Inlägg från: FruW85 |Visa alla inlägg
  • FruW85

Våldtäkter - en halv procent av alla brott

Rapparen skrev 2019-05-29 09:19:04 följande:
    Det finns gott om inlägg och trådar där kvinnor påstår att de blivit våldtagna.
    Menar du att kvinnor skulle sitta här och ljuga om det? Av vilken orsak då?
    Sedan är ju våldtäkt ett sådant brott som man ofta kan ha mer behov av att prata av sig kring, även flera år efter att det har hänt, om man jämför med att tex bli av med sin väska. Plus att man måste ta hänsyn till var man hittar sin källa.. Här hittar du många kvinnor + att det här forumet är en naturlig plats att hamna på när man behöver prata av sig. Det betyder inte att någon påstått att våldtäkter skulle vara det vanligaste brottet som begås. Vad nu det har med något att göra, hur det ser ut i förhållande till andra brott tar ju inte bort det jobbiga med att bli utsatt eller att det är många som faktiskt är utsatta.
    Dessutom så är ju inte aktivitetsnivån på det här forumet så hög att det på något sätt skulle vara ett orimligt antal....
  • FruW85
    Rapparen skrev 2019-05-29 11:31:08 följande:

Män som utsätts för misshandel förväntas vara "riktiga" män.

Varför förväntas inte kvinnor som blivit våldtagna vara "riktiga" kvinnor om det nu är jämställdhet vi strävar efter?

Så länge män ända från barnsben ser att ett visst beteende lönar sig kommer det fortsätta. Kvinnor är LIKA medskyldiga till att upprätthålla de könsroller vi har.

Nu vet jag inte alls vad du pratar om och vad det har med saken att göra? (att ni inte "får" prata om känslor innebär att du misstänker att kvinnor ljuger om våldtäkt?) Att ni inte kan prata om känslor innebär ju inte att vi kvinnor inte ska prata om våra känslor. Det är ju ingen som förespråkar att det ska gå åt det håller. Tvärt om. Vi kvinnor pratar ju ofta om hur jobbigt det är med män som just har svårt med det. Den där "hårda matchoytan" är ju faktiskt en sak som pratas om som ett problem, inte något vi varken förväntar oss av er eller vill att kvinnor ska ta efter.
  • FruW85
    Rapparen skrev 2019-05-29 12:16:45 följande:
    Ändå upprätthåller kvinnor den normen genom att välja de männen.
    De flesta männen får någon gång en partner, både de som är bra på att visa och diskutera känslor och de som inte är det. Eller menar du att männen som inte kan diskutera känslor blir valda och de som kan det inte blir det? För det stämmer då inte. Min man och väldigt många män i min närhet är väldigt bra på just det.

Det är ju annars ofta en egenskap som kanske inte syns direkt och något som är svårt att välja bort någon för när han är väldigt bra i övrigt.
    På samma sätt som att man kanske inte väljer bort en i övrigt bra kille som efter 2 år slänger sina kläder bredvid sängen istället för i tvättkorgen. Att det däremot oftare blir problem och separation i förhållanden där inte båda kan prata om saker är ju en annan sak.

Det är i alla fall ingen som aktivt väljer en sådan man så där har du helt fel i ditt påstående, den egenskapen finns inte med på önskelistan.

Men igen, vad har detta med något i den här tråden att göra, och framförallt påståendet som jag först kommenterade från dig?
  • FruW85
    PellePännan skrev 2019-05-29 13:36:10 följande:
    Din närmaste omgivning är ointressant.
    Det jag menade var att på honom så lät det som att "kvinnor väljer sådana män. punkt." Vilket ju inte stämmer. Ja, min omgivning säger så klart inget om hur "alla" kvinnor väljer, men det säger ju också att han har fel i det han skrev.

Sedan kan man ju välja vad man tar med sig från ett inlägg. Jag skrev också:
    "De flesta männen får någon gång en partner, både de som är bra på att visa och diskutera känslor och de som inte är det."

Men igen - vad har det här med det han skrev om att "kvinnor påstår att dom blivit våldtagna" att göra?
    Men skit samma. Är inte intresserad av en diskussion som inte rör ämnet.
  • FruW85
    PellePännan skrev 2019-05-29 15:00:49 följande:
    Jag säger tvärtom att när man läser på forumet har varannan kvinna blivit våldtagen men det avspeglar sig knappast i statistiken.
    Du sitter på ett kvinnodominerat forum med fokus på relationer och liknande. Du pratar dessutom om ett brott där den utsatte oftast har mer behov av att prata av sig än när det gäller många andra brott- även flera år efter det hänt. (och att det känns som att många är utsatta - ska de som inte blivit våldtagna starta trådar i stil med "jag har inte blivit våldtagen"? för att det på något sätt ska "avspeglas korrekt"?)

Förra året anmäldes det 22500 sexualbrott i sverige, varav 7960 som rubricerades som våldtäkt. Det är nästan 22 om dagen. Det är alltså statistik från brå och bör stämma in på den där tabellen där uppe. Tycker du ändå att mängden "våldtäktsprat" här inne är mer än statistiken säger?
  • FruW85
    PellePännan skrev 2019-05-29 15:59:17 följande:
    Jag noterar bara att jag inte är den enda man som reagerat över hur många kvinnor det är som påstår sig ha blivit våldtagna på forumet. Forumet tycks iofs vara en samlingsplats för manshat och kvinnligt missnöje.
    Du sitter på ett forum där majoriteten är kvinnor. På forum diskuterar man ofta saker man inte är nöjd med eller problem man har. Det gäller oavsett ämne (eller hur ofta ser du generellt trådar som "min bil fungerade bra idag med" eller "jag blev inte rånad idag på väg till jobbet"?) men vad tror du då diskuteras här? Relationsproblem och sådant som vi kvinnor råkar ut för. Du är nämligen inne på "FAMILJELIV". En kategori av livet som tyvärr inte drar till sig så många män. Nu menar jag inte att själva forumet inte drar till sig män, utan att få män tyvärr verkar vara intressereade av att diskutera det som sidan är tänkt till, utan kommer hit för att prata sex, politik och gnälla på att kvinnor är manshatare.

Om du inte är det minsta intresserad av relationsproblem, våldtäktsdiskussioner, graviditetskomplikationer eller annat som rör sådant som vi kvinnor ofta är missnöjda över och som platsar under kategorin "familjeliv" så kanske du ska hänga på flashback istället? 

Ps. att det pratas relationsproblem är inget manshat, det finns dessutom betydligt fler som är jättenöjda i sina relationer och alltså inte skriver här. Att ha problem med saker i en relation som rör män är INTE manshat.
  • FruW85
    eraldahl skrev 2019-05-29 19:15:06 följande:
    Kanske off topic men jag har alltid undrat varför man inte diskuterar relatonsproblemen med sin partner iställer för att ta det med främlingar på internet?
    Jag undrar ofta varför folk tror att en sak automatiskt utesluter en annan.

Men är det egentligen så konstigt att folk även vill bolla tankar och problem med andra? Ibland kommer man ingenstans med sin partner och då är det ju skönt att få någon annans synvinkel. Ibland inser man att det är en själv som tänker galet och ibland kan man få vinkar och tips som gör att man når fram lättare till sin partner.
    En del har vänner dom pratar med, andra tycker det är skönare att prata om det anonym så ingen annan får reda på problemen eller vet vem det gäller.

Sedan finns det säkert 100 anledningar till. Jag har själv inte haft ett jättestort behov av att prata relationsproblem pga att vi inte haft något som vi inte själva kunnat lösa (än?), men jag kan ju sätta mig in i varför andra behöver bolla saker. 

Om man inte kan kommunicera med sin partner har man ju ett enormt problem (apropå att kunna prata om känslor..), men det är ju en helt separat fråga.
  • FruW85
    Suddigumman skrev 2019-05-29 20:03:29 följande:
    Vad gör alla kvinnor här på forumet om nu kvinnor är så bra på att nätverka i sitt närområde?
    Jag förstår inte alls vad du menar. Citerade du rätt inlägg?
Svar på tråden Våldtäkter - en halv procent av alla brott