• ruta1

Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?

Jag är så nyfiken hur de som har gott ställt verkligen kan umgås med de som har mindre? Ser man ner på de? Det gäller förstås inte alla, men tex de högutbildade inom vården som träffar olika människor borde ju ha en förståelse för andra människors situationer?

Vet ni några som umgås över klass-skillnader?

• Svar på tråden Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?
  • Anonym (ej lekman)
    Anonym (NEJ) skrev 2019-05-30 09:05:52 följande:

Det är min erfarenhet också. Avundsjukan som uppstår i de ojämlika förhållandena blir för stor. Att vara den fattiga med problem som kanske har inflammationer i munnen som de inte har råd att åtgärda och ingen aning hur de ska få ihop pengar till de nödvändigaste, medan den välbärgade kompisen sitter där och ser så hälsosam ut, pratar om resor och saker de ska investera i, renovera kök osv och slösar mer pengar på en lunch än vad du själv skulle göra på en hel veckas matinköp, det funkar bara inte. Även om de erbjudit sig att hjälpa vilket nästan aldrig sker blir det en obalans och en vänskap baserad på tacksamhetsskuld. Tror det är ohållbart med ojämställdhet överlag. Jag klarar bara människor som är som jag personligen. Rika människor är för bekymmerslösa och ofta tråkiga. Att ha det för bekvämt gör en ointressant att umgås med.

Två riktigs kompisar, såna man känner sedan "förr" och såna som är vänner på riktigt ställer sånlart upp för varandra.

Är man två riktiga vänner, alltså inte såna som känner varandra via partners, jobb eller barnens skola. Så hjälper man varandra.

Är det sån att två bästa kompisar har gått olika vägar i livet hjälper de ändå varandra.

Men ytliga vänner snarare njuter lite i smyg.

Samtidigt beror detta på hur man är vänner, det finns ytliga vänner, vilket är vanligast, då hjälper ma inte varandra, sen finns det riktiga vänner. De är det ingen som har ruttna tänder medans den andra är rik.
  • Anonym (ej lekman)
    eraldahl skrev 2019-05-30 18:50:52 följande:

Men varför måste vi umgås med alla? Om jag är en människa som tar mycket ansvar kommer jag att umgås med andra människor som tar mycket ansvar. Folk som inte gör det förstår inte hur tungt och mycket arbete som ligger bakom att axla det. De är oftast kritiska och ytliga.

Jag umgås med människor som är steget under mig och steget över mig. Då kan jag både insprera och bli inspirerad. Det handlar om mognad och beror på hur långt man kommit. Har jag slutat dricka alkohol och leva krogliivet kommer jag ha föga gemensamt med någon som fortfarande befinner sig där. 

Rikedom räknas inte i matriella tillgångar. Jag kan vara fattig externt men rik internt och gå från noll till miljonen på grund av att jag vet hur jag ska gå tillväga. Medan vissa går hela livet och underhåller sin fattigdom och expanderar aldrig sina gränser.

Jag umgås med folk som vill framåt och inte tycker synd om sig själva. Dåligt sällskap fördärvar goda seder. Man blir som de man umgås med. Det handlar inte om att jag tycker illa om dem bara det att jag inte längre har något gemensamt. Vill jag gå vidare i livet måste jag  ibland lämna tröga vänner bakom mig.

Alla människor är lika mycket värda men alla är inte lika. Alla människor i Sverige har samma förutsättningar att mogna och växa till internt det har föga att göra med externa omständigheter. Du väljer själv vilken attityd du bemöter problem med. Du kan fortsätta vara ett offer eller besluta dig för att gå igenom svårigheterna. 

Vill jag genom de kan jag inte fortsätta att omge mig med människor som hindrar mig.

Jag vill inte umgås över vissa gränser. Inte på grund av människorna i sig men på grund av deras inställning.

Ditt resonemang är klockrent för "familjen inköpare".

Lite bättre och högre lån kombinerat med två höga inkomster gör att du känner att du minsann tagit ansvar.

Men för vaddå?

Den f.d. busen har pengar sedan tiden "på banan" och den löpande verksamheten.

De rika sedan de var små och familjen läkare har bra lön efter många år i skolan.

Vad menar du med att ta ansvar?

Att jobba 44h/veckan och ha barnen på dagis till 17 eller att ha höga lån att amortera på?

Eller att tyckt och tänkt rätt och fått ett lägre chefsjobb?

Ansvar kan betyda hur många olika saker som helst.

Att vara objektivt sett misslyckad eller lyckad kan absolut ha med långsiktighet och ansvarsförmåga att göra.

Min bild är dock att de som pratar om ansvar har haft det rätt förspännt!.
  • Anonym (ångermanlänning)

Själv skiter jag i om folk är rika eller fattiga. För mig handlar det mer om dom är schyssta och roliga att hänga med. Sen hatar jag dom som är rika och ser ner på andra så visar man såna sidor då fungerar det inte men är man schysst då är det inga problem. Har hängt med alla klasser kan snacka skit med en lodis lika gärna som en vd. Dock kan folk som är för mycket karriärinriktade vara lite tråkiga. Livet handlar om mer.

• Anonym (fattig)

Jag är sådan som person att jag oftast fungerar i olika sällskap, men särskilt bra med övre medelklass.

Prat, intressen, diskussioner och inte minst smak på lite högre intellektuell nivå.
    Jag gillar exempelvis bra mat och god mat, gärna med bra öl eller vin till.

Jag själv har dock ingen högre utbildningsnivå, av olika skäl, fast jag har de intellektuella förutsättningarna.

Mitt stora problem med umgänge är ekonomin.
    Jag har ofta haft det för snålt ställt för att kunna umgås, göra saker ihop och kunna bjuda hem folk på en bättre middag.

• sextiotalist
    Anonym (fattig) skrev 2019-05-31 02:32:54 följande:

Jag är sådan som person att jag oftast fungerar i olika sällskap, men särskilt bra med övre medelklass.

Prat, intressen, diskussioner och inte minst smak på lite högre intellektuell nivå.

Jag gillar exempelvis bra mat och god mat, gärna med bra öl eller vin till.

Jag själv har dock ingen högre utbildningsnivå, av olika skäl, fast jag har de intellektuella förutsättningarna.

Mitt stora problem med umgänge är ekonomin.

Jag har ofta haft det för snålt ställt för att kunna umgås, göra saker ihop och kunna bjuda hem folk på en bättre middag.

Är det riktiga vänner så uppskattar de en god middag, oavsett ingredienser.
  • sextiotalist
    eraldahl skrev 2019-05-30 18:50:52 följande:

Men varför måste vi umgås med alla? Om jag är en människa som tar mycket ansvar kommer jag att umgås med andra människor som tar mycket ansvar. Folk som inte gör det förstår inte hur tungt och mycket arbete som ligger bakom att axla det. De är oftast kritiska och ytliga.

Jag umgås med människor som är steget under mig och steget över mig. Då kan jag både insprera och bli inspirerad. Det handlar om mognad och beror på hur långt man kommit. Har jag slutat dricka alkohol och leva krogliivet kommer jag ha föga gemensamt med någon som fortfarande befinner sig där. 

Rikedom räknas inte i matriella tillgångar. Jag kan vara fattig externt men rik internt och gå från noll till miljonen på grund av att jag vet hur jag ska gå tillväga. Medan vissa går hela livet och underhåller sin fattigdom och expanderar aldrig sina gränser.

Jag umgås med folk som vill framåt och inte tycker synd om sig själva. Dåligt sällskap fördärvar goda seder. Man blir som de man umgås med. Det handlar inte om att jag tycker illa om dem bara det att jag inte längre har något gemensamt. Vill jag gå vidare i livet måste jag  ibland lämna tröga vänner bakom mig.

Alla människor är lika mycket värda men alla är inte lika. Alla människor i Sverige har samma förutsättningar att mogna och växa till internt det har föga att göra med externa omständigheter. Du väljer själv vilken attityd du bemöter problem med. Du kan fortsätta vara ett offer eller besluta dig för att gå igenom svårigheterna. 

Vill jag genom de kan jag inte fortsätta att omge mig med människor som hindrar mig.

Jag vill inte umgås över vissa gränser. Inte på grund av människorna i sig men på grund av deras inställning.

Har du riktiga vänner?

För riktig vänskap är mer än så. Inställning? Ja din är ytlig och baseras på framgång.

Mina vänner fanns vid min sida även när mitt liv gick i kräftgång. Du hade nog försvunnit.
  • Konservativ
    Anonym (ej lekman) skrev 2019-05-30 22:48:58 följande:
    Två riktigs kompisar, såna man känner sedan "förr" och såna som är vänner på riktigt ställer sånlart upp för varandra.

Är man två riktiga vänner, alltså inte såna som känner varandra via partners, jobb eller barnens skola. Så hjälper man varandra.

Är det sån att två bästa kompisar har gått olika vägar i livet hjälper de ändå varandra.

Samtidigt beror detta på hur man är vänner, det finns ytliga vänner, vilket är vanligast, då hjälper ma inte varandra, sen finns det riktiga vänner. De är det ingen som har ruttna tänder medans den andra är rik.
    Nu blev jag nyfiken.Känner du någon som betalat en kompis tandläkarräkning? Skulle själv aldrig gå med på det (att få den betald alltså).
  • eraldahl
    sextiotalist skrev 2019-05-31 07:08:09 följande:
    Har du riktiga vänner?

För riktig vänskap är mer än så. Inställning? Ja din är ytlig och baseras på framgång.

Mina vänner fanns vid min sida även när mitt liv gick i kräftgång. Du hade nog försvunnit.

Jag har behövt lämna vänner jag tycker väldigt mycket om. Jag önskar de hade velat följa mig dit jag gick men de vill hellre underhålla sina ungkarlsliv än att avancera i livet. Vill de fortsätta vara ungkarlar är det deras val. Jag tänker inte vara ortens Piff och Puff när jag är 45.

Det är sällan en alkoholist mår bra av att hänga med andra alkoholister om han vill bli nykter. Spelar ingen roll hur mycket han tycker om dom. 

Jag säger inte upp gemenskapen. Jag har bara valt en väg som gjort att vi inte hittar de gemensamma nämnarna. Har fortfarande mycket minnen tillsammans och äter gärna en pizza när vi ses men det är så långt man kommer. Kan dock inte påstå att det skulle gjort något om jag försvunnit från din vänkrets. Förstår inte riktigt varför du nämner det? Skulle jag ha lidit av det eller vad menar du?

• sextiotalist
    eraldahl skrev 2019-05-31 08:14:42 följande:

Jag har behövt lämna vänner jag tycker väldigt mycket om. Jag önskar de hade velat följa mig dit jag gick men de vill hellre underhålla sina ungkarlsliv än att avancera i livet. Vill de fortsätta vara ungkarlar är det deras val. Jag tänker inte vara ortens Piff och Puff när jag är 45.

Det är sällan en alkoholist mår bra av att hänga med andra alkoholister om han vill bli nykter. Spelar ingen roll hur mycket han tycker om dom. 

Jag säger inte upp gemenskapen. Jag har bara valt en väg som gjort att vi inte hittar de gemensamma nämnarna. Har fortfarande mycket minnen tillsammans och äter gärna en pizza när vi ses men det är så långt man kommer. Kan dock inte påstå att det skulle gjort något om jag försvunnit från din vänkrets. Förstår inte riktigt varför du nämner det? Skulle jag ha lidit av det eller vad menar du?

För mig baseras vänskap på helt andra kriterier. Min allra äldsta vän har tagit helt andra val än jag har gjort och vi har en väldigt stark vänskap.

En som tänker och resonerar som du gör. Det är bekanta, inte vänner
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (ej lekman) skrev 2019-05-30 22:48:58 följande:

Då har jag nog aldrig haft några direkt vänner i de välbärgade så fall! De fattigaste vännerna har varit de som hjälpt mig mest med sina små medel även om de aldrig kunnat göra nån större skillnad.
Svar på tråden Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?