Anonym (Pedagog) skrev 2019-06-10 19:29:47 följande:
Nä absolut inte blind. Under mina 20 har jag tidigare bara haft en pojke som var 3 år och 2 månader när han blev torr, och föräldrarna tackade mig så för allt jobb jag la ner på hans potträning. Detta året har vi dock 6 barn som närmar sig 3,5 och fortfarande har blöja. 5 av dessa barn har kissat på pottan hos oss sedan förra sommaren då de var 2.5 år och jag är helt säker på att de kan vara utan men föräldrarna envisas ändå att ta på dem blöjor. Det 6:e barnet har jag mer förståelse för att hen är sen eftersom det troligtvis ligger en diagnos bakom.
Vi jobbar väldigt aktivt med att barn ska prova att sitta på pottan redan tidigt fast det inte kommer något. Alla kissblöjor byts i samband med ett besök på pottan redan i 1-års åldern. Endast bajsblöjor byts på skötbordet.
På barnens dagis finns inte ens pottor, enbart vuxentoaletter utan barnsits. Min pottränade barn (vi bytte förskola ca 3 månader efter att de blivit torra) var livrädda för toaletterna till en början. Finns en hel drös nästan 4-åringar på förskolan med blöja, och jag tror att pottbristen/barntoalettbristen är en del av det 'bekymret'. Så på en del förskolor är man troligen inte alls särskilt brydd om att barnen ska pottränas...