Inlägg från: Crash Man |Visa alla inlägg
  • Crash Man

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Vänstern har under årtionden varit de som "stått upp" för förtryckta grupper. De är de som kämpat för kvinnors rättigheter, svartas rättigheter och homosexuellas rättigheter. Den gruppen som nu anses vara förtryckt är muslimer. Det som vänstern missat i sin analys är dock att muslimer inte bara är en förtryckt grupp de är även en förtryckande grupp. Jag är fullt medveten om att Israel har gjort saker som Carl Bildt kallade "mindre bra".

Tänk på att vänstermänniskor agerar till större del emotionellt medan höermänniskor agerar rationellt. Vänstermänniskor ser bara det förtryck som palestinierna blir utsatta för, men aldrig de förtryck palestinerna utsätter andra för i Palestina kastar man homosexuella från hustak, kvinnors rättigheter är kraftigt marginaliserade, det finns en utbredd hederskultur och barnäktenskap förekommer.

Detta är en kultur som vänstermänniskor borde gå strikt emot, men deras känslor blockerar deras logik.

Israel har som nämnt gjort hemska saker, men om någon satte en pistol mot mitt huvud och sagt: Välj en stat så hade jag valt Israel alla dagar i veckan. Det är extremt svårt att försvara Palestina.

• Crash Man
    KillBill skrev 2020-10-25 06:57:48 följande:

Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA)

Nu är det förvisso inte den högerextrema ideologin som står för den mesta antisemitismen.
  • Crash Man
    Missermajser skrev 2020-10-25 14:33:38 följande:

Ditt påstående verkar vara ren lögn utifrån vad jag kan se.

Vad jag får fram är att trotts att både vänstern och islamistiska miljöer uttrycker stark kritik mot mestadels staten Israel så är det inte dessa grupper som representeras utifrån förundersökningsmaterial och rättegångar.

Då är det snarare radikalnationalistiska grupperingar som ligger bakom hatbrott.

"På samma sätt som för hatbrott med koppling till radikal vänsterideologi, finns ytterst få uppgifter i polis- och domstolsmaterialen som kopplar samman hatbrottshändelser med en våldsbejakande jihadistisk miljö."

www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2019-05-29-antisemitiska-hatbrott.html

Den undersökningen du länkade till tycks inte ta upp islamisters och vänsterextremisters syn på antisementism. Här är en annan forkningsrapport av en norsk forskare.

www.sv.uio.no/c-rex/english/news-and-events/news/2017/antisemitic-violence-in-europe.html

"Available data suggest that individuals of Muslim background stand out among perpetrators of antisemitic violence in Western Europe, but not in Russia, where right-wing extremist offenders dominate. Attitude surveys corroborate this picture in so far as antisemitic attitudes are far more widespread among Muslims than among the general population in Western Europe."

• Crash Man
    Missermajser skrev 2020-10-27 20:55:50 följande:

För att förtydliga så är grafen en studie på vad respondenterna "upplever" att förövaren haft för tillhörighet.

Brottsstatistiken och SÄPOs sammanställningar pekar inte åt samma håll.

Problemet är dock att brås rapport inte kartlägger muslimers och vänsteraktivisters föryryck mot judar från fötsta början, så det är inte så konstigt att bara högerextremas förtryck nämns.
  • Crash Man
    KillBill skrev 2020-11-16 13:54:20 följande:

Mest troligt är det ett försök från någon SD-nisse att elda på massorna. Rätt komiskt att det finns folk här på FL som går på tilltaget

Jag tror inte arabiska partiet är ett troll. Bara för några dagar sedan la sekreteraren Krar Al Hamede ut en video där han vill förklara krig mot svenska staten om SD vinner valet. Av videon att döma verkar det inte vara ett skämt och om det skulle vara det så är det ett misslyckat sådant. Anledningen till varöfr de inte har ett organationsnummer beror troligtvis på att de inte registrerat sig som parti ännu.

Arabiska partiet har bytt namn till nordiska avdelningen och skaparen Krar Al Hamede har ett gediget brottsregister.

• Crash Man
    KillBill skrev 2020-11-17 22:37:59 följande:

Tro vad du vill. Vi andra ser en person som suttit på rättspsyk, som varnar för Zlatan, som startat ett parti ned 1 medlem, som har ett kors partisymbolen (för ett parti som ska vara muslimskt) etc.

Ja, jag tror vad jag vill och jag tycker det är mer rimligt att personen är en idiot som är seriös med sina ideér än ett troll. Att han inte lyckas få folkmatt ansluta sig till sin organasation är en annan femme,
  • Crash Man
    KillBill skrev 2020-11-18 08:59:47 följande:

Du tycker inte att det är lustigt att han kalllar sig för sekreterare för ett parti med bara 1 medlem?

Jo, visst är det märkligt. Min gissning är att han inte är ordförande i mensa eller att han fick 2.0 på högskoleprover. Oavsett vilket så tror jag att killen är 100% seriös med sina åsikter.
  • Crash Man
    Padirac skrev 2020-11-17 22:49:25 följande:

Hans påstådda planer låter ju inte så olika de planer SDs vurmare och svans skriker ut i alternativa media - om än av skilda men inte väsensskilda orsaker . Belastningsregistret, är det värre än vilken random person i SDs svans som helst?

Jag kommer rösta på SD valet 2022, om SD får en position inom regeringen och väljer att skjuta alla meningsmorståndare så kommer jag inte rösta på dem valet 2026.

Det finns mycket patrask inom SD, tyvärr, men jag röstar inte på dem på grund av patrasket som främst finns på kommunalnivå.
  • Crash Man
    KillBill skrev 2020-11-18 12:22:43 följande:

Du är självklart  i din fulla rätt att känna oro för en ensam virrpanna som startat ett parti men känner du samma oro när det gäller medlemmar i SD som under årens lopp uppmanat till våld och till att döda invandrare?

Jag tror du missförstår min poäng. Jag känner ingen oro för en ensam virrpanna. I inlägg #1098 gjorde du dig lustig över alla korkade högermän som inte kunde se mellan raderna och förstå att arabiska partiet är ett troll. Troligtvis startat av SD för att piska upp sttämningen. Min poäng var att du hade fel - personen i fråga var inget troll itan en seriös individ. Så sluta poängtera att högern inte besitter någon källkritik när det var du som hade fel.

Nej, jag känner infen oro för SD folk som vill döda invandrare. Delvis för att de knappt finns och dels för att det är inte det inte är någon politik som SD kommer driva.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?