Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Antisemitismen inom vänstern, varför?

En tidbit från vänsterlutande universitetet UC Berkeley, men dessa universitet har ju aldrig varit kända för att stödja oliktänkande så kanske inte förvånande;

The University of California, Berkeley, was slammed Friday for creating “Jewish-free zones” after nine student groups adopted a rule forbidding pro-Israel speakers at events.

The controversial bylaw, updated for the new academic year by a pro-Palestinian group on campus, says it aims to stop the spread of Zionist beliefs.

Campus groups that adopted the rule include the Berkeley Law Muslim Student Association, Middle Eastern and the North African Law Students Association.

The Womxn of Color Collective, Queer Caucus, Asian Pacific American Law Students Association and other groups also adopted it.

nypost.com/2022/09/30/uc-berkeley-blasted-for-creating-jewish-free-zones-with-pro-israel-speaker-ban/

• Tow2Mater
    theotherone skrev 2022-10-28 17:29:15 följande:
    Ska vi ta den här också när vi ändå är igång? SD-politiker som nybliven pappa tackar alla vita människor. Kommenterar sitt Twitter-inlägg med Folk kommer bli provocerade. Det är inte mitt problem.

M, KD och L tycker alltså att detta parti bättre stämmer överens med deras värderingar än vad S gör. Känns tryggt.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMM4kB/sd-politi...
    Hans förklaring är ju helt ok.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2022-10-30 21:19:48 följande:
    För en rasist?

eller vad menar du?
    Läste du ens vad han sa?

I en intervju med Härryda-Posten förklarar Rashid Farivar varför han valde att tacka vita.

– Det svenska demokratiska välfärdssamhället har skapats långt innan massinvandringen till Sverige hade påbörjats. Vad jag gör är att jag tar det som vi har idag, och jag tar det som fanns i Sverige för många, många år sedan och jag ser det från mitt perspektiv och jag tycker att jag har rätt att ha det perspektivet för mig själv.

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2022-10-30 21:50:19 följande:
    Ja, jag läste vad han skrev - och jag frågar dig igen

Vad anser du är fel med hans forklaring då? Att han använder ordet vit, for en tid när 99% av sverige faktist var sk vitt? Som han själv sa, klumpigt formulerat, men vad anser du vara fel?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2022-10-30 22:27:37 följande:
    klumpigt? - ja det är ju också ett sätt att förminska rasism.

Rasism finns i många olika kostymer, en del är medvetna som SDs rasism, andra är omedvetna fördomar som alla bär på i mer eller mindre omfattning, el del är bara korkade.

Oavsett vilka personer som menades med 'vita' från en tidigare tid är det väl ändå rätt att också tacka alla de med invandrarbakgrund som upprätthåller sjuk- och mödravård och andra samhällstjänster i välfärden just denna dag barnet föds och under hela graviditeten.

Så ja, jag menar att hans förklaring är helt OK för en rasist.  oavsett bortförklaringen är att det 'var klumpigt'
    Och det gjorde han ju innan han sa det du retar dig på. Han sa ju Här ser ni en jätteglad pappa som är extremt tacksam till svenska välfärdsstaten, vårdpersonalen och alla svenska skattebetalare. Efter det vände han sig till dem som var med och skapade välfärdssamhället (vilket ju skedde for ganska länge sedan).
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2022-10-31 19:01:19 följande:
    Så du vill påstå att ett krasst konstaterande att ett rasitiskt uttalande är en fråga om att någon retar sig på uttrycket?   Det är inte en liten förminskining du gör av rasism.

Egenskapen att vara vit är inte någonting som har med ett tidigare skapande av ett välfärdssamhälle - de orsaker och kanske egenskaper som ligger bakom ett välfärdssamhälle får sökas i någonting annat än vithet, form på näsor och ögon.

Klumpigt var det väl bara att inte fattade att han gav uttryck för samma rasistiska åsikter som hans parti odlar i driver politk på.  
    Men det har ju forklarats vad han menade. Så att fortsatta tjafsa om att det var rasistisk bidrar ju bara till din egen agenda.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2022-10-31 19:14:40 följande:
    Min egen agenda?

Vad menar du att ett krasst påstående om att det var ett rasistikt uttalande och en förklaring vad som var rasistikt bidrar till?

Att inte sopa unkna rasistiska värderingar under mattan?
    Du vill se rasism i allt som kommer om/från SD.
  • Tow2Mater
    Spigger86 skrev 2022-11-22 23:09:03 följande:
    Det kanske ligger någonting i trådstarten ändå. Visst finns det antisemtism inom både högern och vänstern. Men det är egentligen många inom högern som verkligen ser upp till judar. Särskilt inom den kristna högern. Donald Trump verkar till exempel vara älskad av Israel på det stora hela. Men det är märkligt att den kristna högern håller sionism så högt då det står i Talmud att Jesus kokas levande i helvetet i bajs.
    Ingen aning om Talmud, men kristna läser inte den. Kristna läser Bibeln, vilken definierar judarna som speciella för Gud, Jesus var jude. Guds plan för judarna finns beskriven i Bibeln.
    Annars är ju Israel en demokrati mitt i en odemokratisk klunga länder, och de stöds därför av många andra demokratiska länder inklusive USA (där Trump var President). Antar detta framgått tidigare i tråden.
  • Tow2Mater
    Spigger86 skrev 2022-11-23 14:13:26 följande:
    Ja det är det som är problemet att kristna endast läser Bibeln, och inte sätter sig in i vad judarna egentligen tror.
    Varfor skulle det spela roll for kristna vad judarna egentligen tror?
  • Tow2Mater
    Spigger86 skrev 2022-11-23 15:15:24 följande:
    Varför skulle det inte spela roll?
    Det sa jag ju redan: Kristna läser Bibeln, vilken definierar judarna som speciella för Gud, Jesus var jude. Guds plan för judarna finns beskriven i Bibeln.
    Annars är ju Israel en demokrati mitt i en odemokratisk klunga länder, och de stöds därför av många andra demokratiska länder inklusive USA (där Trump var President).

Vilken anledning anser du det spelar roll?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2023-11-10 23:53:28 följande:
    Du missade rapporten från myndigheten levande historia?

www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/11/rapport-antisemitism-i-sverige-2020.pdf

Antisemitism är utbredd i samhället, på den politiska skalan är SD och alternativhögern överrepresenterade och det är av ideologiska rasistiska skäl. På den icke-politiska skalan är de som levt i mellanösterns konfliktområden som en direkt följd av osmanska rikets uppdelning efter WW1 klart överrepresenterade av skäl som har med israels bosättningar och ockupation av palestinskt land och med det också rasism.

Det senare är ganska nya historiska omständigheter. Den ökande judiska bosättningen i Levanten drevs under slutet av 1800-talet på av antisemitismen i Europa.   Under tidigare muslimskt styre var den judiska befolkningen bättre behandlad än de var i Europa. 

När konfliktnivån Israel Palestina ökar så ökar också antisemitism i Sverige enligt uppgifter i media under dagen.

Konflikten Israel Palestina späder på antisemitism och det ligger i någons intresse eller enskildas förmåga att konflikten beskriv som svart/vit. 
    Intressant rapport. Svenska populationen enligt den (2020) består av hela 53% kristna och bara 3% muslimer. 42% har ingen religionstillhörighet.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2023-11-11 18:11:46 följande:

Det finns fler olika sätt att tolka det. Många anser sig vara troende utan att vara aktiva i en församling och många anser sig vara del av den kristna kulturen utan att vara aktiva troende.

Sekulära kristna kan räkna in sig o den gruppen. 

Jo visst, men det blir ju ett problem med dessa studier, att det alltid finns detta stora tolkningsutrymme. I ett så starkt, iallafall trodde jag det var, sekulariserat land kan man ju undra var den stora kulturkristna gruppen finns som känner behov att definiera sig som kristen i en undersökning. Protest mot stor utomnordisk invandrad population?

Tyckte sexismdefinitionen var lite rolig också. Baserat på 3 frågor - där en av dem verkar sexistisk i sig då det inte finns ett motsvarande manligt alternativ -  som man kan besvara lite olika tycker jag beroende på vilket humör man råkar vara på, blir man tolkad som sexistisk alternativt icke-sexistisk.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2023-11-11 20:33:48 följande:
    intressant läsning (2017)?

signum.se/artikelarkiv/det-postkristna-sverige-i-siffror/
    "Rodney Stark argumenterar som vi sett kraftfullt för att en sådan global väckelse faktiskt pågår, men SOM-institutets undersökningar har inte givit oss någon anledning att tro att så är fallet i Sverige. Är därmed Sverige ett undantag som bekräftar regeln, eller ett starkt motbevis för hans religionsoptimism? För att avväpna skeptikerna som ser Sverige som ett trumfkort för sekulariseringstesen, plockar Stark fram statistiska data som dels visar att 70 procent av svenskarna ser sig som ?kristna på sitt eget personliga vis? och att 78 procent vill ha en kyrklig ceremoni vid begravningen (eller kremeringen), dels att många tror på övernaturliga eller paranormala fenomen. Liksom i Kanada tror i Sverige mer än 20 procent på reinkarnation och 30 procent på sitt personliga horoskop. Stark avslutar med att hänvisa till en artikel av Ulf Sjödin från 2002 ?The Swedes and the Paranormal? i vilken han genom att i religionsbegreppet inkludera tro på paranormala fenomen, ufon, kontakt med de dödas andar och ett slags livskraft kommer fram till att 78 procent av svenskarna är religiösa. Det vill säga de flesta svenskar förkastar organiserad religiositet i form av kristna kyrkor men tror samtidigt på olika former av övernaturliga fenomen. Sjödin som lutar sig mot två statistiska undersökningar från 1994 (hans data är därmed nu 23 år gamla) tar inte upp frågan om alternativ religiös praxis eller etik, troligtvis då den alternativa religiositeten har, som han skriver, en individuell ideologisk form som inte har tagit sig organiserade uttryck i någon högre utsträckning."
    Studien/enkäten är ju definitivt undermålig isåfall om denna New Age relaterade grupp definierar sig som kristna (på sitt eget personliga vis) och studien inte fångar upp det. De är ju lika mycket kristna som de är buddister (dvs inte alls); de borde ju svarat inget av alternativen. Enk
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2023-11-11 20:57:31 följande:
    Tow2Mater skrev 2023-11-11 20:46:16 följande:

^ eller enkäten kunde haft fler alternativ.

Hur det nu borde vara eller inte borde vara  spelar kanske ingen roll för de som själva kallar sig kristna - de gör det oavsett vad du eller jag eller andra kallar deras tro.
    Jag ser problemet mer från perspektivet att undermåliga enkäter resulterar i undermåliga rapporter och undersökningar.
  • Tow2Mater
    K Markatta skrev 2023-11-13 19:35:22 följande:

www.expressen.se/nyheter/sverige/antisemitism-och-hat-i-forumet-pink-room/

Antisemitism och hat i forumet Pink Room

"Pink Room" är Sveriges största Facebook-grupp för kvinnor och icke-binära, med över 184 000 medlemmar. Den senaste månaden har grov antisemitism och desinformation spridits i gruppen, i skuggan av kriget mellan Israel och Hamas.

- Det är Goebbels-nivå på den här antisemitismen, säger Christer Mattson, forskare vid Göteborgs universitet.

Om gruppens grundare kan man, föga förvånande, läsa följande:

Tidigare har hon hörts i P3:s "Din gata" och jobbat som digital producent och politisk sekreterare för Socialdemokraterna i Malmö.

Hatfulla kvinnor, riktigt skrämmande. Tydligen där de samlas.
  • Tow2Mater

SVT verkar vara ok med antisemitism från vissa (vita kvinnor) men inte andra (muslimska män ).

lider SVT av rasistiska och islamofobiska strukturer som innebär att man har en mer tillåtande attityd till antisemitiska uttalanden om en vit kvinna från kulturetablissemanget uttrycker dem. Om däremot liknande uttalanden kommer från en muslimsk rasifierad invandrarman så vidtas genast bestämda åtgärder.

www.expressen.se/debatt/stina-wollters-judehat-ar-okej-men-inte-mitt/

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?