Ångrar mig
Kära TS, förstår precis hur du känner dig....skulle kunnat vara jag som skrivit det du skrivit. Är några månader sedan jag gjorde abort och jag är fortfarande ledsen och gråter även i bland, men det går tyvärr ej vrida tiden tillbaka....hur mkt man än önskar att det gick!
Jag hoppas (och tror) att din ångest du känner i dag kommer att försvinna allteftersom. Du är full av hormoner just nu så här nära aborten och det gör att det känns svindlande och fruktansvärt när du nu så här dagen efter insett att du velat haft kvar det liv som växte inom dig. När hormoner har försvunnit ur kroppen och det gått någon vecka så kommer du att känna en sorg fortfarande, men förhoppningsvis inte känna den ångest du känner i dag.
Som någon annan skrev, försök så snart du kan att ringa din VC för att få någon att prata med (inte bara en gång utan så många ggr som du kan tänkas behöva.). Du måste få sörja och få utlopp för din ånger. Har du någon i din närhet som du kan prata med såsom din kille så prata och gråt ut i hans famn så mkt du bara kan.
Önskar jag kunde ge dig en kram och säga att det kommer att kännas lite bättre med tiden. Därefter får man helt enkelt lära sig leva med en sorg & saknad efter något som man gärna skulle haft hos sig, men det är en annan sorts sorg som heller inte är rolig...men som inte river sönder en inombords som det gör från början. Det går att fungera till vardags efter ett tag, och det är att ta sig fram dag för dag och på så vis till slut mellan sorgen också kunna börja skratta och le åt saker man tidigare uppskattat. Jag vet att man inte känner så från början.....det är bara som ett svart hål inom mig.....men det går att få må lite bättre bara man också vill våga se framåt och inte fastna i vad som varit alltför mycket.
Gör en minneslund hemma eller om du har trädgård. Kan vara en blomma du köper och pysslar om. Ett ljus som du kan tända när det känns jobbigt osv osv. Det kan kännas fint när sorgen tränger sig på för mycket.
Jag är ledsen för din skull att din tråd inte känns som om den är postad i känsliga rummet, där "gnäll & gnabb" i trådar där sorg finns med inte borde förekomma. Däremot har jag full förståelse att en del helt enkelt inte upplever en abort som något jobbigt medans andra mår jättedåligt. Respekt gentemot varandra däremot, självklart, här i känsliga rummet.
Ta hand om dig, kram!