Dottern ska komma och gå
1) Alla barn ska alltid få KÄNNA sig välkomna i båda hemmen - respekteras där osv. Denna känsla kräver verkligen itne nödvändigtvis att barnen får dyka upp när som helst de vill.
2) föräldrarna ska också respekteras, och om dessa är människor som trivs bäst med förutsägbarhet, så ska väl detta respekteras? Det kan gälla många praktiska frågor: Vad ska finnas i kylskåpet? Finns det skäl till att komma hem tidigt och inte ta en öl medkollegorna? Om jag vill ta med en kompis hem för fotboll och öl, kommer det finnas utrymme för det? Kommer det vara rörigt hemma ikväll, eller kan jag se fram emot att "chilla"? Kommer exet bli sur för att hon lagat barnets favoriträtt och denne inte dök upp för att hen valde andra hemmet men glömde meddela henne?
3) Svängdörr kan eventuellt fungera för föräldrar som inte är av den planerande typen, och som har samma veckorutin för matinköp osv alla veckor.
4) Även i det fall att man är bekväm med att snubbla över ett barn hemma som man inte förväntade sig att se just den dagen, öppnar det upp för popularitetstävlingar med exet. Barnen kommer att vara mest hos vem? Där den har mest leksaker? Får minst tjat om läxor? Får godare mat? Får vara uppe längre på kvällen? Ush för att behöva tävlaom barnets gunst.
Så jag röstar för TS. Att få barn att känna sig älskade och respekterade är en sak. Ett fungerande vardagsliv för alla parter är en helt annan.