Siden skrev 2019-06-02 13:32:29 följande:
Har alla som lever i styvfamiljer 14-åringar som kommer och går mellan sina separerade föräldrar (och nya partners och halvsyskon, styvsyskon)? Jag undrar av ren nyfikenhet, jag har själv ett 9-årigt styvbarn och vi har diskuterat detta en gång, då kom vi fram till att köra svängdörrar var för oförutsägbart och svårt att planera. Så min fråga är, hur gör ni i styvfamiljer med tonårsbarn där det även finns nya partners och nya barn?
Förstår inte skillnaden mellan vilken familj som helst. Livet med barn är alltid rätt oförutsägbart. Särskilt med tonåringar. Inland vill de sova hos kompisar, åka till en kompis lantställe över helgen, men ångrar sig sedan dagen innan etc etc. Varför skulle det vara så viktigt att barnet kommer på onsdagen i stället för fredagen exempelvis?
Om inget särskilt är planerat och det bara är vilken vecka som helst så spelar det ju ingen roll. Barnet/ungdomen har ju två hem och i sitt eget hem måste man alltid känns sig välkommen inte som nån gäst som har vissa dagar inbokade och är portförbjuden resten av tiden. Det är barnets HEM...