• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Embla twopointoh
    FDFMGA skrev 2019-06-24 08:06:43 följande:
    Jag tror inte att det är möjligt att använda samma måttstock för allt och alla, det gäller såväl länder som personer eller företeelser.

Man kan  t ex - anser jag - på goda grunder kritisera Israel för att landet haft en negativ demokratiutveckling på senare tid utan att samtidigt behöva gardera detta med kommentaren att Israel närmast är ett under av demokrati jämfört med omgivande länder, inklusive Palestina.
    Det är möjligt att vi menar olika när vi säger "samma måttstock". Om jag uttrycker det så här då, att man ska vara konsekvent i hur man bedömer andra? Att man ska vara så objektiv och saklig som möjligt?

Jag har heller inte sagt att man måste gardera sig varje gång man uttrycker kritik, tvärtom har jag uttryckligen skrivit att det inte är så jag menade.

Jag står fast vid att om man kritiserar Israel för något, men samtidigt ser mellan fingrarna på andra stater/länder som gör motsvarande sak (och nej, man behöver inte rabbla upp alla andra stater/länder i samma andetag. Det handlar om attityden), då upphör det att vara kritik och är antisemitism.
  • RebeckaZ70
    Embla twopointoh skrev 2019-06-23 14:57:58 följande:
    Det är alltid beklagligt när man klistrar etiketter på meningsmotståndare, ett beteende som i sin tur leder till att begrepp blir luddiga.

Jag kan dock inte riktigt se hur du menar att det skulle vara ett motargument till det jag skrev, nämligen att om man använder en måttstock till Israel och en annan till Palestina (och övriga länder och stater), så är det inte Israelkritik, utan antisemitism.
    Flash Gordon skrev 2019-06-24 07:53:36 följande:
    Nä, det är inte relevant med hur det motiveras och absolut inte hur det ser ut i relation til andra biståndsutbetalningar. Egentligen. 

Om (S)verige tidigare givit bistånd till diktatorer och antidemokrater så ursäktar inte det att pengar går till PA idag.

Det är jhelt enkelt bara fel på alla sätt och vis att skänka pengar som sedan slussas direkt vidare till terrorister.
    https://www.israelhayom.com/2019/06/23/testimonies-of-palestinians-tortured-by-pa-to-be-shown-at-the-hague/

Det är den här regimen som den stormaktshumanitära feministregeringen vill öka judemordbiståndet till.

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2019-06-22 18:08:24 följande:
    Vem är det som säger att Israel är en oskyldig part?
    Den jag svarade. Går långt tillbaka före den här tråden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-06-24 07:53:36 följande:
    Nä, det är inte relevant med hur det motiveras och absolut inte hur det ser ut i relation til andra biståndsutbetalningar. Egentligen. 

Om (S)verige tidigare givit bistånd till diktatorer och antidemokrater så ursäktar inte det att pengar går till PA idag.

Det är jhelt enkelt bara fel på alla sätt och vis att skänka pengar som sedan slussas direkt vidare till terrorister.

Det skulle inte finnas så många fängslade "terrorister" på försörjningsbidrag om Israel slutade klassa barn som kastat sten på militära fordon för terrorister. Och om du fängslar alla män i en familj - hur ska övriga i familjen klara sig? Israels taktik är att försöka svälta ut opposition urskiljningslöst och Palestina svarar med att försörja dem. Urskiljningslöst.

Bättre man riktar blickarna enkom åt de riktiga terroristerna -  och de finns på båda sidor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Embla twopointoh skrev 2019-06-24 12:16:16 följande:
    Det är möjligt att vi menar olika när vi säger "samma måttstock". Om jag uttrycker det så här då, att man ska vara konsekvent i hur man bedömer andra? Att man ska vara så objektiv och saklig som möjligt?

Jag har heller inte sagt att man måste gardera sig varje gång man uttrycker kritik, tvärtom har jag uttryckligen skrivit att det inte är så jag menade.

Jag står fast vid att om man kritiserar Israel för något, men samtidigt ser mellan fingrarna på andra stater/länder som gör motsvarande sak (och nej, man behöver inte rabbla upp alla andra stater/länder i samma andetag. Det handlar om attityden), då upphör det att vara kritik och är antisemitism.
    Menar du att det blir antisemitism eller antisionism om kritiken mot staten Israel inte är följd av samma kritik mot andra stater?

Vad menar du skiljer mellan antisemitism och antisionism om något?  
  • Embla twopointoh
    Padirac skrev 2019-06-24 20:21:51 följande:
    Menar du att det blir antisemitism eller antisionism om kritiken mot staten Israel inte är följd av samma kritik mot andra stater?

Vad menar du skiljer mellan antisemitism och antisionism om något?  
    Klicka på "visa endast" vid mitt nick så ser du att jag har svarat på detta redan.
  • Padirac
    Embla twopointoh skrev 2019-06-24 21:38:36 följande:
    Klicka på "visa endast" vid mitt nick så ser du att jag har svarat på detta redan.
    Jag tycker inte att det är ett svar, utan enbart samma mening som du skrev ovan.

Jag ser inte någon vidare eller djupare förklaring till varför, utan mer ett påstående att det är så, med exempel. punkt.

Exemplen i sig är inte förklaringar eller belägg.

Självklart kan antisemitism skylas bakom antisionism, men det betyder inte att all antisionism är antisemitism - jag vill nog ha en förklaring och motivering till det påståendet för att jag ska se det som ett giltigt argument. 
  • Embla twopointoh
    Padirac skrev 2019-06-24 22:04:04 följande:
    Jag tycker inte att det är ett svar, utan enbart samma mening som du skrev ovan.

Jag ser inte någon vidare eller djupare förklaring till varför, utan mer ett påstående att det är så, med exempel. punkt.

Exemplen i sig är inte förklaringar eller belägg.

Självklart kan antisemitism skylas bakom antisionism, men det betyder inte att all antisionism är antisemitism - jag vill nog ha en förklaring och motivering till det påståendet för att jag ska se det som ett giltigt argument. 
    Jag har redan skrivit att jag inte menar att man ska behöva rabbla alla andra stater/länder som förtjänar kritik i samma andetag som man kritiserar Israel, utan att det är de dubbla måttstockarna som är poängen

Jag har också uttryckligen skrivit att att all Israelkritik inte är antisemitism, att jag tycker att det är självklart att man ska kunna ifrågasätta och kritisera utan att anklagas för att vara antisemit, hatare, -fob eller något annat invektiv.

Jag vet inte hur mer jag ska förklara/motivera vad det innebär att man har dubbla måttstockar, att man kritiserar Israel för något som man ignorerar hos andra länder, där mina exempel  tjänar som illustration på hur denna dubbla måttstock kan ta sig uttryck, men självklart är det bara exempel, inte en fullständig genomgång. Vad mer vill du att jag ska förklara/motivera?

• Padirac
    Embla twopointoh skrev 2019-06-24 22:42:05 följande:
    Jag har redan skrivit att jag inte menar att man ska behöva rabbla alla andra stater/länder som förtjänar kritik i samma andetag som man kritiserar Israel, utan att det är de dubbla måttstockarna som är poängen

Jag har också uttryckligen skrivit att att all Israelkritik inte är antisemitism, att jag tycker att det är självklart att man ska kunna ifrågasätta och kritisera utan att anklagas för att vara antisemit, hatare, -fob eller något annat invektiv.

Jag vet inte hur mer jag ska förklara/motivera vad det innebär att man har dubbla måttstockar, att man kritiserar Israel för något som man ignorerar hos andra länder, där mina exempel  tjänar som illustration på hur denna dubbla måttstock kan ta sig uttryck, men självklart är det bara exempel, inte en fullständig genomgång. Vad mer vill du att jag ska förklara/motivera?

Ja, det kallas ostensiv definition det du gör, men den är så trubbig så att det inte går att peka på de nyanser du vill peka på.

den ostensiva defintionen kan mycket väl illustrera det du försöker säga, men den duger inte till att påvisa varför eller vad det är som du påstår att det är. 

Den ostensiva definitionen kan inte ge belägg varvid man kan deducera eller ens inducera fenomenet du vill påstår föreligger.  Den är inte mer än ett påstående om att detta och detta och detta och detta... och detta..
  • Embla twopointoh
    Padirac skrev 2019-06-24 22:52:59 följande:
    Ja, det kallas ostensiv definition det du gör, men den är så trubbig så att det inte går att peka på de nyanser du vill peka på.

den ostensiva defintionen kan mycket väl illustrera det du försöker säga, men den duger inte till att påvisa varför eller vad det är som du påstår att det är. 

Den ostensiva definitionen kan inte ge belägg varvid man kan deducera eller ens inducera fenomenet du vill påstår föreligger.  Den är inte mer än ett påstående om att detta och detta och detta och detta... och detta..
    Nu har jag ärligt talat bara ett vagt begrepp om vad ostensiv betyder, men "dubbla måttstockar" är väl inte en ostensiv definition? Jag gav exempel, och dessa var inte menade att ge någon typ av definition, utan var just exempel.

Men, ärligt talat, istället för att gräva ned oss i sådana här diskussioner, kan du väl i stället argumentera emot mitt påstående (för jag är övertygad om att du förstår innebörden av det jag säger), det om dubbla måttstockar. Varför är det fel?

Definitionen av "antisemitism" är "fientlighet mot judar", och denna fientlighet kan ta många former. Bland annat kan denna fientlighet göra så att man dömer Israel hårdare än vad man skulle ha gjort om det handlat om en annan stat/land, oavsett om detta är medvetet eller omedvetet. Denna dubbla måttstock är relativt enkel att upptäcka hos människor - privatpersoner, politiker eller tjänstemän -som uttalar sig i diverse frågor. Det är bara att jämföra de olika uttalandena med varandra och se om personen är konsekvent och saklig när denne kommer till Israel.

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?