-
-
Rataxes skrev 2024-07-02 06:49:01 följande:
www.expressen.se/ledare/ingen-sjong-for-ofir-11-hon-ar-ju-judinna/
"Kort efter Hamas terrorattack mot civila israeler, den sjunde oktober förra året, fyllde Ofir elva år. Hon är dotter till två israeliska gästarbetare och går i en internationell skola, där arbetskraftsinvandrares barn blandas med barn från hela stan.
Enligt traditionen ställer sig hela skolan upp i matsalen och sjunger för det barn som fyller år. Men Ofirs födelsedagsfriande kom av sig.
? Hennes klasskompisar ställer sig upp och börjar sjunga. Några andra ställer sig upp och ropar: "Hon är israel! Sätt er ner! Håll tyst!" och hela skolan slutar sjunga. Hela skolan sätter sig ner. Där står Ofir, beskriver Mattsson."
"Svenska skolor är vana vid att arbeta med värdegrund och demokratifrågor. Men det gäller bara om eleverna redan har demokratiska värderingar med sig hemifrån.
I takt med att invandringen har ökat från länder i Mellanöstern, där tre fjärdedelar av befolkningen hyser antisemitiska åsikter, enligt internationella studier, har fler barn med sig judehat hemifrån."
Varför reagerade inte lärare o skolledning? Det är dags att skola och skolledning står till svars.
Antisemitism kan aldrig accepteras. Varför är vänstern så undfallande mot de som sprider och underhåller detta hat?
De som tystade Ofir måste förklara sig.
Länk till den internationella studien:
Fullkomligt vidrigt att ingen gjorde något åt det. Blir så förbannad!
Stackars flicka!
Man även så läskigt att sådant verkar tolereras i Sverige idag.
-
Jag hade gjort något åt det om jag jobbat i den skolan.klyban skrev 2024-07-02 17:01:27 följande:
Vad gjorde du?
Inget?
Okey, vad var det för ord du använde?
Jo, vidrigt!
Har du gjort något åt det kanske? -
Man kan fördöma antisemitism även om man inte är kapabel att göra mycket mer än så.klyban skrev 2024-07-02 17:01:27 följande:
Vad gjorde du?
Inget?
Okey, vad var det för ord du använde?
Jo, vidrigt!
-
Jobbar jag på den skolan eller? Hur kunde jag då se det hända eller göra något åt det?klyban skrev 2024-07-03 16:11:07 följande:SÅ du gjorde inget, ja, då har du definierat dig själv och med dina egna ord.
Vad gjorde du då? -
Det är det skolledningen ska åtgärda, och se till att sånt inte händer!klyban skrev 2024-07-03 16:11:07 följande:SÅ du gjorde inget, ja, då har du definierat dig själv och med dina egna ord.
-
Självklart finns det fler partier som har företrädare som är antisemiter, eller uttryckt antisemitism.KillBill skrev 2024-08-31 09:31:20 följande:
skma.se/2023/12/moderaterna-maste-tydligt-markera-mot-m-politikers-spridande-av-antisemitism/
Skillnaden är att Vänsterpartiet inte är ett parti man förväntar sig det av. Då V påstår sig vara antirasistiska och stå för människors lika värde.
Därför ses de som hycklare. Därför ses de som värre! -
Moderaterna och SD talar inte lika mycket om hur antirasistiska och för människors lika värde. Av SD förväntar man sig självfallet mindre av naturliga skäl, eftersom hela partiet skapats på rasistiska grunder, M har nog aldrig sett låginkomsttagare som lika värda.KillBill skrev 2024-08-31 12:37:26 följande:Så antisemitism som kommer från M och SD inte är hyckleri? Menar du att dessa partiers antisemitism är mer förväntad/ i linje med partiernas ideologier eller hur tänker du?
-
Ett parti som påstår att de är antirasistiska och för människors lika värde kommer såklart ifrågasättas mer om dess företrädare gör saker som talar helt emot detta. Hela Vs Värdegrund påstås ju vara detta. M och SDs värdegrund är inte uppbyggd på det.
Jag ser M som ett parti för mellan och överklassen ( inte för allas lika värde), och SD som ett parti som drar till sig rasistiska människor. -
SD = rasistiska och missnöjda. För att förtydliga.Anonym (Mittemellan) skrev 2024-08-31 12:59:16 följande:
Ett parti som påstår att de är antirasistiska och för människors lika värde kommer såklart ifrågasättas mer om dess företrädare gör saker som talar helt emot detta. Hela Vs Värdegrund påstås ju vara detta. M och SDs värdegrund är inte uppbyggd på det.
Jag ser M som ett parti för mellan och överklassen ( inte för allas lika värde), och SD som ett parti som drar till sig rasistiska människor.