IceKitten skrev 2019-05-29 23:12:48 följande:
Statistiken speglar absolut inte mörkertalet, det går ju emot själva innebörden av ordet. Och nej, vi kan aldrig veta det exakta mörkertalet men
det finns forskare som har lagt en massa tid och energi på att komma fram till sannolika mörkertal. Vissa brott har av väldigt lättförståeliga skäl större mörkertal än andra. Om din bil blir stulen anmäler du det för försäkringens skull = lågt mörkertal. Om du blir våldtagen finns skammen och risken att bli misstrodd = högt mörkertal. Ganska simpelt om man tänker efter.
Kvinnor som misshandlar män förekommer även det och är vanligare (inom familjer) än vad många tror. Dock använde jag det i detta fall som ytterligare ett exempel på brott där mörkertalet är stort pga skam och samhällets reaktioner.
Hur pass verkligt ett problem är beror knappast på om brottet blir anmält eller ej. En våldtäkt är fortfarande en våldtäkt även om den inte blir anmäld.
Du är självfallet fri att tycka precis som du vill men jag rekommenderar att du kollar runt på brå och liknande innan du uttrycker dig.
Vilka forskare? Mörkertal är estimerade. Det tar 2 minuter att samla den faktan.
Jag säger inte att det inte finns mörkertal eller att det inte förekommer större tal bland vissa brott än andra. Det är ganska uppenbart. Mitt problem är att det hela tiden ska överdrivas och ges fokus åt problem som är helt obetydliga sett till beflolkningsmängden.
SvD skrev en artikel där rubriken löd något i stil med "stort mörkertal gällande män som våldtas av kvinnor" men när man läste artikeln handlar det om en handfull män där förövarna var både kvinnor och män. Procentuellt var det en stor ökning men i verkligheten rörde det sig bara om runt totalt 150 våldtagna män. Media vinklar sina artiklar och startar dedbatter om nästintill ickeexisterande samhällsproblem. 150 av 10 miljoner. Jämfört med annan kriminalitet existerar detta nästan inte.
Är procentandelen av alla anmälda våldtäkter gjorda av kvinnor mot män 1% kommer den med största sannolikhet även att vara det i mörkertalet. Det är ologiskt att förutsätta annat.
Kvinnor som misshandlar män är 1% av alla våldtäkter varav en 1 av 5 av dessa offer påstår att de fick men av händelsen. Det är av betydande skillnad vem som våldför sig på vem.