Denna är inte heller så dum!
Kopierar ur en annan tråd, men det är för att denna kakan är så grym!
Glutenfri, äggfri, mjölkfri, nötfri, sojafri osv.
Få ingredienser.
Om man blötlägger bönorna själv, så är det inte särskilt dyrt heller.
GOD!
Mäktig med, så den räcker till många. Skulle uppskatta att man lätt kan vara 10 pers på en rund form, och mångdubblar du receptet, så blir det en hel långpanna som räcker till väldigt många.
Vill man lyxa till det lite så kan man köpa/göra vaniljsås att ha till kakan, men det är inget måste.
Denna har jag bjudit på jobbet.
Lite nyttigare alternativ som passar de flesta då den är fri från: nötter, mjölk (protein och laktos), ägg, soja osv.
Sist gjorde jag med lakritspulver i smeten och hallon + flingsalt ovanpå.
Det är väl lite "mogen" smak? Eller kanske det är en larvig "godissmak"? Iallfall gillade alla den.
Portioner: 1 kaka, fyrkantig form (ca 23 x 23 cm) eller rund form (23-26 cm diameter)
Tid: max 45 min
600 g kokta svarta bönor (blötläggs i 24 timmar före kokning, låt svalna före bakning eller köp färdigkokta)
05,-0,75 dl olja tex ekologisk rapsolja, kokosolja eller annan olja.
0,75-1 dl vatten (eller annan vätska tex juice eller kallt kaffe)
1/2 dl sirap (valfri sort) eller annan sötning tex socker, finrivet moget päron, mosad mogen banan, blötlagda mixade russin/plommon eller liknande
1,5 dl havregryn
0,5 dl kakao
1,5 tsk bakpulver
Smaksättning om man vill tex lakritspulver, vaniljpulver, finrivet apelsinskal.
Kokosflingor + lite olja - för att bröa formen
Frysta hallon/valfria bär, om man vill.
1. Sätt ugnen på 180 grader. Mixa bönorna med oljan och vattnet till en slät smet.
2. Häll ner resten av ingredienserna. Mixa igen. Smaka av! Lägg till mer smaksättning, socker/sirap och/eller lite salt.
3. Pensla en form med olja, och strö med lite kokosflingor, om du vill.
4. Klicka ut smeten i formen, platta till, strö över kokos om du vill, lägga på hallon/bär om man vill ha bär på och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Det går inte att känna ifall kakan är klar, men 15 min räcker.