Antisemitismen inom vänstern, varför?
https://arbetet.se/2019/01/29/modiris-podd-om-forintelsen-ar-ett-fullstandigt-haveri/
Jag kollar på dina länkar. Men du verkar ju inte kunna svara för dig själv?
Det var ett synneligen infantilt inlägg.
Frågan här är vad du inte förstår. Om du hade tagit till dig texten som jag länkar till hade du sett att antisemiten Ingrid Carlqvist under nästan två timmar bereds möjlighet att prata om att det pågår en judisk konspiration i Sverige. Om du inte förstår det allvarliga i den typen av påståenden så tror jag tyvärr inte att vi kommer längre.
Och på vilket sätt menar du att Navid höll med henne?
Saken med Navid Modiri podd är att hans samtal aldrig utvecklar sig till jobbiga samtalet.
Navid bjuder in kontroversiella människor (många har spridit mycket hat omkring sig) som Ingrid Carlqvist. Dan Park, Katerina Janouch, En arg blatte, den öppna rasisten etc. och det hela utvecklar sig ett mysigt och snuttifierat samtal under nästan två timmar. De riktigt kritiska frågorna uteblir och gästerna kan slänga ur sig felaktigheter utan att riskera motfrågor eller korrigeringar från Navid. En intervju med Navid blir ett helt riskfritt samtal för intervjuoffret och den intervjuade har förmodligen bara fördelar av intervjun (oavsett vilka vidrigheter som personen faktiskt representerar).
Det är bara att hoppas att Navid håller sig från att bjuda in våldsbejakande islamister eller revolutionära kommunister till sin show.
Varför får man inte kritesera Judar?
Om man vill undvika att bli betraktad som antisemit så gör man självklart inte en sådan sak. Man kan kritisera stater, religioner och enskilda människors handlingar men kritik mot alla människor inom en viss religion (tex. kristna, judar eller muslimer) blir ofta xenofobisk och rasistisk.
Tack för ditt tydliga svar! Nä alla människor är olika och som du skriver så är det inte rätt att attackera ett helt folk för att någon enstaka är idiot. Men när kan det vara befogat att lyfta kritik mot en person som är rasistisk eller idiot mot andra människor? Ska den skyddas bara för att den tillhör judendom eller ska vi behandla alla som är rasister lika?
Jag har inte tid att kolla igenom en 45 minuter lång film men om det handlar om övergrepp av staten Israel så kan man självklart kritisera detta precis som det är ok att kritisera det palestinska självstyret för övergrepp som den myndigheten gör sig skyldig till. Kritik mot en stat eller en organisation är inte rasistisk eller antisemitisk (i alla fall inte om den bygger på något som det finns fog för att klandra).