Inlägg från: Anonym (Funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funderar)

Bli familjehem

Jag 48 och min sambo 53 bor kvar i radhuset fast våra barn flyttat ut. Vi bor billigt. Eftersom hyresbolag en totalrenoverar alla lägenheter och höjer hyrorna så hemskt. Vi har därför valt att bo kvar då vår inte är totalrenoverad.

Vi har ett radhus 5 RoK, 100 kvm.

Vi bägge 2 har jobb.

Vi funderar till och från att bli jourfamilj eller familjehem.

Tänkte om man börjar som jourfamilj och känner av lite.

Hur gör man med lön om man måste stanna hemma en tid?

Hur får man betalt och vad får man i ersättning?

• Svar på tråden Bli familjehem
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (?) skrev 2019-07-01 17:36:09 följande:

Varför skulle ni stanna hemma ett tag? Barn går i skolan.

Vissa kan vara yngre än skolåldern sen kan skolbarn må dåligt och inte orkar gå i skolan.

Sen finns det kanske inte barnomsorg från ena dagen till andra sen inskolning även inskolning i skola/frita om barnet har problem.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (?) skrev 2019-07-01 19:07:48 följande:

Med tanke på eran ålder så är det inte troligt att ni blir godkända som familjehem åt yngre barn. När det gäller yngre barn så brukar vara noga med åldern på familjehemmet.

Däremot finns ingen åldersgräns vad gäller äldre barn.

Aha ok tack det visste jag inte kul att du berättade det????.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-01 19:11:20 följande:

Det låter som en riktigt usel ide. Skaffa ett extrajobb istället om ni nu trots att ni bor billigt och jobbar är i så stort behov av pengar.

Saknar ni att ha ungar hemma så kan ni vara barnvakt åt vänners, släktingars ungar. Men absolut inte jour eller familjehem! Finns för många familjehem och fler borde läggas ner, inte komma ännu fler usla människor som förstör liv för barn!

Va!! Bra ekonomi har vi vi tjänar bra bor billigt.

Inte ute efter pengar utan mest intresserad av vad man får per månad. Då barn kostar per månad och lite till. Haft 3 egna barn hemma.
Svar på tråden Bli familjehem