Dr Nail skrev 2019-06-27 10:09:09 följande:
Dumt. Ska man göra en insats för klimatet ska man flyga MER - inte mindre. Jag flyger så ofta jag kan, även om det är korta flyg, typ till Danmark.
Jag tror inte ett dugg på att försöka vända progressen. Isf varför inte gå tillbaka till grottorna? DET vore miljövänligt! Men nej, istället tror jag på att uppmuntra positiv utveckling, vilket kostar pengar. Så flyg mer istället, så att de har råd att utvecka bättre och grönare teknik. Plus att man kan lägga till klimatkompensation när man bokar sin biljett, och betala en liten extrasumma.
Att sluta flyga är bara en panikreflex. Inte genomtänkt eller rationellt, dock ganska mänskligt.
I stort sett all forskning visar att vi absolut måste vända progressen och att den tekniska utvecklingen inte kommer att räcka för att göra det utan vi måste minska flygandet. Om våra barn ska kunna fortsätta leva på den här jorden vill säga. Bryr man sig inte. Om det kan man ju fortsätta.
Men jag undrar lite varför du bryr dig om att klimatkompensera om du inte bryr dig om klimatet.