BDN skrev 2019-07-13 23:33:49 följande:
Jag svarade initialt på detta inlägg:
Anonym (Förstår) skrev 2019-07-11 19:37:32 följande:
Här kommer en elak bonusmorsa! Jag tycker absolut inte barnen ska få komma och gå precis hur dom vill utan att fråga innan när det är den andra föräldern barnen är hos. Lever själv i bonusfamilj med gemensamma barn och barn sedan innan på både håll. Finns olika anledningar till att jag tycker det. Bland annat planeringen för både tider, aktiviteter, mat osv. Kan även också vara tillfälle för barnen att spela ut den andre föräldern. Är man sur på ena sticker man bara till nästa.
Vi har det ganska fritt att få komma och gå här hemma, men vill iaf att dom frågar innan. Det jag tycker är ett av problemen här hemma när dom kommer fritt är att ena kommer, ofta med kompis, gör det dom ska, tex bada i poolen, äter lite.. Har det allmänt gott, tackar för sig och sticker. Kvar lämnar dom stök och bök, gärna blöta handdukar på golv osv. I deras ögon har dom såklart städat. Något jag självklart räknar med när vi har alla barn hemma, men vill ibland slippa när vi inte har barnvecka. Det där med att man även har skyldigheter i livet tycks missas många gånger och man ska ha ut det goda bara och att bara för det är tråkigt på ena stället så sticker man till nästa. Nej tack.
Och jag tycker att man alltid ska känna sig välkommen i sitt eget hem och ej att man ej kan komma hem för att det blir "krångligt" för en vuxen. Och vill man ha det på något annat sätt än att barnen kommer hem och leker hotell, så får man lösa det med barnen och ställa krav tillsammans som familj. Går det ej av någon anledning så får man förändra sin situation och/eller sin approach till det hela. Annat går inte att göra. Problemen som finns försvinner ju inte för att man har fasta dagar då problemet finns i hushållet när barnen är där, och stör man sig på dem så gör man det oavsett om de är nån annanstans varannan vecka.
Lösningen på problemet i det inlågget är ju mlt enkel - ha fasta dagar ;)
Och nej, problemen blir sällan samma när barnen är där sina fasta dagar eftersom man då kan se till att de gör "vad de ska" - dvs plocka bort efter sig. Kommer de bara snabbt hem o fladdrar iväg igen så slipper de konsekvenser.
Återigen så passar olika lösningar för olika familjer. Bara för att DU anser att det ska vara på ett sätt innebär det inte att det är det rätta sättet för alla..