Inlägg från: Anonym (Lj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lj)

metastaser i hjärna och lever?

Sitter med sorg efter dagens besök hos läkaren. Min mamma, ca 60 år, fick aggressiv hudcancer i fjol. I december upptäckte de att hon hade metastaser i lymfan och mjälten. Nu visade det sig att det spridit sig till hjärnan och levern. Det handlar om SMÅ metastaser säger läkaren....

Någon som har erfarenheter? Hur längde levde han eller hon efter diagnosen?

Förlorade pappa i cancer för 4 år sedan, hans sjukdomsförlopp pågick i 2 år innan han gick bort. Funderar på om det kommer gå ännu fortare för älskade mamma... Man vill ju leva som vanligt, leva i nuet, och sjävklart uppskattar man varandra mer.. Men funderar om jag kanske borde ställa in familjesemestern och vara med henne om det är kort tid kvar.. Ville inte fråga läkaren om prognos då jag vet att mamma inte ville veta.

• Svar på tråden metastaser i hjärna och lever?
  • Anonym (Lj)

Tack för svaren! Kommer ringa till läkaren på måndag för att få lite mer info. Gissar dock att de kommer vara diffusa då mamma ska göra fler magnetröntgen till veckan för att de ska vara mer säkra på läget samt besluta om de ska avbryta nuvarande behandling och påbörja immunterapi, eller inte. Vill bara förstå om det handlar om månader eller ett par år kvar... Läste någon stans att 10% av kvinnor med metastaser i hjärnan lever längre än 2 år. Vilket just nu känns som en hoppfull prognos om det vore så.. Har sett pappa försvinna och det gick så fort på slutet... så behöver ställa in mig om det snart är dags för mamma.

• Anonym (Lj)

Jaaa, måste väl ha lite is i magen. Vi har aldrig tidigare frågat efter någon prognos då mamma inte vill veta. Men jag känner att jag behöver veta, utan att informera henne om det, givetvis. Men det är väl lika bra att jag ringer efter hennes magnetröntgen..

• Anonym (Lj)
    Plupp73 skrev 2019-06-16 08:32:33 följande:

Inom vården har vi ej rätt att ge information till anhöriga, om patienten själv inte vill att någon skall veta. Du har alltså inte rätt att begära svar och besked om din mamma inte tillåter vården att ge dig beskeden

Sant. Men, mamma har gett sitt godkännande att jag pratar med vården om hennes tillstånd och behandling oavsett om hon är med eller inte.. Jag är med på varje sjukhusbesök och utifrån mina erfarenheter med min pappa så har jag alltid fått veta det jag undrat över, speciellt när slutet är nära.
  • Anonym (Lj)

Efter magnetröntgen så konstaterades att metastaser i hjärnan var falskt alarm. Petscan kan tydligen visa fel i just hjärnan... Vilket lugnade oss alla rejält. Men då canceraktiviteten har ökat så byter hon behandling från målstyrdbehandling (tabletter), till immunterapi. Hon verkar må bra och vi håller hoppet uppe. Jag har inte frågat läkarna om prognos eller liknande då jag tänker att det är helt beroende på hur hon svarar på den nya behandlingen. Då är det lättare att bara hoppas på det bästa.

Svar på tråden metastaser i hjärna och lever?