Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Om man inte vill ha gemensam ekonomi så är en procentuell fördelning kanske en bra lösning? Men barnets kostnader bör man ju också dela på.

Vi har inga barn men jag tjänar 60% av hushållets inkomster och betalar då också 60% av utgifter vi gemensamt skaffat oss, så hade jag resonerat även kring ett barn om vi inte ville köra helt gemensam ekonomi. Å andra sidan hade vi nog tänkt så att dem som tjänade mest skulle gå ner mer i tid än den som tjänade minst för att jämna ut ekonomin och pensionsbortfallet av att jobba deltid.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 20:37:47 följande:

Hitills har jag mest gillat modellen av att betala ?procentuellt?, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga

Vi utgår från ett genomsnitt från förra året/sista 6 månaderna och sitter inte och räknar varje månad utan för över en fast summa via automatisk överföring till ett räkningskonto. Våra totala utgifter varierar med några hundralappar månad till månad så det jämnar ut sig. Bara att låta ett par tusenlappar ligga kvar på räkningskontot som buffert. Bruka kika på det en gång om året för att justera, i regel i samband med lönerevisionen i april. För enkelhetens skull så utgår vi också från genomsnittlig fast lön, OB och bonus räknas inte in, inte heller krånglar vi om någon haft någon dags sjukavdrag.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?