Inlägg från: RebeckaZ70 |Visa alla inlägg
  • RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

KillBill skrev 2020-09-29 08:43:28 följande:

Intressant påstående.  Det är iofs sant att det i ett historiskt perspektiv funnits antisemitism i den kristna religionen (både inom den lutherska och katolska) men den Svenska Kyrkan av idag säger sig bekämpar alla former av antisemitism.

Kan du exempel på antisemitism inom svenska kyrkan av idag som stödjer ditt påstående om den svenska kyrkan är full av antisemitism? Om nu svenska kyrkan är full av antisemitism så måste du ha väldigt många exempel!

https://www.kyrkanstidning.se/debatt/vaxande-antisemitism-borde-vara-en-tankestallare

https://www.na.se/artikel/unket-evangelium-fran-svenska-kyrkan

https://www.varldenidag.se/israelkommentar/nar-ska-svenska-kyrkan-komma-till-samma-insikt/repskd!EizGGtyM3UUJLNqqjDaQEw/

https://www.varldenidag.se/nyheter/de-utmanade-kyrkans-ledning-om-antisemitism/repsdh!myRyPz0Sh6Qt5ooy9PLdYA/

S
    en har vi SvK's hyllande av BDS-haveristerna, en rörelse som stämplats som antisemitisk i Tyskland. 

Nu finns det ju många bra människor i SvK också, Annika Borg är ett exempel.
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2020-09-29 21:47:05 följande:
    Paulina Neuding talar i FN om judarnas utsatthet i Malmö.

m.facebook.com/story.php?story_fbid=101573005...

"Judarna i Malmö är idag i huvudsak måltavla för invandragrupper. Något som den (S)venska regeringen inte klarat av att ta hand om på ett resolut sätt. Låt oss kalla det för vad det är - toleran(S) mot det intoleranta!"

Malmö(S) rykte sprider sig över världen.
    Malmös rykte är nog ökänt över världen. När t.o.m. USA skickar sändebud pga situatiunen så...

www.ltz.se/artikel/usa-granskar-antisemitism-i-malmo

sverigesradio.se/artikel/6839254

• RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2020-09-29 21:54:17 följande:
    Att de inte klarar av att ta avstånd från Muslimska Bröraskapet utan "skyller" på att de inte samarbetar med dem. 

Som om SvK samarbeter med NMR - vilka det tydligen går jättebra att recensera.

Det märkliga är ju att kyrkan uppenbarligen KAN ta ställning, men bara i vissa fall. Bara när det är rätt "förövare". Till att börja med vita.

SvK agerar som om 1,8 miljarder muslimer skulle vara en utsatt grupp som kyrkan måste tiga om för att inte riskera att jaga upp stämingen mot dem.
    Min respekt för SvK som organisation är noll. Däremot finns det fina människor inom organisationen. De borde hitta en annan församling och låta SvK förtvina.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-09-29 21:59:17 följande:

Det där är inte exempel på att svenska kyrkan är full av antisemitism

Det är INTE antisemitiskt att kritisera Israel för deras olaglig annekteringar

Det är INTE antisemitiskt att vara för en tvåstatslösning

Det är INTE antisemitiskt att stödja kristna skolor i palestina

Att Martin Luther som dog för nästan 500 år sedan gjorde antisemitiska uttalanden gör INTE Svenska kyrkan till antisemiter

I övrigt så tog Svenska kyrkan avstånd från den Uppsalaprästs som kritiserade Israels ambassadör på Twitter

Nä, du väljer att inte se mönstret... Hur var det med smarbetet med den antisemitklassade BDS-haveristerna? 
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-09-30 17:36:39 följande:

Ja jag säger då det. Nu är tydligen vissa judiska akademiker också antisemiter..

www.middleeastmonitor.com/20190612-240-israel-and-jewish-professional-urge-germany-not-to-enforce-anti-bds-law/

"Some 240 Israeli and Jewish academics and intellectuals have sent a letter to the Germany government urging it not to enact in to law a bill that would define the Boycott, Divestment, and Sanctions (BDS) movement as ?anti-Semitic"

Att du anklagar Svenska kyrkan för att vara antisemiter p.g.a samarbete med BDS måste rimligen innebära att du även betraktar dessa israeliska och judiska akademiker som stödjer BDS rörelsen som antisemiter. 

Ta det med tysdka förbundsdagen och USA's kongress som också klassar bds-haveristerna som antismitiska. 

Det finns tyvärr en del självhatande judar också... 
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-09-30 21:29:03 följande:

Jag föredrar att ta diskussionen med dig. Det är du som påstår att den Svenska kyrkan är full av antisemitism och detta  pga. kontakter med BDS. Så här skriver Svenska kyrkan.

www.dagen.se/nyheter/2019/05/22/svenska-kyrkan-beklagar-resolution-om-bojkottrorelse/

Och? Vad nytt? 
    "BDS-rörelsen är en antisemitisk rörelse vars uttalade syfte är att delegitimera den judiska staten. Precis som med andra antisemitiska rörelser är det positivt att krafttag tas, säger exempelvis Aron Verständig, ordförande i Judiska centralrådet, till Dagen."

Jag delar Aron Verständigs åsikt i frågan.

• RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-09-30 21:29:03 följande:

Jag föredrar att ta diskussionen med dig. Det är du som påstår att den Svenska kyrkan är full av antisemitism och detta  pga. kontakter med BDS. Så här skriver Svenska kyrkan.

www.dagen.se/nyheter/2019/05/22/svenska-kyrkan-beklagar-resolution-om-bojkottrorelse/

Jag konstaterar att du hitintills inte lyckats visa att den svenska kyrkan är full av antisemitism och det är inte konstigt eftersom påståendet inte stämmer. 

Du och många andra med dig tycks tro att vi judar är en homogen grupp som ni kan plocka fram och gulla lite med när ni ska godhetssignalera. 

Fy fan.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-10-01 10:03:20 följande:
    Här skriver svenska kommittén mot antisemitism om BDS. Jag tycker du ska läsa artikeln..

skma.se/blogg/2020/06/svante-weyler-debatten-bor-foras-i-offentligheten/
    Och? 
    Vad tillförde den ? 
    Vad nytt?
    Att det finns olika uppfattningar bland oss judar? 

Det finns ultraortodoxajudar här i Israel som hävdar att Israel inte har rätt att existera förrän Messias ankomst.

Det finns en svensk person med judisk bakgrund som idag mer eller mindre är nazist...
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-10-01 13:22:31 följande:

Jag tycker det är en mycket bra och balanserad artikel. Själv tar jag med mig citatet från den judiska professorn Eva Illouz

"genom att utvidga begreppet antisemitism likställer man farliga människor som anser att judar är skadedjur med människor som försvarar mänskliga rättigheter och samtidigt anser att Israel för en omänsklig politik."

Detta citat pekat på det absurda med att du pekar ut svenska kyrkan som antisemitisk pga. att den står upp för mänskliga rättigheter och kritiserar Israels olagliga bosättningar. 
    Står upp för mänskilga rättigheter? Så länge det inte är Israelers... Tomte
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?