Har mitt barn autism??
Jag har ett barn med den diagnosen och vill bara säga att det inte lönar sig ett dugg att oroa sig. Låt det gå ett år eller två och utvärdera sedan. Han har inte nytta av en diagnos ännu (och skulle knappast få en) om symptomen är så otydliga. Jag VET att det är svårt men jag hade önskat att jag själv inte oroat mig, det tar bara energi och uppmärksamhet från en. Troligen kommer du skaka huvudet åt paniken du hade för då har du insett hur olika barn utvecklas :)
Eller så får han diagnos någon gång och du inser att han är samma unge ändå och att det kommer bli bra om man bara omger sig med stöttande och kloka människor. När han gått en tid i förskolan blir det mycket lättare att se om något skiljer sig extremt från de andra barnen. Våga fråga personalen! De har ju sett många barn och även de med diagnoser.
Kan tillägga att ditt barn låter ungefär som mitt barn som INTE har diagnos :) Han lyssnar ofta men kan lika gärna ignorera när något annat är för intressant. De flesta har enstaka personlighetsdrag som passar in på autism, se dig omkring! Det ska ganska mycket till för att det ska klassas som en funktionsnedsättning.