Dottern ska komma och gå
haft samma skrev 2019-06-02 13:58:58 följande:
Ja jag tycker att det är skillnad på en 11 åring och en 13 åring? När hon är 13 kan hon ta sig hem själv från skolan. Idag hämtar jag mellan 14.00-15.00 när skolan slutar pga att hennes kompisar inte går på fritids ( går hem själva pga bor nära) så på vår vecka går jag tidigt från jobbet och hämtar. Klagar verkligen inte på det, älskar att vi har mycket tid ihop på vardagarna och älskar att ha båda här. Men på ?barnfria? veckan så jobbar jag då istället sent för att komma ikapp.. och ja då vill jag ta det lugnt när jag kommer hem.. köpa med take away och glo på någon serie. Jag tycker helt enkelt inte att han kan bestämma att hon ska få ha svängdörrar när det inte är han som hämtar samt att hon inte tar sig hem själv.
Din partner verkar inte kunna diskutera utan att ta till fula ord? Säger han att du är helt dum i huvudet? Bokstavligen? Det är ett problem att han inte kan diskutera familjeangelägenheter utan att bli känslosam och brista i sin ton mot dig. Vad gäller hur han anser att hans barn ska komma och gå som han vill, jag förstår hur du tänker kring hur ni delat upp barn- respektive vuxenveckan. Men skulle nu han ändå anse att hans dotter får komma och gå som hon vill, utan att du och han är överens om hur det ska fungera rent praktiskt, så är det något som han i så fall får lösa själv. Du ska inte sluta tidigare och hämta hans barn på andra tider än vad ni är överens om, och som du anser är godtagbart. Vill hon komma över en annan dag än överenskommet så löser han det. Du kan faktiskt ta ett djupt andetag nu och låta det här grälet blåsa över ditt huvud för i sista änden blir det han själv som får stå där och ta ut ledigt för att ordna logistiken kring sin dotters svängdörrar. Jag kan tänka mig att han har råkat glömma att det här är något som du har gjort för honom, eller för er alla, han har inte tänkt efter hur det skulle vara ifall det inte var du som gjorde det här för er. När han inser hur det kommer att bli när han får lösa svängdörrarna på egen hand så kommer det inte kännas som en bra idé längre. Låt honom tro att det är en bra idé men förklara att du inte kommer att ändra på det schema som du har idag. Hans dotter kommer förmodligen inte vilja ta tunnelbanan på egen hand även om han tror det. Annars har hon väl en mamma som kommer att protestera?