Inlägg från: Anonym (Greta wannabe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Greta wannabe)

Sluta flyga

Liberté skrev 2019-06-28 23:22:14 följande:

Vad har värdet på en person att göra , du räknar för fan inte lnvidid vs individ utan det stora hela.

8-9gt vs hela EU 3,5gt så är problemet som Kina utgör större.

Skulle Sverige sluta importera billigare skit från Kina skulle de påverka mer än vad exempel privat flygande gör.

Debatten är skev från start till slut.

Så om man skulle dela kina i små länder om 8-10 milj invånare så skulle vi lösa problemet. Då är ju varje land så liter i det stora hela. Smart.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (????) skrev 2019-06-28 23:47:24 följande:

Hur kan DET vara nåt att bry sig om? Undrar du även om folk som köper billigt antibiotikakött tror att du ser ner på dem om du köper svenst kött? Eller att de som kör bil ska tro att du ser ner på dem om du cyklar? Underlig sak att lägga tankemöda på. Tror att de flesta är ointresserade av dina val.

De flesta jag känner köper svensk kött i den mån de köper kött och en hel del cyklar. Alla på mitt jobb flyger regelbundet inom Europa i jobbet och inte någon har valt tåg förutom till Stockholm.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (????) skrev 2019-06-29 04:59:03 följande:

Liknelser är inte din starka sida, va? Det jag försöker få fram är att om du väljer X, inbillar du dig då verkligen att Y- och Z-väljarna tror att du ser ner på dem? Och att de i så fall bryr sig? Låter som du har en lite skev bild av hur stor betydelse dina val har i andras liv.

Ok I get tor point. Jag bryr mig för mycket om vad folk ska tycka och tänka överlag. Det är en svaghet hos mig. Tack.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Liberté skrev 2019-06-29 07:37:32 följande:

Är det på denna nivå du är påläst angående problematiken med utsläpp så säger jag tack och bock. Lek på i tråden men jag skiter i det

Oj man är alltså icke påläst om man tycker att var och en ska dra sitt strå oavsett hur många det finns av just mitt folkslag.

Och jag håller med om att vi ska sluta importera billigt skit från kina. Det har du absolut rätt i. Jag undviker absolut att köpa sådant.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (På marken) skrev 2019-06-29 08:10:25 följande:

Jag har flugit en gång i mitt vuxna liv. Folk fattar trögt, men man visste faktiskt redan för flera decennier sedan att flyg är piss för klimatet. Så det har jag levt efter. De flesta frågar om jag är flygrädd - särskilt innan polletten ramlade ner för den stora allmänheten. Då säger jag att det är av miljöskäl och folk svarar oftast "jaha" eller något liknande.

Tack. Skönt att det finns några pålästa här i forumet. Jag har förstått att många inte känner till att utsläpp på hög höjd har nästan dubbelt på stor miljöpåverkan.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (Bizz) skrev 2019-06-29 09:11:56 följande:

Man måste skilja på klimat och miljö.

Exakt!
  • Anonym (Greta wannabe)
    Dr Nail skrev 2019-06-29 09:41:53 följande:

Varför åker du inte häst och vagn?

Man vänder inte progressen, folk kommer att fortsätta flyga. Man måste inse det. Det bästa vi kan göra är att flyga så mycket som möjligt och pumpa in pengar i utvecklingen. Det kommer att bli renare. Klimatkompensation är ett sätt att nå målet lite snabbare.

Som sagt, att sluta flyga är en irrationell paniklösning. Därför tänker jag fortsätta flyga till Danmark.

Säger du samma sak om att köpa billiga prylar från kina? Bäst att köpa mer. Man vänder inte progressen. Trots att miljontals människor dör pga klimatförändringar.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Konservativ skrev 2019-06-29 11:57:54 följande:

klimatbluffen är ENBART till för att höja skatterna. Handlar inte om något annat. Att människan skulle påverka klimatet är bara löjligt.

skulle önska att du hade rätt. Synd bara att inte forskarna håller med dig.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (Bizz) skrev 2019-06-29 14:14:33 följande:

Åja, det finns det forskare som gör.

Som med så mycket annat visas bara ena sidan av myntet från media och liknande.

Har du nån källa på det? Jag uppfattar snarare att media är dåliga på att visa upp hur illa det egentligen är. Det skrivs förhållandevis lite om klimatkrisen.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (H) skrev 2019-06-29 09:02:47 följande:

Du funderar på om folk tror du ser ner på dem om du slutar flyga. Samtidigt är du stridig i tråden. Klart du ser ner på dem som flyget! Var ärlig istället.

Jag ser inte ner på dom som väljer flyg i stället för tåg när dom behöver resa. Men ja ok jag ser ner lite på dom som flyger massor enbart för nöje och inte alls bryr sig om klimatet.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (öh) skrev 2019-06-29 10:12:40 följande:

Vad säger du om att köpa dyra grejer som tillverkats i Kina då? Det mesta görs där, inte bara "billiga prylar". Vad skriver du på för dator eller telefon?

Just dator och telefon får jag via jobbet och har inte ifrågasatt men mat oh kläder brukar jag föredra det som är närproducerat. Men jag är inte alls konsekvent med detta. Borde absolut bli bättre!!!

Dyra prylar av kvalité som håller länge är väll generellt sett bättre än billiga slit oh släng. oavsett var dom producerat.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (H) skrev 2019-06-29 16:53:36 följande:

Vem bestämmer vad som är nödvändig flygresa? Du? Är en resa till min syster i USA en gång om året en nöjesresa? Eller att hon och hennes familj åker hit? Eller ska bi bara umgås på Skype?

jag tycker var och en kan bestämma det själv. För mig som inte har någon nära släkring i USA skulle jag absolut räkna det som rent nöje och totalt onödigt att resa till USA regelbundet. Eller alls. Jag skulle skämmas. Jag tror att var och en känner ganska bra själv.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (....) skrev 2019-06-29 18:13:35 följande:

Nu är det så att ingen av dessa så kallade forskare kan kallas opartisk.

Alla dagens forskare få betalt av stater och/eller organisationer för att bekräfta världsbilden om att det finns en miljökris. Om de skulle säga något annat så förlorar de ju sitt levebröd, karriär och deras barn kommer att svälta. Se exempelvis vad som hände med forskarna som utalade sig i Klimatförändringarna ? en bluff?, de flesta blev efter dokumentären tvingad att ångra sig för att rädda sin familj.

Tyvärr så har detta varit statusen i Sverige sen sent 80-tal då ett gäng miljöpartist använde sig av en virus sjukdom på sälar för att lura svenska myndigheter att miljöhotet fanns på riktigt. Samma tendens syns i de flesta länder att ett gäng lobyister har använt sig av ett naturligt fenomen för att lansera miljökrisen, sedan har man systematiskt krossat allt mostånd tills bara sin egen världsbild existerar. Idag har det gått så långt så om någon är kritisk så blir man stämplad med massa nidord och förlöjligas.

Tyvärr så finns detta fenomen inom de flesta politik områden idag, motståndaren ska krossas, fakta ska förvrängas, allt för att skydda sin egen världsbild.

Nu säger jag inte att global uppvärmning är en bluff, utan säger bara att man inte kan lita på det som i dagsläget sägs av dessa så kallade forskare då de får betalt för att ha denna åsikt om miljön.

Du har en betydligt lägre syn på människor än vad jag har, men ok.

Men vad är det du menar är en bluff om det inte är den globala uppvärmningen? Plasten i haven? Utdöende insekter?
  • Anonym (Greta wannabe)
    Kverulant67 skrev 2019-06-29 20:10:57 följande:

Jo det vore ju dumt att se sej om i världen....

Bara att inse att resor längre än Norden kräver flyg!

Ja det är ju knappast värt att förstöra värden för mina barn för att se sig om i den. Dessutom finna det massor av fina och intressanta platser i Europa jag ännu inte hunnit se så det är ändå ingen anledning att flyga för mig.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (....) skrev 2019-06-29 18:13:35 följande:

Nu är det så att ingen av dessa så kallade forskare kan kallas opartisk.

Alla dagens forskare få betalt av stater och/eller organisationer för att bekräfta världsbilden om att det finns en miljökris. Om de skulle säga något annat så förlorar de ju sitt levebröd, karriär och deras barn kommer att svälta. Se exempelvis vad som hände med forskarna som utalade sig i Klimatförändringarna ? en bluff?, de flesta blev efter dokumentären tvingad att ångra sig för att rädda sin familj.

Tyvärr så har detta varit statusen i Sverige sen sent 80-tal då ett gäng miljöpartist använde sig av en virus sjukdom på sälar för att lura svenska myndigheter att miljöhotet fanns på riktigt. Samma tendens syns i de flesta länder att ett gäng lobyister har använt sig av ett naturligt fenomen för att lansera miljökrisen, sedan har man systematiskt krossat allt mostånd tills bara sin egen världsbild existerar. Idag har det gått så långt så om någon är kritisk så blir man stämplad med massa nidord och förlöjligas.

Tyvärr så finns detta fenomen inom de flesta politik områden idag, motståndaren ska krossas, fakta ska förvrängas, allt för att skydda sin egen världsbild.

Nu säger jag inte att global uppvärmning är en bluff, utan säger bara att man inte kan lita på det som i dagsläget sägs av dessa så kallade forskare då de får betalt för att ha denna åsikt om miljön.

Det finns ju massor av vinstintressen i t.ex. plastindustrin osv att vi ska konsumera mer. Men vad finns det för vinstintresse i att visa att vi ska konsumera mindre som gör att man skulle betala i stort sett alla världens forskare att komma fram till det ?
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (Bizz) skrev 2019-06-29 20:12:15 följande:

Och jag ser ner på dem som tror sig vara något för att de gått på klimathysterin.

Själv reser jag till varmare breddgrader flera gånger per år, bara för mitt höga nöjes skull.

Och har inte det minsta dåligt samvete.

Skäms du inte för att du inte bryr dig om klimatet eller för att du inte tror att vi människor påverkar klimatet ?
  • Anonym (Greta wannabe)
    Kverulant67 skrev 2019-06-30 03:18:25 följande:

Visstt lev du som den råtta du är!

Det lilla påverkan som det gör är helt försumbart, det finns värre saker att oroa sej för!

Jag lever i överflöd och lyx. Jag bor i ett av värdens rikaste länder. Har förmånen att vara ledig massor tillsammans med mina barn. Har råd att köpa fin ekologisk mat. Cyklar till jobbet längs lummiga, rena fina cykelvägar.

Vad värre saker att oroa sig för än klimat och miljöförändringarna?
  • Anonym (Greta wannabe)
    Konservativ skrev 2019-06-30 11:33:25 följande:

Bra fråga. 

Greenpeace hade en budget på 300 miljoner ? 2011 (hittartyvärr ingen senare uppgift).

Svårare att hitta siffror för vad klimatforskningen kostar men den jag hittade var att USA lagt 30 miljarder dollar de senaste 30 åren, alltså en miljard om året som forskare kunnat söka. 

Och klimataktivisterna som flyger omkring till klimatkonferenser måste ju också äta och betala räkningar.

Men hardu andra siffror så kom gärna med dem

Så du menar att av Greenpeace 300 miljoner skulle en del gå att betala forskares lön mot att dom presenterar resultat som visar på miljöförstöring?
  • Anonym (Greta wannabe)
    Konservativ skrev 2019-06-30 20:44:19 följande:
    Tror du forskare arbetar ideellt? Eller vill de ha bostad och mat och förmodligen en semesterresa då och då?

Någon undrade vilka vinstintressen som fanns. Jag svarade.
    Av Greenpeace omsättning trodde jag det mesta gick till olika projekt, kampanjer och liknande. Inte så troligt att det är superstora summor över till forskning. Inte i förhållande till de miljardbelopp läkemedelsindustrin, plastindustrin osv satsar.

Jag trodde att många forskare var anställda av universitet och liknande. Vi har periodvis forskare på mitt jobb och dom betalas av universitetet. Skulle vara helt ointressant för oss att betala för att få ett visst resultat. Vi vill ju ha forskningsprojektet för att få fördjupad kunskap inom ett vist område. 
  • Anonym (Greta wannabe)
    Konservativ skrev 2019-06-30 22:47:38 följande:
    Du tog fasta på greenpeaces omsättning men inte de miljardbelopp, som du skriver, som USA ensamt ger i forskarbidrag?

Ja, det går till projekt förstås. Vilka får de pengarna? Även om det inte bara är forskare så är det personer som är beroende av dessa pengar. Ligger det i deras intresse att förmedla kritisk uppgifter som går mot klimatalarmisternas ståndpunkter?

Men alltså; USA ger alltså årligen flera miljarder till klimatforskning. Antagligen gör politrukerna i EU detsamma.
    Ja USA och andra länder ger miljarder till forskning. Fick för mig att du menade att forskare skulle vara mutade av företag/organisationer med vinstintresse, men då missuppfattade jag dig. 
Svar på tråden Sluta flyga