Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Antisemitismen inom vänstern, varför?

RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 07:03:16 följande:

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    Du menar att Israel-kritik aldrig misstas för antisemitism?
  • Tom Araya

Politik och konflikter är en aning paradoxalt...

Antisemitism ser vi ofta som något typiskt för nazism och kanske var det därför nazister och muslimer gick så bra ihop...

Under de arab-israeliska krigen hade den arabiska/muslimska sidan starkt stöd från Sovjetunionen.

Under den tidiga perioden fick inte Israel handla någon krigsmateriel från andra länder, med undantag för Tjeckoslovakien. Mycket av den materiel Israel byggde upp sin armé på var surplus-materiel från andra värsldkriget, varav mycket var av tyskt ursprung eller nytillverkad tysk-designad materiel från Tjeckoslovakien.

Den palestinska sidan i Israel-Palestina-konflikten har allmänt haft stort stöd hos den europeiska vänstern och ju mer vänster desto större stöd.

• Tom Araya
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-21 15:10:09 följande:
    Vi har mycket att tacka Tjeckoslovakien för.

Den svenska (ytter)vänstern har inga problem med att stödja organisationer med anknytning till nazism, så länge det är Israel som är fienden till hitlers nutida arvtagare.
    Vi ser liknande saker hända i ME nu under de senaste 15 åren med USA's och Rysslands inblandning.

Ena stunden vän, andra stunden fiende och ofta helt utan ideologisk logik, utan det handlar om gemensamma fienden för stunden och då får man alliera sig med vem man, även terroristorgansationer.
  • Tom Araya
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-21 15:06:30 följande:
    Det var väl i starkaste laget, även om vissa organ inom F-Nskapet (UNESCO, UNRWA är mer eller mindre öppet antisemitiska.

Du vet mycket väl att PA administrerar Area A och B områden i Judéen och Samarien och därigenom ansvarar för det du rabblar upp.

Staketen du hänger upp dig på är till för säkerhet, vilket fungerar mycket bra, sedan de började byggas har beskjutningen av civila minskat markant i området.

Det spelar ingen roll hur mycket vår sida är för tvåstatslösning så länge PA, styrt av den evige presidenten och doktoranden i förintelseförnekelse Abu Mazen och hans "kära systerparti", och "Religiiös socialdemokrati" har som mål att utplåna Israel.
    Dessa har sedan 1947 avvisat varenda förslag till tvåstatslösning. Så sent som 2008 vägrade doktoranden i förintelseförnekelse att accpetera ett förslag som skulle inneburit en palestinsk stat omfattande 93,7% av Judéen och Samarien, utöver detta skulle man få ytterligare motsvarande 5,8% av Israeliskt territorium, en säker korridor mellan Gaza och resten av den palestinska staten, Israeliskt tillbakadragande från Jordandalen.

Israel väntar fortfarande på svar på erbjudandet.

Den du verkligen borde ställa frågan till är ledaren till "kära systerparti".
    Nu har inte jag kollt upp de områden du talar om, men viktiga detaljer för en fungerande Palestinsk stat är tillgång till vatten och helst även tillgång till havskust.
    Detta upplever jag har varit problem med många av de tidigare förslagen kring en tvåstatslösning.
  • Tom Araya
    Welina skrev 2019-07-21 20:00:51 följande:

Vänsterns stora problem är att de är så endimensionella och bara kan ha en tanke i huvudet åt gången.

Det absolut viktigaste för vänstern är att utse en grupp som är offer, den gruppen ska hyllas och hjälpas, vad de än gör.

Alla andra är förövare och onda och ska svartmålas vad de än gör. Nu är det invandrarna som är "tycka synd om-gruppen" för vänstern och de flesta invandrare (eller de mest i debatten högljudda) är av en viss religion som hatar en annan religion.

Eftersom den utsedda "offer"- gruppen aldrig kan göra fel så anser vänstern att de har rätt i sitt utpekande.

Lite enkelt förklarat, men i stora drag är det tyvärr så här vänstern fungerar. Det är därför de måste importera nya väljare, när de gamla blivit för självständiga, inte är offer längre och klarar sig själva.

Ja, jag tycker mig kunna känna av små flörtar mellan den yttre vänstern och den ofta extremt högerorienterade konspirationsteoretiska grupperingen. Du vet, den där som pekar ut USA, NATO, Israel, judar, sionism, illuminati, Bilderbergsgruppen, Bonnier, Rockefeller, Rootchild, Frimurarna m.fl. som skyldiga till allt elände i världen, även regnet från himlen som kommer på fel dag för dig.
  • Tom Araya

Kan det vara en tanke om att sionism/judaism betraktas som att stå för kapitalism?

Marx uttryckte att "judaism" var ett gift för samhället och måste utrotas. Mig veterligen hade han dock inget emot judar, men han kan ha feltolkats.

Hitler hade samma tanke, men begränsade sig inte till det Marx kallade "judaism", utan la skulden på det judiska folket som helhet.

• Tom Araya
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-13 06:42:52 följande:
    Hej Tom !
    Flash Gordon skrev 2021-07-12 21:53:57 följande:

Marx var själv född jude men konverterade(s) som barn. Hans förhållande till judarna vara... knepigt ... men i grund och botten så omfamnade han den antisemitiska myten om juden som sniken, krämare, procentare, som kapitalist. Juden och pengarna.

Han ansåg juden vara en primitivare version av den kristne.

Idag är det nog få inom vänstern som håller sig med DEN sortens antisemitism. Det ska vara någon extremt renlärig marxist i sådan fall.

Vänsterns judehat och antisemitism idag - det baseras nog i stort sett enbart på Israels existens.

Israels existens är en nagel i ögat på (stora delar av) vänstern.
    Vänstern är väldigt motsägelsefulla. Jag tror inte de motsäger judars, kurders eller palestiniers behov, rätt till och kamp för ett land... så länge de inte har ett.
    Men vänstern uppvisar samtidigt en problematisk syn på en existerande nations suveränitet och självständighet. De vet helt enkelt inte vilken fot de ska stå på.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2021-07-13 08:18:04 följande:
    Hittills i mitt liv har jag aldrig mött någon "västeranhängare" som ansett att staten Israel inte har något existensberättigande - men självklart finns det sådana, åtminstone bland dem som präglats av konflikten mellan israel och Palestina.

Däremot har jag mött åtskilliga vänsteranhängare som anser det obehagligt med att man inom en stat gör skillnad på olika etniciteter.
    Att man gör skillnad på etniciteter, eller rättare sagt mellan medborgare och icke medborgare ligger i de flesta länders konstitution och den allmänt erkända rätten till en nations suveränitet och självbestämmande.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-07-13 15:40:38 följande:
    Etnicitet har varit för SD en fråga om medborgarskap eller inte - liksom enbart de ariska germanska personen kunde vara en del av det tredje riket Död
    Du vet att tråden handlar om antisemitism inom vänstern va?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-07-13 15:48:07 följande:
    Brukar inte du påstå att nazism är vänster, va

Jo, men jag påstår också att sd är höger= inte alls nazister, även om det finns inslag i deras ideologi som påminner om nazism.

Dessutom provade jag just att heila några gånger här för mig själv och det gav mig inte alls några hatkänslor över judar eller icke-svenskar eller viljan att utrota dem. Det kändes mest bara fånigt, som att spela en obekväm roll.

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?