• Anonym (O)

Varför duger inte en manlig oskuld för en ensam mamma?

Vilken sorglig utgångspunkt för en relation med en manlig oskuld som nedvärderar sig själv och tänker att han ändå borde kunna få en underförstått desperat ensam mamma.

De flesta ensamma mammor har inga problem med att träffa "normala" män. Jag är ensamstående och har aldrig letat efter en ny bonuspsppa. Man ska nog passa sig för ensamma mammor med det motivet generellt.

Gå i terapi, stärk ditt självförtroende och fundera över varför du fortfarande är oskuld i stället. Att det är kvinnornas fel duger inte som förklaring. Du måste förstå att kvinnor och livet inte är skyldiga dig någonting. Det är du som har kontrollen över och möjligheten att förändra din tillvaro.

• Anonym (O)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-06-18 11:51:01 följande:

Var har jag skrivit att det är kvinnornas fel att jag är ensam? Det har jag inte indikerat i något enda inlägg vad jag kan se.

Det skrev jag inte, men din fråga om varför du inte duger ens åt en ensam mamma innebär ju att du är besviken på kvinnor, som om de vore skyldiga dig något men vägrar ge dig det.
    Anonym (Alltid) skrev 2019-06-18 11:56:37 följande:

I såna här trådar så gissar folk mycket, och kommer med diagnoser.

Lite som du gissar nu alltså. Jag skrev inget om diagnoser utan utgick ifrån det TS själv skriver som visar att han nedvärderar sig själv. Det kan man få hjälp med genom terapi. TS skapar sin egen världsbild i sitt huvud där manliga oskulder inte har en chans på grund av kräsna kvinnor. TS har kontrollen över sin tillvaro och därmed möjligheten att förändra den.

Jag förstår inte varför man måste berätta att man är oskuld. Vad spelar det för roll? TS behöver inte heller berätta att han inte har haft några relationer utan kan säga att han har haft några flings. Det är en vit lögn ja, men då får han en chans att låta kvinna lära känna honom och göra sin egen bedömning av vem han är.

Risken finns att TS världsbild blir en självuppfyllande profetia. Jag tror inte alls att alla manliga oskulder är märkliga eller har en diagnos men om de har ett så lågt självförtroende som TS verkar ha kommer det bli väldigt svårt att träffa någon.

TS måste komma över sin egen rädsla och bygga upp självförtroendet. Varför inte åka finlandsfärja, ta några järn och sätta på någon tant? Jag skyr de där färjorna son pesten men som jag förstår det gökas det friskt utan några högre krav. Det skulle avdramatisera TS situation.
    Anonym (hon) skrev 2019-06-18 12:08:05 följande:

En ensamstående mamma till ett barn som inte ens har pappan i livet skulle förmodligen vara oerhört noggrann med vem hon väljer att släppa in i sitt och barnets liv. Den mannen skulle ju verkligen få bli barnets primära pappa och mansperson och då kan kvinnan inte vara nog försiktig och noggrann i det valet.

Exakt! Precis så är det.
  • Anonym (O)
    Anonym (Alltid) skrev 2019-06-18 12:45:54 följande:

Så är det. Hon som dissade mig frågade och jag svarade ärligt. Nu har vi lärt oss vår läxa.

Ja, dra en vit lögn i stället. Det gör många åt andra hållet och säger att de har varit med färre än de egentligen har.

Jag gillar inte heller ons men i ditt fall kan det ju vara bra rent mentalt. Det verkar påverka din självbild alldeles för mycket och då är det bättre att bara få det gjort. Första gången är sällan så där speciell som många önskar ändå.

Har du testat renodlade sexsidor? Det finns säkert kvinnor som skulle tycka att det vore intressant att ta en mans oskuld som en sexgrej. Det kanske inte är vad du önskar dig men då slipper du ha det här problemet när du träffar en kvinna som du verkligen vill vara med.

Jag träffade en man i 30-årsåldern som bara hade haft en kvinna före mig. Jag kunde förstå varför eftersom han var rätt blyg. I övrigt var han som vilken man som helst. Han var lite tafatt i sängen i början men det blev bättre ganska fort. Jag tyckte inte att det var en stor grej och det tyckte inte han heller, vilket jag tror var avgörande. Han hade bra självförtroende och lät inte den ringa erfarenheten definiera honom.
  • Anonym (O)

Sorry (Alltid), mitt inlägg ovan riktade sig till TS, det blev lite förvirrat när ni är två.

• Anonym (O)
    Anonym (Wtf) skrev 2019-06-19 08:29:07 följande:

Varför skulle just en ensamstående mamma nöja sig med vad som helst?

Det är en seglivad myt som jag tror kommer från en tid då kvinnor var ekonomiskt beroende av män. Då var många ensamstående mammor tvungna att ta vad de kunde få för att de och barnen skulle överleva. Nu menar jag inte just manliga oskulder utan allt ifrån gamla gubbar till riktiga svin.

Idag ser det inte ut så. Själv har jag inga problem med ekonomin och har aldrig gått på bidrag utan arbetat heltid och successivt ökat min i konst. Numera blir det också allt vanligare att kvinnor skaffar barn på egen hand genom insemination och det är ofta prviliguerade kvinnor med god ekonomi.

Jag har haft några längre relationer sedan jag blev ensamstående och det har varit normala och framgångsrika män, om det nu är viktigt. Jag har dock gått eftersom jag värdesätter min frihet. Det är männen som vill flytta ihop och blir lite för needy.

En del män uppfattar den här utvecklingen som hotfull eftersom de tror att det gör dem överflödiga men jag tänker tvärtom. Det innebär ju att vi kan ha jämlika relationer där män inte behöver prestera och ta ansvar som förut. Jag vill inte leva utan män även om jag trivs bra som singel just nu.

Så nej, ensamma mammor måste inte nöja sig med mindre. Jag har fått barn redan och trivs med tillvaron som den är så varför skulle jag göra det?
  • Anonym (O)
    Anonym (anonym) skrev 2019-06-19 12:39:36 följande:

Jag menade att det är ovanligt att någon utan barn vill dejta någon som är helt ensamstående med barn utan någon annan förälder med i bilden. Det är en annan sak med någon som har barnen varannan vecka. Att anpassa sig till någon som alltid har sina barn hos sig är svårt om man inte är van vid att leva med barn, betydligt svårare än om personen är barnfri en stor del av tiden.

När jag nätdejtade var det flera män utan barn som visade intresse så ovanligt är det nog inte. Fast jag har alltid tänkt att det är enklare med män sim själva har barn för då förstår de vad det innebär.

Jag hade som krav i min profil att mannen skulle ha egna barn men jag träffade ändå två män utan barn under olika perioder. Det fungerade bra då eftersom jag var öppen inför tanken på att få flera barn. Sedan är jag varken dum i huvudet eller ful och mitt barn var ett litet euforiskt charmtroll när han var liten så det spelade nog också in.
  • Anonym (O)

Det var lågt att varna men allvarligt TS, att skriva att du är en väldigt ensam man är ju bara tragiskt. Jag tror inte heller att hon hade svarat en främmande person i det här forumet men ett tips till nästa gång: Var positiv och kom med ett eget förslag på aktivitet.

Vill man träffa någon måste man ha något att erbjuda och inte förvänta sig att den personen ska "fixa" ens problem. Skruva ner dramanivån, tänk ut något kul i förväg och fråga sedan i förbigående t.ex. "Jag tänkte gå på festivalen på lördag, ska du med? Jag fixar picknick."

Det är ingen som blir sugen på ett meddelande där man får intrycket av att någon försmäktar i sin ensamhet och vill bli räddad.

Sedan är det sjukt avtändande med självömkan. Jag har haft ett tufft liv på många sätt men inte sitter jag och gnäller för det. Då får man kontroll över tillvaron och göra något åt saken.

• Anonym (O)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-06-19 14:06:01 följande:

Jag måste sakna all kunskap om sociala koder och social kompetens. När jag skrev i den andra tråden ville jag signalera ?Du är ensam, jag är ensam, låt oss bryta ensamheten tillsammans?. Men enligt er skriver jag ?Jag är ensam, tyck synd om mig och hjälp mig?.

Fattar varför jag aldrig träffar någon.

Men nu får du sluta se dig själv som ett offer och försöka lösa problemet i stället. Det finns mängder av självhjälpsböcker om hur man blir socialt kompetent och övervinner sitt dåliga självförtroende. Beställ några och läs på, det är en enkel början.

Försök se situationen utifrån mottagarens perspektiv. Skulle du själv bli intresserad av ett sådant meddelande? Det är ju inte ensamheten som ska vara det centrala när du tar kontakt med en kvinna utan vad ni eventuellt har gemensamt - intressen och hobbys, något konstruktivt och kul som ni kan dela.

Hur är du att umgås med i praktiken, skulle det vara givande och roligt för en kvinna? Om inte, varför ska hon då träffa dig?

Det räcker inte med att vara snäll för om man säljer in sig så är det snarare inställsamhet än snällhet man menar och det är sjukt tråkigt. Man måste veta vem man är och vad man kan ge.

Jag tror att man först måste se till att ordna den tillvaro man vill ha på egen hand och sedan komplettera den med en partner som en bonus. Tillvaron kan inte stå och fall med en relation.

Spontant tänker jag att du borde leta upp en lokal fight club och hitta din inre fighting spirit och sedan gå ut och ta det du vill ha i livet. Fast jag inser att det både är illegalt och farligt. Men skaka om dig själv mentalt i alla fall så att du inser att de problem du skriver om i tråden egentligen bara finns i ditt huvud.
  • Anonym (O)

TS, är det aspergers du misstänker att du har?

I så fall förstår jag dig på ett annat sätt. Jag tror att jag har det också om än högfungerande.

Jag var extremt blyg som barn och hade stora sociala problem men jag kämpade verkligen för att förstå det sociala spelet. Jag studerade hur andra betedde sig och läste böcker i psykologi för att förstå mig själv och andra.

Jag fatrar fortfarande inte poängen med vissa sociala aktiviteter men jag har lärt mig hur jag ska bete mig för att ta mig igenom dem. Dejtande är nästan olidligt för mig men jag är bra på det eftersom jag har lärt mig hantera det.

Du verkar vara högfungerande i övrigt oavsett vilken eventuell diagnos du har. Du är antagligen intelligent också så du har alla förutsättningar att lära dig det som är svårt idag.

Det här med att kunna se saker ut andras perspektiv är en träningsfråga om det inte faller sig naturligt. Det kanske är det största hindret för dig, i alla fall större än att du är oskuld.

Läs böcker och börja i terapi (KBT), där du specifikt tar upp de här problemen. Visa dina nätdejtingprofiler för någon du litar på eller för terapeuten för feedback. Att skriva profiltexter är en övning i självreflektion.

Du är inte för gammal för att få egna barn, särskilt inte om du träffar en tjej som är några år yngre. Det ska framgå av dina profiltexter att du vill ha en seriös relation och bilda familj.

Ensamma mammor är inte en bra målgrupp för det. De vill, precis som alla andra, bli valda för de personer de är och inte för att det är ett praktiskt upplägg för någon som inte själv har barn.

En singelkvinna i din ålder med en biologisk klocka som tickar är ett mycket bättre kort i det fallet. Det finns ju otaliga trådar här av kvinnor som är trötta på män som bara är ute efter sex. Förbättra din sociala kompetens så här du en nisch där om det är en familj du vill ha.

Svar på tråden Varför duger inte en manlig oskuld för en ensam mamma?