Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

    Fråga om arkitektur vid nybyggen

    Anonym (Mia) skrev 2019-06-02 21:04:57 följande:
    Jag tycker arkitekturuppropet är trista bakåtsträvare. Men med det sagt så är jag inte heller jätteförtjust i det som byggs nu. Ser man varje byggnad för sig så finns det ofta kvalitéer, problemet är att det byggs för högt och framförallt för tätt idag. Detta är dock inte arkitekternas fel och jag tycker de får ta orättvist mycket skit. Det är ju inte så att arkitekten har fria händer. I de flesta projekt finns det en kommun och en byggherre med ganska tydliga åsikter om vad de vill få ut av platsen.
    Jag tycker det ofta byggs för lågt och för glest. På de allra flesta ställen i Sverige bor och jobbar det på tok för få personer per ytenhet. Det resulterar i att man får långt till förskolan, långt till jobbet och långt till mataffären för att det inte finns ett tillräckligt stort lokalt underlag.
  • snedtak
    Anonym (Bygg vackert och omsorgsfullt igen) skrev 2019-06-05 06:17:59 följande:
    Varför trängas? Service ska finnas överallt, det är fastslaget i regeringsformen.
    Det är väldigt få platser där man får trängas idag i Sverige. Även i städerna är det sällan trångt.

    Men ännu glesare bebyggelse skapar långa avstånd. Det gör att familjer blir bilberoende i onödan, att barn inte kan gå eller cykla till skolan eller sina aktiviteter. Bilberoende gör att man måste bygger tråkiga och dyra motorvägar som skapar problem för växt- och djurliv. Omfattande biltrafik är också ett problem för klimatet och för miljön pga olika typer av avgaser.

    Det kostar staten betydligt mer pengar att ha service överallt om bebyggelsen är utspridd, än om den delvis är samlad i tätorter och delvis finns på landet. För att finansiera en sådan kostnad kan man antingen höja skatterna eller sänka nivån på service som sjukvård m.m.
  • snedtak
    Anonym (Bygg vackert och omsorgsfullt igen) skrev 2019-06-05 19:35:23 följande:
    Ovan gamla och nya Landala, vilket är finast?
    Här är en bild på Göteborgs tätaste område Linnestaden, där fler personer bor per kvadratmeter. Jag tycker det ser ganska mysigt ut.

  • snedtak
    riboflavin skrev 2019-06-05 21:03:14 följande:
    Men just det hörnet (stadsdelens näst största öppna yta samt gränsen mot gamla Haga) är kanske inte är helt representativ...
    Vänder man på steken ser stora delar av Linné ut så här:
    Det är sant att alla delar inte är lika snygga. Men att man kan ha både underlag för mataffär och butiker samtidigt som man har parkytor har mycket att göra med att husen kring Linnegatan har 7-8 våningar istället för 3-4. Jag ville bara illustrera att hög täthet inte behöver innebära att alla byggnader måste vara fula.
  • snedtak
    Anonym (Bygg vackert och omsorgsfullt igen) skrev 2019-06-07 00:03:15 följande:
    Absolut var det så förr iaf, frågan är varför man IDAG ska bygga tätt och förtäta.
    Att man idag bygger tätt och förtätar beror på att man sedan 50-60-talet byggt extremt glest. Kombinerat med att det bor färre personer i de äldre 3-4-våningshusen idag än det gjorde förr (jag tror inte många tycker man ska bo en fyrabarnsfamilj i en tvåa idag) så gör det att man behöver högre hus för att få en "lagom" befolkningsmängd.

    Kopplingen till arkitektur är snarare att man får titta på hur man kan bygga attraktiva bostäder som är åtta våningar höga istället för att hålla trevånings trähus som någon slags ideal.
  • snedtak
    Anonym (Bygg vackert och omsorgsfullt igen) skrev 2019-06-09 01:44:43 följande:
    Du får ursäkta, men jag förstår fortfarande inte poängen med detta. Det är inte som att det är ont om plats i detta land.
    Poängen är för att få vackra och hållbara samhällen handlar arkitektur inte bara om fasadens utformning. Det handlar om att bygga så att människor kan leva och trivas, och jag tycker det är rimligt att det sker på ett sätt som gör att vi respekterar växt- och djurliv och gör det möjligt att leva på ett sätt som gör att vi inte sätter planetens framtid på spel.

    Istället för att sätta ohållbara byggnader som ideal behöver vi finna vackra hållbara stadsstrukturer. Arkitektupproret ger ibland utrymme för röster som hyllar "det gamla", utan att reflektera över vad som behöver byggas för att skapa n attraktiv stad idag. Vad är din tolkning av AU?

    Man kan såklart bygga glest, men då får man också storskaliga trafikapparater med sexfiliga motorvägar,och stora parkeringsplatser. Jag förstår inte vad det är som du inte förstår.
  • snedtak
    Anonym (Bygg vackert och omsorgsfullt igen) skrev 2019-06-10 10:38:04 följande:
    Jag tror att du skulle sett den röda nedåt-tummen ditt inlägg genererade, det säger tyvärr allt...

    Det är AU som utsett detta, ja. Och visst är det fint? En kombination av 1880-talet, 50-talet och 2018! Huset ligger i utkanten av Norrtälje centrum.

    Men självklart kan vi inte bo trängre utan måste använda större del av den fantastiska yta vi faktiskt har i detta land. Tro t eller ej så mår både människa och klimat klart mycket bättre av en sådan utveckling än ökad förtätning. Och visst är funktionella frågor viktiga - att människor generellt inte skulle prioritera det är en myt - men också yttre skönhet bidrar till livskvalitet och trivsel, detta finns väl belagt i forskningen.

    Så, upp ur din funkis-dvala och titta på dessa vackra nyproduktioner som förhoppningsvis sätter standarden för hållbara boenden i många år framöver.

    www.arkitekturupproret.se/2019/03/17/sveriges.../
    På vilket sätt mår klimatet bra av ännu mer utglesning i vårt redan glesbefolkade land?
    Förklara gärna för forskningen håller inte med.
  • snedtak
    Anonym (Bygg vackert och omsorgsfullt igen) skrev 2019-06-11 23:17:43 följande:
    När sade forskningen att förtätning är bra?
    Det finns en del forskning som visar att en viss täthet behövs för att det ska vara möjligt med exempelvis kollektivtrafik och samhällsservice, och hur energiintensiva våra transport är beror starkt på boendetätheten. Lite mer lättillgängligt kan man läsa tex:

    https://fastighetsnytt.se/2012/02/fortatning-kan-ge-gron-fordel/
    https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6670-3.pdf?pid=16475 (Kapitel 4 och framåt)
    https://unhabitat.org/a-new-strategy-of-sustainable-neighbourhood-planning-five-principles/
    Anonym (Bygg vackert och omsorgsfullt igen) skrev 2019-06-11 23:22:33 följande:
    Elbilar och obemannade butiker är snart vardagen i en del av glesbygden, sker redan i Norge t ex. Så välkomna utvecklingen istället för att avfärda den!
    Omställningen till elbilar går inte tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen, även om det på sikt är en viktig lösning. Även i Norge där över hälften av de bilar som såldes förra året var elbilar går bara runt 5% av bilarna på el. I Sverige tar det ungefär 18-20 år innan en bil skrotas, så även om det säljs 100% elbilar om 5 år innebär det att det kommer finnas fossilbilar kvar fram till 2045. Och det är ganska otroligt att fossilbilarna är helt borta från marknaden 2025. Sveriges mål är att ungefär en tredjedel av alla bilar som säljs 2030 ska gå på el.
Svar på tråden Fråga om arkitektur vid nybyggen