• Anonym (men)

Måste jag bjuda alla barn?

Gretaaaaaaaa skrev 2019-06-30 12:14:44 följande:

Vi tänker ha barnkalas för vår äldsta i augusti! Den lilla ängeln fyller 3 år. Vi hade tänkt bjuda hela dagisavdelningen samt några utomstående. Dessvärre finns det två barn på dagisavdelningen som vi inte vet hur vi ska göra med. Den ena verkar lida av någon bokstavskombination och den andra är allergisk mot ALLT. Känner verkligen att kalaset kommer förstöras om vi bjuder dessa två ungar. Ska vi behöva servera specialmat pga någon hitte-på allergi samt hålla på och se efter damp-ungen så han inte river hela huset? Nej tack. Hur ska jag undvika att barnens föräldrar får reda på att det är kalas? Vi har en gemensam instagramsida där vi lägger upp bilder från dagis och gemensamma aktiviteter, så de kommer ju få reda på att det har varit kalas. 

Men gud, du kan ju inte bjuda en hel förskolegrupp plus andra barn till ett kalas för en 3-åing! I den åldern går inte barn på kalas utan förälder heller så det kommer att bli moerhört rörigt.

Bjud några få istället samma antal som barnets ålder brukar vara lagom) och separerar kalasen för förskolekompisarna och andra barn som ni känner.

Sen är det fult att bjuda alla utom en eller två, oavsett vad man har för skäl till det.

Hur skulle du känna det om alla utom din lilla blev bjuden på alla kalas framöver? Och att lägga upp sitt privata kalas på förskolans Instagram låter bara gränslöst och märkligt. Det är väl förskolans gemensamma aktiviteter som ska synas där, inte egna aktiviteter?

Svar på tråden Måste jag bjuda alla barn?