Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Den svenska situationen är inte mycket bättre än den i Finland..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Digestive skrev 2023-09-10 01:43:08 följande:
    Lite mer verklighetsspaning som lättar en del dimmor:

Ur studien "Politisk tolerans och självcensur i orostider" av Thomas Persson och Sten Widmalm vid Göteborgs Universitet.

Den allmänna uppfattningen är väl något skev - själv blev jag iallafall något överraskad av resultatet - liksom den allmänna uppfattning kring vart majoriteten av den svenska antisemitismen rotar sig.

Visst är det tur att vi spenderar 9 miljarder om året för att bli gediget upplysta om vårt samhälle? 🙃

Den undersökning som du länkar till är genomförd mitt under brinnande pandemi och innan Tidölaget (för 2 år sedan ville många i M, KD och L inte ta i SD med tång). Idag skulle resultatet med all sannolikhet bli annorlunda. Vaccinmotståndare finns sannolikt inte med på listan längre och inställningen till SD har sannolikt förbättrats. 

Vad är det som kostar 9 miljarder och som du har problem med? 

När vi ändå är inne på verklighetsspaning. Denna undersökning har kartlagt inställningen till de största religionerna.  Det är positivt att inställningen till judendom har förbättrats och förklaringen till varför hatbrott mot muslimer är vanligare än mot andra religioner har nog sitt svar i tabellerna nedan. 

www.gu.se/nyheter/allt-fler-positiva-till-de-nya-svenska-religionerna

• KillBill
    Digestive skrev 2023-09-10 11:51:42 följande:
    När det dock gäller gruppen judar så misstänker jag att attityden kan ha förbättras i takt med att gruppen har lämnat landet eller allmänt isolerat sig mer och mer. Stör man sig på något så stör man sig troligtvis mindre av att inte se tinget i fråga och med samma hävstång tänker jag att inställningen till SD kanske inte är så mycket förbättrad - i stort och brett - som man kan tro.
    Antal judar i Sverige verkar ha ökat så det är sannolikt inte uflyttning som är orsaken till att attityden mot judar har förbättrats. 

Källa: Google

• KillBill

Förslag till speakerröst: Trettio år senare skulle partierna SD, M, KD och L komma att ingå i samma regeringsunderlag.

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?