, Theresesvea, larssonc, lineberg, Loui123 

3/8 NeoMio0322, Sara11 

4/8 LBP91, Obalem 

5/8: Hallonen80, Jordgubbe 

6/8 fruSolsken 

7/8 Längtande95 

8/8: Phoworray, Anonym (E) 

9/8: Förstabarnet123 , MsPinnipeds 

10/8 höstlöv123 

11/8: Jphoppas, kronisktförvirrad, Bambi91 

12/8 Sofiakarin, Myrkrypet, Joset, RbEken 

13/8 Millemupp, Kattunge15 

14/8 Zyprexa, Michibell, Nextchapter, Fladdriga svansen, FH24, Majja92 

15/8 Bettyboop95, VictoriaBerggren, (Fialotta8 kanske), JeSuisMoi

17/8 Nicciz, jhms, SisterA

20/8 hundenhubbe, Annali85, Fialotta8 (troligtvis!) 

21/8 Noraaaaa 

22/8 PelloBello, yasmir (kanske)

23/8 viljaa, yasmir (kanske)

24/8 HannaIsabell, yasmir (kanske)

25/8 sockan, pepsi20 

26/8 FruA2019, Mathilda999, Mima93 

27/8 Pyret13, Freya18 

28/8 soltroll, joss1234, FrokenF89 

31/8 Lady K 

Gravid: Mandistoss, Monkan93, Lejoninnan37, missangelface2
  • JeSuisMoi
    SaSeLa skrev 2019-08-08 00:20:50 följande:

Hej alla!

Precis börjat tempa med Natural Cycles men fattar noll. Enligt min vanliga mensapp skulle jag ha ägglossning dag 15 och NC dag 16. Vad kan man läsa av de få dagarna av grafen? När hade jag troligtvis ägglossning. BIM 16/8.

Eftersom du är så tidig i ditt tempande så går det inte riktigt att avläsa grafen. Det skulle kunna vara ÄL CD14 också. Fortsätt tempa så kommer NC att hitta din cover line och med den är det mycket lättare att förstå variationer i tempen. Min är väldigt upp och ner men när jag läser av flera månader åt gången ser jag tydliga samband mellan cyklerna :) förhoppningsvis tar det ju sig för dig men annars får man nog vänta några månader innan man förstår sig på tempen. Lycka till! :)
  • JeSuisMoi
    SaSeLa skrev 2019-08-08 00:20:50 följande:

Hej alla!

Precis börjat tempa med Natural Cycles men fattar noll. Enligt min vanliga mensapp skulle jag ha ägglossning dag 15 och NC dag 16. Vad kan man läsa av de få dagarna av grafen? När hade jag troligtvis ägglossning. BIM 16/8.

Såhär ser mina olika månader ut. Väldigt upp och ner genom cykeln men tydliga samband finns mellan cyklerna :)

• JeSuisMoi
    Fladdriga svansen skrev 2019-08-08 17:43:35 följande:

Tänkte om jag vågar testa imorgon. Äl+8 och bim -5 då. Det är ett testa tidigt men jag stör mig att det inte står när de gäller med äl. Bara att de går på tidigast bim -6 men det är ju som att säga hur långt är ett snöre eftersom de skiljer sig så mycket. Någon som har koll?

Haha tänker samma sak då BIM-6 för mig är ÄL+3, lär knappast ge utslag då..
Svar på tråden BIM augusti 2019