Undvika gemensam träff på samarbetssamtal?
Samarbetssamtal har man tillsammans.
Samarbetssamtal har man tillsammans.
Mitt ex och jag gick på enskilda samtal med en socionom. Det var inte via familjerätten dock utan via familheenheten. Vi hade första samtalet ihop och sen hade vi enskilda samtal ett tag. Därefter hade vi samtal ihop igen. Jag hade ingen aning om att man kunde gå tillväga på det viset utan det var socialsekreteraren som föreslog det. Han var en äldre man som varit med länge och han hade mycket erfarenhet.
De som svarar i denna tråd och är socialsekreterare låter inte särskilt professionella - de borde rimligen veta att det kan vara en jättebra idé att bygga upp ett havererat samarbete via enskilda samtal. Och att det absolut går att göra. Så jag hoppas att du TS stöter på någon som INTE är 24 år utan någon som har lite mer erfarenhet.
Med en duktig socionom kommer komflikter naturligtvis inte trappas upp utan lösas. Att bara hänvisa folk till att sitta ner och prata är inte särskilt förankrat i verkligheten. Menar du att du aldrig stött på ett annat tillvägagångssätt? Hur länge har du jobbat i familjerätten?
Så behöver det inte alls vara. I Göteborg där jag bor har man sedan många år tillbaka ett samlat stöd vid familjerätten där man både kan ha samarbetssamtal, familjestöd, kuratorssamtam och andra insatser. Det är alltså bara en kontakt man behöver ta och flera olika möjligheter till stöd inom denna.
Tänk om TS bor i en stad med ett sådant upplägg och dina svar gör att hen inte får den hjälp som finns? Inte vore det barnets bästa då?
Vilken otroligt nedlåtande och trist attityd du har. Möter du alltså dagligen människor i kris och är så föraktfull? Jag vet vad ett samarbetssamtal är men jag är inte säker på att TS enbart är intresserad av info om detta när nu situationen är så infekterad - att få till nån typ av samtal kan vara bättre än inget samtal alls. Att ha så lite fingertoppskänsla som du verkar ha är direkt skrämmande.
Självklart kommer barnen först, annars hade ingen av oss ens hört av oss till f-rätten. Vi ringer ju dit för att kunna komma överens.
Men om konflikten är så pass infekterad sedan många år, och man är tveksam till att vi är redo för en fysisk träff, så måste jag få ställa frågan till de som kanske vet?
Detta samtal har jag väntat på länge, men i och med att förhållandet till den andre föräldern bara blir värre, så vill jag inte träffa denne OM jag inte absolut måste, som då i detta fall.
Själva mötena är SÅ viktiga, att jag såklart kommer genomföra dom ändå nu när chansen äntligen dök upp.